PGB-geld voor gehandicapte dochter

Ds. G.A. van den Brink / 2 reacties

Vraag

Ik heb een vraag waarvan ik hoop dat iemand die kan beantwoorden uit christelijk/bijbels oogpunt. Wij hebben een gehandicapte dochter die thuis woont. We krijgen pgb-geld om zorg voor haar in te huren. Dat doen we dan ook. Een zus van haar, dus een andere dochter, werkt ook voor haar, naast haar andere baan. Wij zorgen zelf nog enkele momenten in de week voor haar. De rest wordt door anderen gedaan. Toch heb ik er een vervelend gevoel bij. Het pgb is inderdaad ook voor mantelzorgers bedoeld, zodat zij een compensatie krijgen voor salaris wat zij mislopen door de zorg van een gehandicapt kind. Maar mijn man werkt gewoon fulltime en ik werk niet, sowieso niet vanwege de andere kinderen. De uren die wij voor haar zorgen zijn ‘s avonds of in het weekend, dus niet op werkdagen. Ook denk ik dat je als gezin de taak hebt om voor elkaar te zorgen zonder dat je daar geld voor krijgt. Of er dus zelfs aan verdient. Hoe zit dit ethisch?

Antwoord

Beste moeder,

Dank voor uw vraag. Om te beginnen is er de vraag of het juridisch is toegestaan uzelf, als moeder, te beschouwen als mantelzorger. Misschien moet u verantwoording afleggen van de besteding van het geld aan de instantie die het geld uitkeert en accepteert de instantie deze constructie niet. Of dat wel of niet zo is, hangt ervan af welke instantie in uw geval het geld verstrekt (AWBZ of WMO). Als u niet goed weet of het juridisch correct is, zou ik adviseren bij de betreffende instantie te informeren.

Het is goed mogelijk dat uw huidige situatie juridisch correct is. Bij een goede administratie zult u dan ook niets hoeven terug te betalen, als men het controleert.

Toch kan het zijn dat u niet zozeer juridische maar meer ethische vragen hebt bij de huidige situatie. Er zijn hier diverse opties mogelijk:

- U betaalt uzelf gewoon uit en beschouwt uw ethische twijfel als weggenomen door het gegeven dat het juridisch correct is.

- U gebruikt een afzonderlijke pgb-bankrekening en laat het geld daarop staan (dus u betaalt uzelf niet uit). U bouwt zodoende een bedrag op. Eens in de zoveel tijd gebruikt u het opgebouwde bedrag voor iets extra’s, bijvoorbeeld een vakantieweek, met begeleiding voor uw dochter. Of voor andere gezinsleden, die wellicht erg genieten van wat speciale aandacht voor hen.

- U vindt het ethisch nog steeds niet verantwoord en neemt contact op met de zorginstantie om te informeren hoe u het geld kunt terugstorten.

Met vriendelijke groet,
Ds. G. A. van den Brink

Lees meer artikelen over:

financiën
2 reacties
Wilma
De vraagstelster schrijft: het pgb-geld is inderdaad ook bedoeld voor mantelzorgers. Men kan afvragen wat daarvan waar is. PGB is bedoeld om zelf zorg in te kopen en daarmee de touwtjes in eigen handen te houden.
Geef je als mantelzorgers zorg die men anders door professionals zou laten doen, dan is het m.i. gerechtvaardigd om verdienste te krijgen vanuit het PGB. Is het zorg die u alle kinderen geeft en simpelweg ook de taak is van ouders (dus kleden, voeden, helpen bij het leren, enz enz) dat is het m.i. niet gerechtvaardigd om als ouders geld te krijgen vanuit het PGB.

Zelf ben ik mantelzorgers van meerder gehandicapte broer/zusjes. Hiervoor/door werk ik 4uur minder per week. Uit het PGB van 1 zusje krijg ik daarom een kleine vergoeding. Die vergoeding zet ik apart en gebruik ik weer om uitstapjes die ik met hen maak te betalen, of bijv. om de reiskosten te betalen als we naar een ziekenhuis moeten bijv.. Uiteindelijk komt het dus weer terecht bij mijn broer/zusjes zelf.
zandkasteel
Bovenstaande kán, maar hoeft natuurlijk niet.
Vergeet niet dat ouders van gehandicapte kinderen veel meer kosten maken, dan ouders van "gezonde" kinderen. En dan is dat stukje aanvulling misschien wel broodnodig. Deze moeder kan niet makkelijk even wat extra uurtjes bijverdienen, indien aanvulling van inkomen nodig is. Of het geld nu gebruikt wordt voor uitjes (wat misschien een lekker gevoel geeft) of voor boodschappen voor het gezin (om maar wat te noemen), dat maakt in principe niets uit. Je aanvaardt het of niet! De een kan het missen de ander niet, voor ieder is de situatie anders. Er zijn ook ouders die er af en toe even tussen uit moeten om het vol te kunnen blijven houden, zorg gaat dag en nacht door! Die kunnen van dat geld dan een oppas betalen oid.