(...) Hij is volgens mij geen baas, ofzo, hij werkt er al een tijd denk ik. Maar...

Ds. M. (Michel) van Heijningen / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag naar aanleiding van een gebeurtenis op mijn werk. Situatie: via een uitzendbureau werk ik sinds kort onregelmatig in een fabriek waar ze etenswaren verpakken. En daar geldt als regel dat je een hoofd/haarnetje op doet en wanneer je een baard/snor langer dan 2mm hebt ook een baardnetje (ik heb een baardje langer dan 2mm). Dat volg ik op. Totdat op een zeker moment iemand naar mij toekomt en vraagt aan mij of ik hem een plezier wil doen, waarop ik ja zeg (misschien had ik al moeten antwoorden, ligt eraan, maar dat klinkt weer zo raar als je degene niet kent). Waarop hij zegt of ik a.u.b. dat netje van mijn gezicht wil afhalen. Toen zei ik: ja hoor, maar ik dacht dat dat moest hier. Maar hij zei dat het flauwe kul was. Deze man heeft ook een snor langer dan 2mm en geen mondnetje op. Hij is volgens mij geen baas, ofzo, hij werkt er al een tijd denk ik. Maar moet ik zijn vraag/opdracht opvolgen? Dit is misschien een klein dingetje, maar het kan ook grotere dingen bevatten, waarbij een werknemer mij of iemand anders aan zou spreken om iets te doen wat eigenlijk niet mag. Wanneer volg je dit op? Moet ik zijn raad opvolgen, totdat iemand (misschien de baas zelf) mij er op aanspreekt of ik a.u.b. een baardnetje op wil doen? Of sowieso het netje ophouden, want dat is de regel? Ik wil geen ruzie en ik wil ook de regels volgen. En wat als het over grotere zaken gaat, zoals machines afstellen, zoals het eigenlijk niet mag, enz.

Antwoord

Beste vriend,

Uit je vraagstelling leid ik af dat je een nauw geweten hebt en oprecht wil leven. Laat ik allereerst mijn waardering daarvoor uitspreken. Ik zou je vraag heel kort kunnen beantwoorden met de suggestie om je snor er af te halen zolang je bij deze fabriek werkt. Lijkt mij overigens in jouw concrete geval misschien aan te raden... Toch wil ik je vraag uitgebreider beantwoorden, mede ook omdat anderen, in andere omstandigheden, wellicht met soortgelijke vragen in aanraking komen.

De Bijbel leert ons dat we God meer gehoorzaam moeten zijn dan mensen (zie ook Hand. 4: 19). God gehoorzamen houdt ook in (volgens het vijfde gebod) luisteren naar allen die over je gesteld zijn. Eigenlijk is het dus heel simpel: je moet je netje omdoen! Overigens stel ik, als consument van vleeswaren, haren van anderen in mijn vlees niet op prijs en dat moet je dus voorkomen.

Toch wil ik verder nadenken met je. Waarom vraagt die collega of jij je netje wil afdoen? Het komt mij over alsof er eigenlijk een soort van protest in de fabriek heerst tegen deze regel en dat niemand deze regels opvolgt. Het is dan lastig als er iemand (jij dus) is die zich nu wel aan de regels houdt en straks misschien door een baas als voorbeeld wordt gesteld. Zit het zo?

Het zou ook anders kunnen liggen. In veel werksituaties bestaan ‘ongeschreven’ regels die vaak geschreven regels vervangen. Misschien is de regel van het baardnetje een regel die in de praktijk al jaren niet meer gehandhaafd wordt ook niet door leidinggevenden. Als dat zo is, dan zie ik ook geen noodzaak om dan helemaal naar de letter der wet te handelen en toch een netje om te doen. Hopelijk kan je dit zelf inschatten.

Samenvattend zou ik zeggen: hoe ben je in aanraking gekomen met deze regel? Ik denk dat daar de sleutel ligt. Als dit een mededeling was vanuit je uitzendbureau of van de werkgever bij je eerste kennismaking dan moet je deze regel opvolgen ondanks dat de praktijk anders is bij de vaste werknemers. Heb je de regel gelezen op een vergeeld bordje aan de muur en draagt de werkgever zelf ook geen netje dan denk ik dat je met een gerust geweten je netje af kan laten. Het uiteindelijke doel is: de hygiëne van de producten.

Kom je tot de conclusie dat je wel je netje moet dragen dan zou ik de desbetreffende collega meedelen dat je hem in dit geval niet ter wille bent, maar dat je eerder denkt aan de consumenten die haarvrije vleeswaren willen, aan de werkgever die je moet gehoorzamen, aan je uitzendbureau namens wie je daar werkt en ook aan je eigen toekomst. Hij heeft misschien een vaste baan, jij niet en je wilt neem ik aan daar nog langer werken. Natuurlijk mag je, als er ruimte voor is ook wijzen op de God, Die je wil dienen. Leg Hem daarom ook deze situatie biddend voor. Hij wil je zegenen.

Met hartelijke groet,
Michel van Heijningen

Lees meer artikelen over:

relaties