Is het reden genoeg om het met mijn vriend uit te maken om zijn verleden? Ben we...

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Is het reden genoeg om het met mijn vriend uit te maken om zijn verleden? Ben wel gek op hem, maar hij heeft een heel aantal vaste vriendinnen gehad, van wie één waarmee hij bijna is getrouwd geweest en één onchristelijk meisje. Door dat laatste is hij zelf ook de weg kwijt qua geloof. Hij is wel van plan om weer naar de kerk te gaan en heeft er ook spijt van. Ook heeft hij met drie andere vriendinnen de lakens gedeeld. Dat vind ik erg. Ik wil zelf maagd blijven en zou het liefst ook met iemand trouwen die dat is. Ik heb het er moeilijk mee, maar ik vraag me af of dat wel goed is. Iedereen doet toch zonde? En mag je een relatie verbreken omdat diegene geen maagd meer is (onder andere)? Dat klinkt alsof het mij daarom gaat, maar het knaagt toch aan mij, ook al vind ik het echt een lieve, leuke jongen! Weet u misschien of problemen uit iemands verleden slijten met de tijd? Of verdwijnt dat nooit en zal ik het dus moeten uitmaken?

Antwoord

Dat je daar verdriet om hebt en dat het aan je knaagt, kan ik heel goed begrijpen. Je zou zo graag gelijk, vanuit hetzelfde uitgangspunt willen beginnen. Samen zou je graag een en ander dan willen ontdekken. Je mag er echt verdriet om hebben dat dat nu niet mogelijk is. Je vriend heeft best al wel het een en ander aan ervaring opgedaan en dat is voor jou echt niet makkelijk. Ik hoop ook echt dat je vriend dat wel begrijpt.

Het gaat er dus om hoe je vriend er nu in staat. Heeft hij er spijt van van wat hij heeft gedaan of vindt hij dat het zijn zaak en zijn leven is. In het laatste geval zou ik het meteen uitmaken. Maar als hij er echt spijt van heeft en ook beseft van wat dit wel niet voor jou betekent, dan zou je de relatie op gang kunnen laten komen. Belangrijk is dan ook dat hij echt met jou het geloof wil delen en ook samen met jou naar de kerk wil gaan. Gelukkig is er eerst nog de verkeringstijd zodat je kunt zien of hij het dan niet alleen zegt, maar er ook naar leeft.

Alie Hoek-van Kooten

Lees meer artikelen over:

verkering