Vloeken van medereizigers

Ds. H. van der Ham / 5 reacties

Vraag

Een paar weken geleden kwam ik van de universiteit op weg naar huis en zat in de trein. Naast mij in de coupé kwam een viertal meiden zitten. Na een poosje begonnen ze erg te vloeken. Eerst dacht ik dat hen wat tegenzat of dat er iets niet lukte en dat het daardoor kwam. Later merkte ik dat het was omdat ik naast hen zat en ze aan mij konden zien dat ik christelijk was en naar de kerk ging. Het werd steeds erger en erger en de vloeken en beledigende opmerkingen gingen van kwaad tot erger. Ik wist niet wat ik er mee aan moest. Aan de ene kant deed het me verdriet dat de naam van God zo gelasterd werd en aan de andere kant dacht ik: "Als ik er wat van ga zeggen wordt het alleen maar erger". Ik heb het de hele treinreis genegeerd. Nu loop ik echter met een best wel groot schuldgevoel rond en voelt het echt als een zonde tegenover de Heere dat ik hier niks van heb gezegd. Wat was en is in deze omstandigheden de beste manier van handelen?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Je verhaal vind 'k best aangrijpend. Het zegt wel wat. Wellicht zou je vrij spoedig kunnen proberen op een heel andere plaats te gaan zitten. Of staan.

Je spreekt van schuldgevoel. Het is verreweg 't beste de zaken eerlijk aan de Heere God te vertellen. Dat valt zeker niet tegen. Dat valt mee.

Van harte het nodige,
Ds. H. van der Ham

5 reacties
Joli
Als je er iets van zegt, is het niet meer jouw verantwoordelijkheid maar die van hun.
En al lijdt je misschien smaadheid om Christus' wil, dat moet ons een eer zijn!
Orchidee
Er wat van zeggen is heel moeilijk, zelf zou ik daar wel enige moed voor moeten verzamelen, maar zoals joli ook al zei,
als je er wat van gezegd heb;
zouden jullie iets wat ik heel lief heb, namelijk Jezus, niet willen lasteren?

is het helemaal aan hun en ook Jezus en dicipelen ondergingen deze situaties, misschien dat je hier juist troost uit kan putten dat je in gebed, ook voor deze meiden, de voetstappen van Jezus mag drukken?
davinci
Ik ken het gevoel. even nuchter beredeneerd zou de volgende manier waarschijnlijk de beste zijn: minuutje afwachten-er iets van zeggen-bij aanhouden weglopen en nog even bedanken voor het respect...helaas is de praktijk toch anders.
Jammer ook dat we zo geprogrammeerd zijn dat we er een groot schuldgevoel aan over houden. Ik denk toch dat je je in zo'n situatie schuldloos kan zien. Helaas had je nou eenmaal de assertiviteit niet die de anderen -die het allemaal zo mooi kunnen verkondigen- wel hebben. Je had in ieder geval wel de intentie en dat weet God ook.
davinci
@Joli

P.S.

Ja je kan het mooi vertellen en mooi natuurlijk als jij dat in de praktijk zo aanpakt. Vergeet echter niet dat niet iedereen hetzelfde is en sommigen daar veel meer moeite mee hebben. Ik stoor me daarom ook aan dat soort opmerkingen als: "dat MOET ons een eer zijn..etc" Volgens creeer je met dat ge'moet' alleen maar een kramp en dus het probleem van de vragensteller: schuldgevoel...
Jerommel
Oei, tja...
Het mooiste zou zijn als je toch rustig en vriendelijk zou vragen of ze zouden willen ophouden met vloeken. Wie weet volgt er nog een aardig gesprek.
Maarja, hoe reageer je dan weer 'opbouwend' als ze zeggen: "Hoezo? Moet ik toch weten?" of "Heb je er last van ofzo?" of erger.
Ik denk dat opstaan en een andere plek zoeken uiteindelijk het beste is.
Ze zijn er immers (schijnbaar) op uit om je te sarren of om je te laten 'happen'.
Dat is hun goed recht, helaas. ;-)