Raadseltje

drs. L. B. C. Boot / 9 reacties

Vraag

Aan de herziene statenvertalers. Ik heb een ontdekking gedaan. In Romeinen 16:4, staat een grammaticale fout waar je heel snel overheen leest. Een raadsel voor u: kunt u de fout ontdekken? “Zij hebben voor mijn leven hun hals gewaagd. Niet alleen ik ben hun dankbaar, maar ook alle gemeenten van de heidenen.” In de laatste versie van de HSV staat de fout nog steeds. Ik ben benieuwd of u het ziet.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Bedankt voor je vraag en voor het raadsel dat je ons opgegeven hebt. We zouden alleen niet weten welke grammaticale fout bedoeld wordt. Wellicht heb je gedacht aan het dubbele “hun”. Maar twee keer “hun” is toch goed in deze tekst. Het tweede “hun” is een indirect object oftewel een ondervindend voorwerp (een oude datief). Dus mag het niet “hen” zijn.

Het enige wat we verder kunnen bedenken is: misschien bedoel je dat de tweede zin zou moeten luiden: “Niet alleen ik ben hun dankbaar, maar ook alle gemeenten van de heidenen zijn dat.” Dan zou je van mening zijn dat in de laatste bijzin een meervoudige persoonsvorm hoort, omdat er een meervoudig subject staat. Maar in de taalkunde is de samentrekking zoals die nu in de HSV staat, volledig geaccepteerd.

Met vriendelijke groet,
Ds. L. B. C. Boot

Lees meer artikelen over:

Herziene Statenvertaling (HSV)
9 reacties
hansa
Dit is volgens mij de oplossing van het raadseltje:

'hals' moet zijn: halzen
rotterdam
O.K. we weten het niet - zeg het maar - wat is het ?
John61
Ironische modus ;-) Tjongejonge wat een wereldontdekking, de refowereld staat op zijn kop.
katlheen
Oh nee toch! Weer tig scheuringen in de maak!
Chantal89
Gemeenten wordt in de SV met een hoofdletter geschreven en in de HSV met een kleine letter. Zou dat het zijn??
MUS
hals uitgestoken - leven gewaagd?
AHHK76
Ik ben benieuwd wat er nu aan de hand is...
Het zal wel geen 'hals-zaak' zijn, anders had de vraagsteller vast al gereageerd om deze dwaling de wereld uit te helpen ;-)!
Samine
Is het niet dat je die laatste zin op twee manieren kunt opvatten? Dat je niet alleen hun dankbaar bent, maar dat je ook de gemeenten van de heidenen dankbaar bent. Of, dat jij niet als enige dankbaar bent, maar dat ook de gemeenten van de heidenen dankbaar zijn.
hansa
Beste raadselopgever,
Het wordt onderhand tijd voor het antwoord, vind je ook niet?
Vertel nu maar of er een reactie bij is, inclusief die van ds. Boot,die naar jouw mening de oplossing van je raadseltje geeft.