Vraag is geen vraag

Ds. J.L. Schreuders / Geen reacties

Vraag

Eigenlijk word ik wel erg moe van die mensen die graag dominees van de HHK/CGK bij de Ger. Gem. zien voorgaan. Deze mensen hebben de keuze gemaakt zich bij een bepaalde kerk te voegen. Als zij graag een HHK-dominee horen kunnen ze toch beter naar de HHK gaan in plaats van te roepen dat onze dominees maar moeten komen?

Ten tweede, er is een aantal dominees dat oorspronkelijk uit de Ger. Gem. komen maar daar afgewezen is. Zij mochten predikant worden in onze kerken. De Heere wil die mensen gebruiken voor onze kerken. Persoonlijk pleit ik voor meer samenwerking tussen de HHK en Ger. Gem. om er voor te waken dat de kerk niet te ver naar links afglijdt. GBS-diensten of samengestelde weekdiensten zijn mooie voorbeelden die al gebeuren als er een vacante Ger. Gem. is.

Wat ik me wel afvraag... ds. Schreuder stelt dat het niet mogelijk is om als prediker ergens anders beroepen te worden. Hoe komt het dan -of hoe kan het- dat ds. A. T. van Andel voor de tweede maal beroepen is door de VOGG Terneuzen? Ds. Van Andel heeft mogen/moeten bedanken, dat terzijde (is dit bedanken dan vanwege de huidige kerkordelijke regelgeving?). Is het dan niet beter dat de gemeenten die graag een HHK-dominee op hun kansel willen hebben, zich aansluiten bij ons kerkverband? Vooral voor de eenheid zou het mooi zijn als bijvoorbeeld de vrije gemeenten zich aansluiten bij een landelijke kerk. En het mooiste: Op elke kerk de naam “Hervormd-Gereformeerde Kerk van Christus” zetten! Geen kerkmuren meer, maar elkaar vinden in het dierbare werk van Hem! Niet de verschillen het verband laten bepalen, maar samen verbonden in Christus alleen!

Antwoord

Geachte vragensteller,

Uw 'vraag' is eigenlijk geen vraag en ook geen reactie. U zult uw gevoelen duidelijker moeten formuleren dan u nu doet. Dan ben ik graag bereid erop te reageren, maar niet als uw reactie zodanig is dat ik er geen touw aan vast kan knopen wat u er mee zeggen wilt. Helaas is dat nu het geval. Dus als u wilt: formuleer bondig en goed wat u wilt opmerken en/of vragen. Dan zal ik u even bondig en goed een antwoord geven.

Hartelijke groeten,
Ds. J. L. Schreuders