Man op Facebook

C. M. Chr. Rots - de Weger / 9 reacties

Vraag

Ik irriteer mij mateloos aan het gedrag wat mijn man betreft aangaande het verslaafd zijn aan Facebook. Het laatste wat hij doet voordat hij gaat slapen en het eerste wat hij doet als hij opstaat is zijn Facebook checken. Hij is ook meer online dan offline. Het is zo irritant!!! Ik weet dat er heel veel onbekende mensen in zijn vriendenlijst van Facebook staan. Ik vind dat persoonlijk vreemd, maar hij denkt daar anders over. Als ik er wat van zeg krijg je van die vage antwoorden.

Ik weet dat hij een tijd geleden ook gechat heeft (Facebookaccount stond nog open op de pc) met twee vrouwen die in de prostitutie zitten. Helemaal onschuldig was het niet en ik ben toen ook ontzettend boos geworden. Hij zegt dat hij niet meer met ze chat. Dat kan ik niet controleren, dus moet ik dat geloven wat ik heel lastig vind vaak, want ik vertrouw deze vrouwen niet. Als ik er over begin wordt hij erg boos en vindt dat ik hem abnormaal controleer met al mijn vragen. Ik kan het niet loslaten... ik kan niet op zijn account komen dus weet niet of hij nog met deze vrouwen chat. Ik kan er ook naar vragen, maar dat betekent gezeur en boosheid en wie zegt dat hij de waarheid spreekt?

Antwoord

Beste mevrouw,

Wie zegt dat hij de waarheid spreekt? Geen idee. Nou ja, je zou verwachten dat híj de waarheid spreekt. Maar gelóóft u hem wel? Vindt u, dat u uw echtgenoot ‘moet’ controleren? Die vrouwen niet vertrouwen... of hém niet vertrouwen? Ergens is iets mis gegaan met uw vertrouwen in elkáár en juist dáár zult u iets mee móéten gaan doen.

U kúnt het niet loslaten, of u wílt het niet loslaten. Nee, ik zeg niet dat het gemakkelijk is. Ik zeg wel dat vertrouwen essentieel is. Het komt te voet en gaat te paard, ofwel: een vertrouwensbreuk vraagt om heling. Die van beide kanten moet komen. Gaat u eens op zoek naar een gesprekspartner die voor u beiden iets kan betekenen: een vriend(in), coach, mediator, hulpverlener. Alleen zo kunt u beiden leren om open en eerlijk naar elkaar te zijn en om het verleden te leren loslaten. ‘Opnieuw beginnen’ kan alleen als er eerst een heleboel ‘oud zeer’ opgeruimd is.

Confronterend, hè? Sterkte met alles!

En mocht uw echtgenoot geen behoefte hebben aan een gesprekspartner-voor-samen, ga dan in ieder geval zelf op zoek vóórdat teleurstellingen omslaan in bitterheid of wrok!

Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

internetvertrouwenwantrouwen
9 reacties
CrA
Beste mevrouw,
uw man heeft gechat met twee prostituees op Facebook. Dit is een feit. Hij heeft uw vertrouwen geschaad en u vraagt om herstel daarvan en daar heeft u recht op. Dit heeft niets te maken met hem controleren, zoals hij zegt. Als hij werkelijk de intentie heeft om het geschonden vertrouwen te herstellen, kom je met bewijzen i.p.v boos te reageren.
mortlach
Waarom is het zo dat praten met vrouwen die sekswerker zijn, automatisch het vertrouwen schaadt? Jezus schuwde deze mensen toch ook niet om wat ze deden? Het hangt natuurlijk wel af van de inhoud van het gesprek.

Verder vind ik het maar een vreemd verhaal. Hoe weet je dat die vrouwen prostituees zijn? Ik ben het niet bepaald gewend dat mensen het openbaar op hun facebookprofiel zetten dat ze in de seksindustrie werken.

De uitdrukking "want ik vertrouw deze vrouwen niet," is een enorme signaal voor mij dat wijst op een jaloezieprobleem. Het kan natuurlijk altijd dat de partner zaken uitvreet die niet door de beugel kunnen, maar ik begin sterk te vermoeden dat het een jaloezieprobleem van de vraagsteller is.
_Sjors_
*Reactie verwijderd door moderator. Zie de voorwaarden voor het reageren bij de vragenrubriek*

"Reageren op een antwoord is mogelijk mits de reactie iets toevoegt en niet in strijd is met het antwoord van de deskundige. Vraagstellers zijn niet gebaat bij tegenstrijdige reacties en bovendien vinden we het ongepast ten opzichte van de deskundige die zijn/haar vrije tijd ter beschikking stelt om onze bezoekers te helpen. Voor discussies is er het forum."
_Sjors_
Geachte moderator,

Prima dat u mijn reactie verwijderd. Maar kunt u dan ook het fatsoen opbrengen waar dan de tegenstrijdigheid zit met uw reactie? Dit kan middels de mail die u bekend is.

Rest mij verder toch te zeggen tegen de vragenstelsters: Ik geef u groot gelijk dat u de zaak niet vertrouwd.
CrA
Jezus ging ook om met hoeren, maar dat had tot doel om ze te bekeren en tot geloof in Zijn Naam te brengen. Als dat de bedoeling is van deze man, wat houdt hem dan tegen om geen inzage te geven in de chatgesprekken? Het is denk ik nog niet eens zozeer het feit dat hij met deze vrouwen heeft gechat, wat het vertrouwen schaadt, maar het feit dat hij de vragen van zijn vrouw afdoet als gezeur. Als hij openheid van zaken kan geven, moet hij dat doen. Niet alleen om de gezonde achterdocht van zijn vrouw weg te nemen, maar ook ter bescherming van zichzelf.
_Sjors_
Zo is dat.
mortlach
Ik vraag me gewoon af of dat een oplossing is. Als het inderdaad zo is dat jaloezie van de vraagsteller het probleem is, dan kan de partner net zo veel openheid geven als hij maar kan, dan zal de vraagsteller altijd wel weer iets anders vinden om achterdochtig over te zijn.

Maar goed, dat is allemaal maar gebaseerd op die ene uitdrukking en verder ingekleurd door persoonlijke ervaring. Ik hoop dat ik het mis heb.
BladeStraight
@Mortlach, er zijn facebookaccounts van prostituees die daarmee klanten proberen te lokken en willekeurige mensen toevoegen als vrienden. Mogelijk is de man in kwestie op iets dergelijks ingegaan.
CrA
Wanneer wordt een gezonde achterdocht ziekelijk? Als na de zo grootst mogelijke openheid, het wantrouwen blijft. De ander is met bewijzen niet te overtuigen. Heeft de man van vraagsteller al de zo grootst mogelijk openheid gegeven?