Niet superverliefd

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraagje over een mogelijke relatie. Ik heb een leuke man leren kennen en ik heb het idee dat het tussen ons klikt en dat er mogelijk wel een relatie in zit. Maar in onze gesprekken heeft hij verteld dat hij een aantal korte relaties heeft gehad, 3 a 4 maanden duurden ze. De relaties gingen uit omdat het niet ging of omdat hij niet meer het juiste gevoel had bij het meisje. In wat hij vertelde zag ik een soort van patroon, hij was in alle gevallen niet superverliefd op hen, daarna nam het gevoel af en kon hij zich niet openstellen waardoor er afstand kwam. Op mij vraag of hij wel eens echt verliefd is geweest zegt hij dat dit moeilijk voor hem is. Maar hij vindt mij wel leuk. Ik vraag me af wat ik met hem aan moet, meer tijd in hem investeren en een relatie aangaan met de kans dat het na 3 maanden stopt of nu gewoon stoppen? Heeft u raad?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Misschien heeft inmiddels de tijd zijn werk al wel gedaan... ik doel op de periode die er tussen de door u gestelde vraag en dit antwoord zit. Zo niet, vraag uzelf dan af of ú het de moeite waard vindt om tijd te investeren in deze leuke, maar twijfelachtige, man. Wilt u één in de rij zijn, of dé liefde van en voor hem? De ‘verkeringstijd’ -om het met een mooi ouderwets woord te zeggen- is immers de periode om elkaar (steeds beter) te leren kennen. Op een ogenblik blijkt vanzelf wel of béiden verder willen met de relatie. Want ja, er zijn er altijd twee nodig voor een relatie. U kúnt uzelf afvragen “wat moet ik met hem aan”: dat plaatst u in een afhankelijke positie die éénzijdig is. Want zodra hij niets meer in u ziet is nadere kennismaking afgelopen.

U móét uzelf afvragen: wat verwacht ik van deze man en ook wat kan c.q. mag ik van hem verwachten. Als u bereid bent om een relatie aan te gaan dan vraagt dat vertrouwen, want liefde is altijd ‘geven’ en daarin tegelijkertijd ‘ontvangen’. Van te voren is het moeilijk om een soort van voorschot op gevoelens te nemen. Liefde is tenslotte ook een groeiproces, dat gepaard gaat met vallen en opstaan. Met heerlijke geluksmomenten en soms ook diepe gevoelens van teleurstelling. Dit alles heeft te maken met wensen en verwachtingen van beide partners.

Is hij uw aandacht en tijd ‘waard’? Met andere woorden: is hij voor u interessant genoeg om in te investeren? Helaas zijn dit geen vragen waarop ík het antwoord kan geven. Dat zult u toch echt zelf moeten doen. Wellicht is het nog een idee om eens te praten met een familielid of vriendin die u vertrouwt en die u beiden kennen.

Ik raad ook wel eens aan om een en ander op te schrijven in een soort van sterkte/zwakte analyse. Begin dan met algemene verwachtingen van hetgeen een relatie, een verliefdheid, de liefde, het leven voor u betekent. En maak daarnaast een lijstje, dat speciaal over déze (leuke) man gaat. Het opschrijven alleen al dwingt u in ieder geval om eerlijk naar uzelf te kijken en woorden voor uw gedachten te vinden!

Ik wens u alle goeds toe,
Marijke Rots

Tags in dit artikel:

verkering