Werkende vrouw met kinderen

Redactie Refoweb / 24 reacties

Vraag

Mijn vraag is; mag je als vrouw werken als je kinderen hebt? Ik denk hierbij aan twee dagen per week, waarbij de kinderen een dag naar opa en oma zouden gaan, en een dag naar bekenden. Als universitair opgeleide vrouw zou ik later, als ik kinderen zou mogen krijgen, graag blijven werken. Samen met mijn vriend heb ik het hier vaak over gehad. Ik moet er op dit moment niet aan denken om later de hele week thuis te zitten! Maar in de bijbel is ook te vinden dat een vrouw voor haar kinderen hoort te zorgen. Hoe mag ik hier in deze tijd tegenaan kijken?

Antwoord

24 reacties
Sammie2016
Lieve zus, dat je deze vraag stelt geeft duidelijk te kennen dat je respect hebt voor God woord.
Dat zelfde Woord geeft antwoord op je vraag in vele teksten in de Bijbel maar zeker in Spreuken 31 waar over "de bekwame vrouw" wordt gesproken.

Deze vrouw heeft een man en kinderen. Van haar wordt gezegd dat ze handelt, verkoopt en koopt, een veld bewerkt en de producten dat het voortbrengt verkoopt, ze maakt klederen, ze is druk in de weer om haar man en gezin van het nodige te voorzien. Deze ijverige vrouw wordt geroemd in de stad, maar los van haar ijver staat ze vooral bekend als een godvrezende vrouw (vers 30).

Als je je spiegelt aan deze vrouw dan ben je niet alleen bemind bij mensen maar ook bij God.
aleph
Waarom wordt er altijd zo'n issue gemaakt van 'werkende vrouw' en nooit van 'werkende man'?
Kinderen krijgen van God een vader en een moeder. Zij hebben de taak om hun kinderen op te voeden.
Hoe de verdeling dan is, is in de eerste plaats iets waarin je samen de weg moet zoeken. Voor de een kan het betekenen dat moeder fulltime thu
is is en vader fulltime werkt. Voor anderen weer een andere verdeling. Laten we hier toch a.u.b. vrij in! Geen veroordeling omdat de moeder werkt, ook geen veroordeling omdat de moeder niet werkt,
Daarbij mis ik in dit soort discussies de rol van de vader vaak. Zelf vind ik het heel mooi om ook een deel van de 'thuistaken' te hebben.
Vroeger wordt vaak ook geïdealiseerd. Moeder was dan weliswaar fulltime thuis, maar vader was nooit aanwezig vanwege werk, kerkenraad, bestuur zus en zo.
Iedere tijd vraagt om zijn eigen oplossingen en heeft zijn eigen problemen. Het belangrijkste is om als vader én moeder te zoeken naar Gods leiding in je persoonlijk en gezinsleven.
CrA
@aleph, je vraagt: ''Waarom wordt er altijd zo'n issue gemaakt van 'werkende vrouw' en nooit van 'werkende man'?''
Omdat reformatorische kerken bij een huwelijksbevestiging gebruik maken van het klassieke huwelijksformulier, waarin de taken van de man en de vrouw beschreven staan. Beiden, zowel man als vrouw, zijn oa. verantwoordelijk om hun kinderen in de waarachtige kennis en vreze Gods op te voeden, maar er is een specifieke taak van de man, ik citeer: " ..En naardien het Gods bevel is dat de man in het zweet zijns aanschijns brood zal eten, zo zult gij ook getrouwelijk en naarstiglijk in uw Goddelijk beroep arbeiden, opdat gij uw huisgezin met God en met ere moogt onderhouden,...." en er is een specifieke taak van de vrouw: "gij zult ook....,op uw huishouding goede acht hebben,..."

Beste vraagsteller, als je hier bij voorbaat al niet achterstaat en deze intentie niet hebt, ik heb het dus niet over die situaties die achteraf ontstaan waarin het helaas niet mogelijk is, moet je dit niet beloven.
Autumn
In je vraag lees ik dat je nog niet getrouwd bent en nog geen gezin hebt. Waarom dan nu al nadenken over werken/thuisblijven? Geniet nu van je werk en maak je geen zorgen over de dag van morgen.

Ik ben ook hoogopgeleid en heb tot ons eerste kindje geboren werd fulltime gewerkt. En er met veel plezier ook een eigen bedrijfje bij gehad. Nu (met twee kleine kinderen) ben ik parttime gaan werken en ben ik gestopt met mijn eigen bedrijf. Het ging gewoon niet meer. Het zorgde voor onrust bij mij en in mijn gezin. En dan gaat het belang van de kinderen/gezin toch voor. Nu kan ik er heel goed twee dagen bij werken en draagt mijn man ook een steentje bij. De kinderen gaan naar een hele lieve gastouder. Het is echt per situatie verschillend. Ik zou op den duur wel nog minder willen werken, maar die stap zetten vind ik ook wel lastig...