Ontzondigen van Jezus

Ds. G.K. Terreehorst / 1 reactie

Vraag

Ik heb ooit gelezen in de Bijbel dat Jezus Christus zich in Zijn jeugd moest ontzondigen voordat Hij aan Zijn taak kon beginnen. Dat heb ik nooit begrepen, want Hij is zonder zonden geboren. Misschien moest het menselijke deel dan ontzondigd worden? Kunt u mij hierover uitleg geven? Ik kan niet meer vinden waar het staat.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller, begrijpelijk dat je het nergens kon vinden, want dit staat ook nergens in de Bijbel. Het woord ontzondigen komt een aantal keer voor in het Oude Testament in verband met de offerdienst, maar wordt nergens gebruikt in verband met de Heere Jezus. Het ontzondigen was een reinigingsritueel waarbij meestal bloed werd gebruikt. Dit bloed wijst heen naar het offer van de Heere Jezus, waardoor wij van zonden gereinigd kunnen worden. De Heere Jezus is zondeloos en hoefde Zich dus niet te ontzondigen. Daarom weigert Johannes ook in de eerste instantie om Hem te dopen (Matt. 3:13-17). De reden dat de Heere Jezus Zich laat dopen is niet omdat Hij zondig is, maar om zo in alles de mensen gelijk te worden.

Ik weet niet waar je die gedachte vandaan hebt, maar het komt niet uit de Bijbel. Zo zie je maar hoe belangrijk het is om de Bijbel nauwkeurig te lezen. Maar al te vaak denken we dat er dingen staan die er helemaal niet staan. Via internet kun je allerlei artikelen lezen, die niet allemaal even betrouwbaar zijn. Zoek altijd zelf na in de Bijbel of het ook echt klopt en gebruik alleen betrouwbare bronnen.

Kand. G. K. Terreehorst

Ds. G.K. Terreehorst

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    IJsselstein
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Bekijk ook:

1 reactie
handelingen2_21
misschien dat de vraagsteller doelt op het loskopen van Jezus, wat Jozef en Maria deden in de tempel? Of op de tekst uit Hebreeën 5:8: "Hoewel Hij de Zoon was, heeft Hij toch gehoorzaamheid geleerd uit wat Hij heeft geleden."?