Houden van onzichtbare Jezus

J.M. Strijbis / Geen reacties

Vraag

Hoe kunnen wij houden van Jezus als we Hem niet kunnen zien? Ik verlang er bijvoorbeeld wel naar om Hem te zoeken, maar wanneer hou je oprecht van Hem?

Antwoord

Dank voor de vraag. Ik moest denken aan de volgende vergelijking. Soms lees je een preek of een overdenking/meditatie of ook zomaar een opiniestuk van iemand die je niet kent en nog nooit gezien hebt. Door wat je leest vindt er toch een zekere verbinding plaats. Je kunt je zo goed verenigen met wat je gelezen hebt, dat er van binnen een soort relatie ontstaat met de persoon die dit geschreven heeft. Het is maar een beeld.

In het geloofsleven wordt het geloof in je hart gewerkt door de Heilige Geest. Hij gebruikt daarvoor het Woord van God. Dat doet hij zo, dat je inwendig verbonden raakt aan dat Woord van God. Er ontstaat een liefde voor dat Woord en dus ook voor de auteur van dat Woord, de Heere Jezus. Hij wordt in Johannes 1 bijvoorbeeld het WOORD genoemd. En in het slot van dit Bijbelboek lezen we het volgende: “Maar deze (tekenen) zijn geschreven, opdat gij gelooft dat Jezus is de Christus, de Zone Gods; en opdat gij, gelovende, het leven hebt in Zijn Naam” (Johannes 20:31). Die Jezus heb je dus nooit gezien, maar in het geloof zie je Hem wel en ga je van Hem houden. Je gaat Hem kennen in Zijn Liefde en in Zijn andere eigenschappen. Geloven is niet gezien en nochtans geloven, zoals Jezus tegen Thomas zegt (Johannes 20:29).

Hopelijk heb ik hiermee jouw vraag enigszins beantwoord.

Groetjes,
Johan Strijbis