Vol twijfels

B.S. van Groningen / 1 reactie

Vraag

Aan dhr. Van Groningen. N.a.v. uw reactie op de vraag “Thuis praten over het geloof” wil ik terug reageren. Ik ben tussen de 16 en 23 jaar en woon nog thuis bij mijn beide ouders. Bij mij thuis gaan we wel naar de kerk, maar verder wordt er niet over gesproken. Ik heb ook het idee dat we een beetje (heel erg) langs elkaar heen leven. Misschien is het daarom dat ik gewoonweg niet weet hoe ik moet beginnen erover te spreken. Maar daarbij komt dat ik ook niet bepaald mondig ben. Langzaam bij beetje trekt God mij steeds verder naar Zich toe. Heel geleidelijk aan dus. God heeft mij geleerd dat ik om te beginnen hoogmoedig ben. Daarna ook de haat die in me is en nog meer. Ik wil niet alles aanhalen, dat lijkt me niet goed. Maar ik heb daarbij nog een vraag. Hoe weet je of God gesproken heeft of de duivel? Een mens bedriegt zichzelf zo makkelijk, zeker als het om de zaligheid gaat. In de Daniel las ik ook al een stuk over dat als God spreekt, je rust/vrede in je hart hebt. Maar een mens (ik) kan zo vol twijfels zitten, wat ten diepste ongeloof is. En als je nog bijna niks van Jezus kent, van Zijn werk en wie Hij is maar wel het verlossingswerk ziet waar Hij voor gezorgd heeft, kan het dan wel waar zijn in je leven? Ik hoop en bid dat God een gezegend en bijbels antwoord geven wil. Voor mij en voor anderen.

Antwoord

Beste vriend, vriendin,

Je stelt nog een aanvullende vraag naar aanleiding van mijn antwoord. Toch is het niet gemakkelijk, want het probleem ligt m.i. in jullie gezin. Daarom is het niet minder problematisch, maar kan ik daar als buitenstaander direct iets aan veranderen? En je zegt dat jullie behoorlijk langs elkaar heen leven. Dat komt de sfeer natuurlijk niet ten goede, zeker als het over tere zaken als het geloof gaat. Je hoeft niet mondig te zijn, maar je hebt wel een leeftijd, waarop je wel mag laten weten hoe je over bepaalde zaken denkt. Dit moet gewoon kunnen.

Hoogmoed en haat zijn geen eigenschappen, die een goed gesprek bevorderen, dat voel je zelf ook wel aan. Als God je dat heeft laten zien is dat op zich een zegen, want eigenlijk willen we niet voor hoogmoedig of haatdragend uitgemaakt worden. Maar met het laten zien heeft God wel een doel met jou. Die hoogmoed moet plaats maken voor ootmoed en die haat moet veranderen in liefde.

Maar jouw vraag is of God gesproken heeft of de duivel. Dat kan ik op afstand moeilijk beoordelen, wil ik ook niet. Maar God heeft met het laten zien van deze zaken altijd jouw behoud op het oog en de satan juist jouw ondergang. Daar kun je e.e.a. wel aan herkennen.

Wanneer de Heere spreekt, kan dat rust geven, maar vaak gaat daar onrust aan vooraf. Denk maar aan Augustinus: Ons hart is onrustig in ons, totdat het rust vindt in U, o, God. Twijfel is ten diepste ongeloof, maar Calvijn zei ergens: waar het vuur van het geloof is, daar is ook de rook van de twijfel. Niet dat ik twijfel ga verheffen tot het ware, maar denk eens aan de vader van de maanzieke knaap: Ik geloof, Heere, maar kom mijn ongelovigheid te hulp.

Wanneer ik jouw adres zou hebben, kan ik je een lezing opsturen met de titel “Is twijfel zonde?” met vraag en antwoorden erbij.

De Heere leert niet alles op één dag.  Paulus moest ook uitroepen, dat ik Hem kenne en de kracht van Zijn opstanding en dat ik Hem mag vervolgen te kennen. Wanneer is het waar in je leven? Als je dag in dag uit niet kan leven, zonder Hem. In je lezen, in je bidden, in je worstelen om te mogen weten, dat Hij de Enige Verlosser, Zaligmaker is. Wat de Heere begonnen is, zal Hij zeker voleindigen, op Zijn tijd. Dat is de beste tijd, maar niet altijd voor onszelf.

Ik verwijs je ook naar het boek van Ambrosius: Het Zien op Jezus. Het boek zelf is prachtig, maar zeer uitgebreid. Zelf heb ik een dagboek met de meeste fragmenten op een rij. Pas is er van Evert Barten een uitgave verschenen, die op eenvoudige wijze dit boek bij de lezers brengt.

Nogmaals, sterkte in die worsteling om het alleen van Hem te verwachten. Hij zal niet laten varen het werk van Zijn handen. Houd aan, grijpt moed en je hart zal vrolijk leven. Nooit zal Hij Zijn gevangenen begeven.

Met een hartelijke  groet en hopend dat je niet alleen met dit antwoord, maar met een zoeken en graven in de Schrift Hem mag vinden als de Parel van Grote waarde.

B. S. van Groningen

Lees meer artikelen over:

geloofszekerheidtwijfel
1 reactie
juni
vragensteller,u krijgt een fijn antwoord van mijnheer van Groningen.
als ik in uw plaats stond,zou ik al mn vragen in het vervolg aan hem stellen!

deze man trapt als ger gemmer geen mensen uit andere richtingen weg met woorden of anders...

wees heel zuinig op wat je mag ontvangen.
Hij heeft altijd de ziel van iemand op het oog.

Die Parel te mogen vinden, o, wat gun ik u dat!