Geen crisissen in relatie

C. M. Chr. Rots - de Weger / 3 reacties

Vraag

Ik heb misschien een gekke vraag, maar ik zit er toch wel mee eigenlijk. Ik heb nu acht maanden verkering met een ontzettend lieve jongen en ik ben echt heel gelukkig. Voor mijn verkeringstijd heb ik vreselijk veel getwijfeld of ik wel verkering met hem wilde en of ik wel echt van hem hield. Ik heb dan ook een hele tijd de boot afgehouden en durfde echt niet ervoor te gaan. Ik ben echt een type die eerst eigenlijk zeker wil weten of je de goede keus maakt. Dat gaat natuurlijk niet altijd, daar moet je jezelf ook wat tijd voor gunnen. Uiteindelijk wist ik zeker dat ik verliefd was en het aandurfde om verkering te krijgen. We kregen verkering en sinds die tijd zijn we steeds meer van elkaar gaan houden. We kunnen echt alles delen en over alles praten, waar we allebei heel dankbaar voor zijn. We weten allebei dat we graag met elkaar zouden willen trouwen. Dit kan echter pas over drie jaar omdat we dan pas klaar met studeren zijn. Nu is het zo dat er mensen in onze omgeving zijn die zeggen dat onze relatie nog helemaal niet stabiel kan zijn, omdat we in die acht maanden verkering nog nooit echt getwijfeld hebben en dat we eerst maar eens een paar crisissen moeten doormaken. Ik word hier eerlijk gezegd echt een beetje zenuwachtig van. Ben ik naïef als ik zeg dat ik gewoon niet twijfel? Ik zie heus weleens dingen die ik minder leuk vind aan mijn vriend en we hebben ook heus weleens een moment gehad dat het minder lekker ging, maar we hebben allebei nooit erover gedacht dat we 't daarom maar uit zouden maken. Of dat we toen meteen heel erg gingen twijfelen... Juist ook omdat we echt weten dat de Heere ons bij elkaar heeft gebracht en we alles kunnen delen en veel van elkaar houden. Is het per stel verschillend of er (veel ) twijfels zijn in de relatie? Of moet je echt wel crisissen meemaken?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Vragen is niet ‘gek’, maar een teken dat je iets wilt leren, toch? Als jullie relatie groeiende is naar het steeds meer voor elkaar kiezen in liefde... laat de buitenwereld dan lekker kletsen (ik ga er maar van uit dat je volwassen genoeg bent om eigen keuzes te kunnen maken)!

Je vriend en jij weten hoe het zit tussen jullie en daar hoeft heus niet iemand met een soort van goedbedoeld advies tussen te komen, alsof een crisis nóódzaak is. Meid wees blij dat je geen crisis hoeft mee te maken, want dat is niet iets waar je naar verlangt! En dat is zeker ook geen graadmeter voor een stabiele relatie!

Nú ben je zoals je bent, beiden nog student. Jong misschien nog. Niemand weet hoe zijn/haar leven gaat verlopen, hoe je beiden in de loop van je leven nog gaat veranderen. Maar als je daarbij een goed fundament hebt gelegd kun je in de toekomst heel veel mogelijke stormen verdragen! Denk maar aan het lied “Wat de toekomst brengen moge”: leven is vertrouwen hebben in de toekomst! Als je daar bij gaat aan “des Heeren hand” ga je veilig, ook met elkaar.

Ik heb de liefde wel eens omschreven als een teer plantje. Zo begint iedere grote, goed gewortelde, stevige boom!  Laat jullie liefde groeien op een manier die bij jullie beiden past. Onthoud daarbij echter wel dat liefde niet vanzelfsprekend is. Een relatie onderhouden is hard werken: zoekend naar het beste voor elkaar! Als je in elkaar dingen ontdekt die niet zo leuk zijn, zoals je zegt, heb je in je verkeringstijd de mogelijkheid om daar mee af te rekenen dan wel er mee leren omgaan. Dát is nou net precies het groeiproces, waarbij je je moet realiseren dat ‘dingen’ niet vanzelf veranderen. Men zegt wel dat liefde blind maakt, maar ook op de roze wolk kun je heel realistisch naar je leven blijven kijken! Ieder groeiend plantje heeft immers ook licht, lucht, water en af en toe een snoeibeurt nodig om een boom te worden?

Alle goeds toegewenst,
Marijke Rots

Tags in dit artikel:

verkering
3 reacties
evantorisch
Nu is het zo dat er mensen in onze omgeving zijn die zeggen dat onze relatie nog helemaal niet stabiel kan zijn, omdat we in die acht maanden verkering nog nooit echt getwijfeld hebben en dat we eerst maar eens een paar crisissen moeten doormaken.

Griebels, wat een rare gedachte. Is je gezondheid ook niet stabiel als je nooit enge ziektes hebt meegemaakt?
drj
Precies zoals mevr. Rots en evantorisch al gezegd hebben, crises van binnenuit je relatie zijn juist geen goed teken.

Andersom, zul je in je leven nog genoeg aan crisis meemaken, of je wilt of niet. Het fijne is juist, dat als je een stabiele relatie hebt, je samen en met God door zulke moeilijke tijden heen komt, die het leven nog in petto heeft. Dat je weet dat er iemand naast je staat die je helpt als je het moeilijk hebt en die jij helpt als het hem tegen zit.
Het laatste wat je nodig heb, is een relatie die zelf een bron van moeite is. Wees blij dat je van elkaar opaan kunt en samen gelukkig bent. Dat is een goede basis om samen de crisissen van het leven goed door te komen!
juni
wees toch blij,dat het ook normaal kan.
geniet er maar van.
wat er nog komt,ziet u dan wel weer.