Toren van Babel

Ds. G.A. van den Brink / Geen reacties

Vraag

Reeds meerdere jaren loop ik rond met deze brandende vraag, nooit heb ik voor mij een bevredigend antwoord gekregen. In de Bijbel is God de Almachtige, de Schepper van alles, de Alpha en de Omega. Dit valt voor mij moeilijk te rijmen met het verhaal over de toren van Babel. In dit verhaal daalt God af naar de aarde en ziet hij dat de mensen een toren tot in de hemel bouwen. Hierop zegt hij: Als de mensen hierin slagen, zullen zij gelijk aan God zijn. Daarop stichtte Hij verwarring door de mensen verschillende talen te laten spreken. Waarom doet God dit? Is hij bang voor concurrentie? Gelijk aan God omdat wij in staat zijn een hoge toren te bouwen? Als dat alle criteria zijn om gelijk aan God te zijn is Hij niet zo verheven als ik dacht. En is het dus slecht als mensen zich verenigen? Of moet ik dit vooral als een heel oud verhaal zien die tracht te verklaren dat wij verschillende talen spreken. Ik kijk heel erg uit naar uw antwoord. Met vriendelijke groeten, een ongeruste christen.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Dag ongeruste christen,

De mensen nemen voor een toren te bouwen tot in de hemel, Gen. 11:4. In de daaropvolgende verzen wordt de reactie van God daarop beschreven. Die kenmerkt zich door ironie. Er staat in vers 5: “Toen kwam de Heere neer om de stad en de toren te bezien.” God moest er voor afdalen om dat torentje te komen bekijken! En dan in vers 7: “Komaan, laat Ons neervaren...!” God moet uit de hoge hemel neerdalen om de spraak van de mensen te verwarren. Zo dichtbij waren de mensen dus blijkbaar nog niet gekomen.

Met deze aanduidingen wordt de belachelijke poging van de mensen en hun stuitende hoogmoed letterlijk ten spot gesteld. Ik denk dus dat je brandende vraag beantwoord is, als je oog hebt voor de ironie van dit gedeelte. Denk ook aan Psalm 2:4: “Die in de hemel woont, zal lachen, de Heere zal hen bespotten.”

Met vriendelijke groet,
Ds. G. A. van den Brink

Ds. G.A. van den Brink

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Apeldoorn
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus-predikant. Sinds september 2020 als wetenschappelijk medewerker verbonden aan de TUA.

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

almachtigtoren van Babel