De twee naturen van Christus

Ds. C. den Boer / 1 reactie

Vraag

Tijdens catechisatie heb ik aan de hand van het boekje van Hellenbroek de eigenschappen van God moeten leren: onafhankelijkheid, eenvoudigheid, eeuwigheid, overaltegenwoordigheid, onveranderlijkheid. Met deze eigenschappen loop ik echter vast als het gaat om de twee naturen van Jezus. Daarover heb ik geleerd dat Hij 100 procent God en 100 procent mens is. Hoe kunnen de Goddelijke en menselijke natuur verenigd worden terwijl de Goddelijke natuur onmededeelbare eigenschappen heeft? Om het concreet te maken, als Jezus niet overalomtegenwoordig was, was Hij geen God (Hij mist dan een cruciale eigenschap van God). Als Jezus wel overalomtegenwoordig was, was Hij geen mens (deze Goddelijke eigenschap kan niet gedeeld worden met een mens). Kunt u hier misschien duidelijkheid over geven?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Mijn antwoord bestaat uit twee delen.

A. Ik geef u eerst een enkel citaat uit de tekst van de oudchristelijke Geloofsbelijdenis van Chalcedon (451 na Chr). Toen is over de twee naturen van Christus (Zijn Goddelijke en menselijke) heel diep nagedacht en zijn de toen en nu heersende dwaalleringen de pas afgesneden.

In het concilie van Chalcedon (451 na Chr.) is vastgesteld, Dat: “in het laatst der dagen omwille van onze zaligheid uit de Maagd Maria, de moeder Gods, is geboren naar zijn mensheid, één en dezelfde Christus, Zoon, Heer, Eniggeborene, in twee naturen, onvermengd, onveranderd, ongedeeld, ongescheiden. Daarbij wordt het onderscheid tussen de naturen in generlei wijze tenietgedaan door de vereniging, maar veeleer de kenmerkende eigenschap van elke natuur bewaard en samengebracht in één persoon en één hypostase, niet alsof Christus is gescheiden of verdeeld in twee personen, maar één en dezelfde Zoon en eniggeboren God, Woord, Heer, Jezus Christus; precies zoals de profeten vanaf het begin betreffende hem hebben gesproken en onze Heere Jezus Christus ons heeft geleerd, en de geloofsbelijdenis van de vaders ons heeft doorgegeven.” Zie hierover verder de artikelen 10 en 19 van de Ned. Gel. Bel.

B. In de tweede plaats noem ik (slechts) twee getuigenissen van de heilige Schrift (NT) die voor altijd genoeg zijn u en mij te helpen om tot onze troost te geloven, dat Jezus Christus God en mens was en is in één Persoon. Zo alleen is Hij onze (God - menselijke) Zaligmaker Die in de nood van ons leven en in al onze onmogelijkheden door Zijn Woord en Geest alomtegenwoordig bij ons is. In de hemel en ook onder ons.

-Matth. 14:26vv/Mark. 6:45vv. Hier lezen we dat Jezus in een storm op het meer van Gennesareth, terwijl Zijn discipelen bijna vergaan, wandelend op de zee naar hen toekomt en zegt: “Heb goede moed, Ik ben het; wees niet bevreesd.” En zij verwonderden zich. Kort daarvoor hielden zij Jezus voor een spook. Maar toen verstonden zij, dat hun Heiland in uw en mijn nood en dood een alomtegenwoordige Redder is. Als u in uw nood en dood ook zo’n ervaring van Jezus nabijheid (overaltegenwoordigheid) mag hebben, zijn al uw vragen daaromtrent opgelost.

-Joh. 20:19vv. Daar horen we, dat Jezus’ discipelen op de avond van  de eerste dag van de week (dag van de opstanding) van de Heiland, als zij de deuren gesloten hebben uit vrees voor de Joden, opeens hun Meester bij zich krijgen. Hij stond in hun midden en zei: “Vrede zij u!” Daarna laat Hij hun Zijn handen en zijde zien en zegt: “Ontvang de heilige Geest.” Een week later is het weer net zo. Nee, zij zagen niet een geest (Luk. 24:37). Zij zagen hun alomtegenwoordige (in Judea en Galilea verschijnende) Zaligmaker. Zalig is hij die gelooft dat Jezus nabij is: de ziel die tot Hem zucht en troost het hart dat schreiend tot Hem vlucht. Daarmee zijn heel wat vragen omtrent Jezus’ alomtegenwoordigheid (in hemel en op aarde) opgelost. Ervaar het bij de bediening van het Heilig Avondmaal.

Met een groet van hart tot hart,
Ds. C. den Boer (Refowebpastor)

Ds. C. den Boer

Tags in dit artikel:

alomtegenwoordignaturen
1 reactie
John61
Kan iemand het antwoord van de deskundige in begrijpelijke, hedendaagse taal hier neerzetten? Ik begrijp er zo niets van.