Doop en gescheiden zijn

Ds. J.L. Schreuders / Geen reacties

Vraag

Mag je je kind laten dopen als je gescheiden bent?

Antwoord

Beste vragensteller,

Als je gescheiden bent... dat is op zichzelf al vrij algemeen gesteld. Waarom ben je gescheiden? Dat maakt allemaal al heel groot verschil. Uit jouw vraag blijkt dat niet.

Stel echter, het gaat om een scheiding, zonder dat er ontrouw in het spel was , maar omdat het niet meer ging. Ik neem aan dat een kerkenraad ook in zo'n geval een gesprek zal hebben met de betrokken ouder die zich heeft gemeld voor de bediening van de Heilige Doop. Een doopgesprek vindt altijd plaats , dus ook nu. Daarbij zal het feit van scheiding niet onbesproken blijven. Het element van schuld zal op een pastorale maar ook ernstige wijze ter sprake moeten komen. Het doen van schuldbelijdenis ten overstaan van de kerkenraad is geen schande.

In dit geval zal de kerkenraad er dunkt mij niet voor kiezen het kind ongedoopt te laten. Het kind is op het erf van kerk/gemeente geboren en behoort gedoopt te wezen. Uiteraard moet daarbij de christelijke opvoeding wel gewaarborgd zijn. Eventueel kunnen anderen ( bijvoorbeeld grootouders ) mede beloven.

Hopelijk is dit antwoord voldoende,
Ds. J. L. Schreuders

Lees meer artikelen over:

doopechtscheiding