Geslachtsgemeenschap lukt niet

drs. A.C. van Beest / Geen reacties

Vraag

Wij zijn een half jaar geleden  getrouwd. Voor ons huwelijk hebben wij geen geslachtsgemeenschap gehad. Nu ontdekken wij dat het ons niet lukt om geslachtsgemeenschap te hebben. Hierover heb ik een aantal vragen. Op het moment dat we opgewonden zijn en mijn man bij mij naar binnen wil, lijkt dit niet te lukken. Wat kunnen hiervan oorzaken zijn? Ik heb wel eens gehoord van vaginisme, maar zo extreem is het volgens mij niet. Kan het ook zijn dat ik er teveel bij nadenk en mij daardoor afsluit, dat ik spieren op een verkeerde manier gebruik of dat we gewoon meer tijd nodig hebben om op “elkaar afgestemd te raken”?

Daarbij heb ik  PCOS. Kan het ook zijn dat ik hierdoor minder goed ontspan/slijmproductie heb? Zou het kunnen helpen als ik wat aan de PCOS ga doen in de vorm van een hormoonbehandeling starten? Of zijn dit echt twee aparte problemen? Mijn man vraagt zich daarbij ook af of hij makkelijker bij mij naar binnen kan door zijn voorhuid naar achteren te doen. Wat is normaal, dat hij zijn voorhuid wat terugtrekt of dat hij het laat zoals het is? Wij hopen dat jullie ons hierin wat op weg kunnen helpen want het is moeilijk om over deze onderwerpen meer informatie te vinden die bruikbaar en vooral Bijbels is.

Antwoord

Dank u wel voor deze belangrijke vragen. Goed dat u hiervoor hulp zoekt. Nu ben ik geen seksuoloog, maar kan wel een paar tips aan de hand doen. Blijft het probleem bestaan dan is een bezoek aan uw huisarts en eventueel een doorverwijzing geadviseerd.

De vragen: Kan het ook zijn dat ik er teveel bij nadenk en mij daardoor afsluit, dat ik spieren op een verkeerde manier gebruik? Dat is heel wel mogelijk. Ontspannen kunnen zijn heeft een positief effect. Verder is het belangrijk  te weten of de schedeopening ruim genoeg is. U zou een kunnen proberen of het inbrengen van twee vingers door uw man een zelfde reactie teweeg brengt. Het gebruik van een glijmiddel is hierbij misschien wel gewenst zeker als u onvoldoende slijmproductie hebt.

Ik denk niet dat PCOS een rol bij uw probleem speelt en voor dit probleem lijkt mij een behandeling niet meteen geïndiceerd. Wel als u zwangerschapswens heeft en door PCOS menstruatiestoornissen. De  voorhuid speelt een onbelangrijke rol in deze.

U veel succes toewensend,
Dr. A. C. van Beest

Lees meer artikelen over:

PCOSseksualiteit in het huwelijk