Het dragen van een kruisje

Redactie Refoweb / 3 reacties

Vraag

Ik heb een vraag over het dragen van een kruisje aan bijvoorbeeld een ketting of armbandje. Is dit 'toegestaan' volgens het christelijk geloof? Ik zou zelf graag een armbandje met een kruisje erop willen, om gewoon het geloof 'bij me te dragen', telkens aan God herinnerd te worden als ik het zie. Maar ik weet niet of dat wel juist is om dat te dragen omdat ik vaker heb horen zeggen dat dat niet goed is, maar waarom? En is dat überhaupt waar dat het dragen van een kruisje niet toepasselijk is bij het christelijk geloof? Zo niet, zou u daar dan redenen voor willen geven?

Antwoord

3 reacties
11_10
Met welk doel wil jij dit kruisje dragen? Wil je laten zien dat je gelooft dat Jezus gekruisigd en weer is opgestaan en dat jij en alle gelovigen eeuwig bij God zullen leven? Misschien is dit best wel persoonlijk, maar het dragen van een kruisje is naar mijn idee alleen maar mooi, als je God er mee dient. God vraagt dat alles wat je doet, tot eer is van Hem (Kolossenzen 3:17).

Maar mijn idee en de gedachten van andere mensen staan niet bovenaan, laat je keuze afhangen van wat God vraagt. Bid tot God en lees de bijbel. Leestip: Kolossenzen 2 en 3.
1GodenVader
Voordat je jouw keuze maakt zou je 3 argumenten kunnen beschouwen.

1. Kruis komt van het Grieks stauros of xulon en het Latijns Crux. Alle 3 woorden wijzen op een paal, staak of boomstam zonder dwarsbalk.
De heidenen gebruikten wel een paal met een dwarsbalk om misdadigers aan te nagelen of hangen.

2. Het kruis is het moordwapen waar Jezus aan genageld is. Zou je Jezus willen herinneren als een misdadiger of godslasteraar.

3. Ware christenen aanbidden God 'met geest en waarheid' en niet met uiterlijke opsmuk. Jezus zei hierover ....
Johannes 4:23 ... Maar het uur komt, en is nu, waarin de ware aanbidders de Vader met geest en waarheid zullen aanbidden, ja, want de Vader zoekt zulke mensen om hem te aanbidden.

Echt geloof zit in het hart en God heeft Zijn wetten in het hart van Zijn aanbidders gelegd.

Ik wens je veel (goddelijke) wijsheid toe bij je keuze en aanbidding van de ware God.

vriendelijke groet,
bakvis
In het kruis zal 'k eeuwig roemen!
En geen wet zal mij verdoemen;
Christus droeg den vloek voor mij!
Christus is voor mij gestorven,
heeft gena voor mij verworven!
'k Ben van dood en zonde vrij!

voor mij rede genoeg om n kruisje aan een kettinkje te dragen!