Samenhang tussen de vier evangeliën

Ds. C. den Boer / Geen reacties

Vraag

In de Vroege Kerk en ook nu nog in de Amerikaanse wereld, zijn er harmonies van de evangeliën waardoor je de samenhang tussen de vier evangeliën kunt zien (Diatasseron genoemd in de Vroege Kerk, nu in het Engels vaak harmony of the Gospels). Hierbij wordt soms ook in voetnoten ingegaan op schijnbare tegenstrijdigheden (zoals ook Augustinus al inging op dit soort tegenstrijdigheden). Ik heb enkele vragen: 1. Zou het niet nuttig zijn als we zoiets ook in het Nederlands zouden hebben, bijvoorbeeld ook voor evangelisatie? 2. Is er een bezwaar tegen om deze harmonie NAAST de Bijbel te lezen?

Antwoord

Er is naar mijn inzicht geen enkel bezwaar om een goede synopsis van de vier evangeliën naast de Bijbel  te gebruiken. Ik zou u willen aanraden om de Synopsis van de vier evangeliën aan te schaffen van de hand van dr. Chr. Fahner (De Banier; tweede geheel herz. druk; 1998).

Ik zend met mijn antwoord aan u mee: a) De inleiding van Dr. Fahner in zijn boek (daarin veel wijze handvaten om met het synoptisch probleem om te  gaan) en b) Mijn (CdB) toespraak bij de aanbieding van dit boek.

Gaarne wens ik u het licht van Gods Geest toe in uw overwegingen.

Met een hartelijke groet,

C. den Boer

Lees meer artikelen over:

evangeliën