Steniging tegenstrijdig

Ds. W.N. Middelkoop / Geen reacties

Vraag

In Deuteronomium staat dat als je voor je huwelijk een kind krijgt, je dan gestenigd moet worden. Maar dat is toch niet christelijk? Jezus stopt in het Nieuwe Testament zelfs een steniging door te zeggen, wie zonder zonde is gooit de eerste steen. Is het niet een beetje vreemd dat deze tegenstrijdigheden in één bijbel staan?

Antwoord

Geachte vragensteller,

Na een hele tijd toch nog antwoord op een vraag die je stelde op Refoweb.

In Deuteronomium zegt Gods Woord inderdaad dat wie overspel bedreven heeft niet ongestraft kan blijven. In hoofdstuk 22 worden eerst voorbeelden genoemd waarin een vrouw al toebehoort aan een ander door huwelijk of ondertrouw. In dat geval moet de dader worden gedood. Alleen wanneer het nog een ongebonden vrouw betreft is de man verplicht een prijs te betalen en de vrouw te trouwen. Dan werd dus niet gestenigd. Laat helder zijn dat Deuteronomium duidelijk maakt hoe zwaar voor God de seksuele zonden wegen. Wij zijn in onze tijd van vrije seksualiteit dat kwijt geraakt. Ook in christelijke kring. De mooie scheppingsgave van God (seksualiteit) mag niet geschonden worden. Daarom werd zo zwaar gestraft. Omdat men zondigt tegen de Heilige God.

Maar Jezus dan in Johannes 8? Bedenk goed wat hier aan de hand is. De farizeeërs brengen deze vrouw bij Jezus. Niet uit bewogenheid. Maar ze willen Jezus hiermee op de proef stellen. En hun probleem is dat zij denken dat ze beter zijn dan die overspelige vrouw. Jezus zegt niet: Mozes liet stenigen, maar Ik zeg u... Nee, Hij zegt: Wie zonder zonde is werpe de eerste steen. Hij legt de vinger bij de zere plek. Denken jullie farizeeërs dat je beter bent? En denk je dat de zonde tegen het zevende gebod zwaarder weegt dan de andere geboden? En zo vertrekken ze allemaal zonder stenen te gooien.

Let op, de enige Die stenen kon gooien deed het niet: Jezus zelf: Hij was immers zonder zonde! Maar Hij vergeeft. Er is bij God vergeving in Jezus Christus ook voor de zonde van het zevende gebod. Maar dan ook breken met die zonde: Ga heen, zondig niet meer!

Deze twee gedeelten zijn geen tegenstrijdigheden al lijkt dat wel. Ze hebben beide een bepaalde boodschap. En je mag zeggen dat er een ontwikkeling zit in de openbaring van God in Zijn Woord. Ook in het O.T is God de genadige. In het Nieuwe Testament komt de genade van God nog veel rijker en heerlijker openbaar. Maak echter geen tegenstelling tussen O.T en N.T. Maar in Christus is de volheid van Gods genade verschenen.

Ds W. N.  Middelkoop

Lees meer artikelen over:

stenigentegenstrijdig