Sedermaaltijd

Ds. G.A. van den Brink / Geen reacties

Vraag

Weet iemand waarom we in de kerk geen sedermaaltijd zeggen maar avondmaal? Jezus vierde tijdens de instelling hiervan toch de sedermaaltijd? Zou een dominee of andere deskundige mij hier op kunnen antwoorden?

Antwoord

Beste vragensteller,

Bedankt voor deze vraag. In de nacht waarin Hij verraden werd, heeft Jezus het avondmaal ingesteld. Eerst heeft Hij inderdaad samen met de discipelen de sedermaaltijd (het Joodse Pesach of Pascha) gevierd; aansluitend heeft Hij het avondmaal ingesteld, met de opdracht om dat te blijven doen totdat Hij weerkomt (1 Kor. 11:26). Deze volgorde tussen (Joods) pesach en (christelijk) avondmaal zien we duidelijk terug in Lukas 22:15 en 19.

De gewoonte om over avondmaal te spreken, is waarschijnlijk ontleend aan 1 Kor. 11:20, waar gesproken wordt over “het avondmaal van de Heere [Christus]”.

Met vriendelijke groet,
Ds. G. A. van den Brink

Lees meer artikelen over:

Heilig AvondmaalPaschaPasen