(...) Toch is mijn vriend dan bang dat dit voorkomt vanuit de spanning en dat hi...

Eleos / Geen reacties

Vraag

Wij hebben een vraag waar wij al enige tijd mee zitten. Wij zijn een stel van 19 en 20 jaar. Wij hebben een jaar verkering en hopen binnenkort te gaan verloven. Vanaf het begin van onze verkering hebben wij het altijd het belangrijkste gevonden om te praten en elkaar daarin te leren kennen dan dat we ons alleen zouden richten op het lichamelijke en wat op dit gebied allemaal kan. Wij hebben wel gemerkt dat als je geestelijk meer 'één' wordt, dat je lichamelijk wel meer naar elkaar gaat verlangen. Dit is ook niet erg, maar juist goed. Toch kan dit, en vooral bij mijn vriend, erg veel lichamelijke spanning oproepen, waardoor wij wel geneigd zijn om elkaar te strelen, te voelen en aan te raken. Toch is mijn vriend dan bang dat dit voorkomt vanuit de spanning en dat hij deze dingen doet om maar van deze spanning af te komen. Dit vinden wij erg lastig en hebben het hier regelmatig over gehad, maar komen er niet echt uit. Hebt u hierover advies voor ons? Alvast bedankt!!

Antwoord

Verlangen naar iets geeft altijd spanning, in de zin van drang tot bevrediging en bevrediging van verlangen geeft een gevoel van ontspanning. Zo werkt het nu eenmaal in de natuur. Dus: de spanning die je vriend voelt is onvermijdelijk in deze fase waarin jullie meer naar elkaar toe zijn gegroeid, nu je elkaar heel goed hebt leren kennen. In de Bijbel is het huwelijk aangewezen als het verbond waarbinnen mensen seksueel verlangen kunnen beleven. Jullie zijn daar naar op weg, zo lees ik in je vraag.

Wat is het bezwaar van je vriend precies? Als hij verlangen, drang tot bevrediging van zijn verlangen als een  motief om elkaar aan te raken onacceptabel vindt, gaat hij voorbij aan een aspect van de menselijke natuur. Seksueel verlangen is een van de vele motieven voor lichamelijke uitdrukkingen van de liefde die er kunnen zijn.

Als hij er problemen mee heeft zich te beperken in de lichamelijke intimiteit, dan wordt het een vraag naar discipline, beheersing. Daar heeft ieder zijn eigen weg in. Uit recent onderzoek naar seksueel gedrag bij mensen bleek dat bezig zijn met seksualiteit meer verlangen geeft naar seksualiteit. Dat is belangrijk voor mensen die weinig zin hebben in lichamelijke intimiteit (die zou zich er meer mee bezig moeten gaan houden), maar ook voor mensen die er naar hun zin te veel mee bezig zijn: het loont om je te beperken, dan neemt de motivatie af. Een simpel gegeven, de moeite waard om te proberen toe te passen. Dat wil niet zeggen dat je dan de strijd met je eigen menselijke natuur kunt ontlopen.

Met vriendelijke groet,
Els de Bruin

Lees meer artikelen over:

seksualiteit voor het huwelijk