Aanwezigheid bij overdoop

Kand. G.A. van Ginkel / 13 reacties

Vraag

Mag je als ouders bij een overdoop/geloofsdoop aanwezig zijn, terwijl wij weten dat er geen tweede doop mag zijn?

Antwoord

Je mag als ouders altijd meeleven met je kind. Proberen er voor hem of haar te zijn. Altijd; en in het bijzonder tijdens scharniermomenten in het leven.

Dat betekent ondertussen niet dat je het met alles eens bent. Dat kun je ook op gepaste momenten communiceren. Zo kun je "onder protest" en met de nodige bijbelse of theologische kanttekeningen toch de dienst, die door je kind als zo belangrijk wordt ervaren, bijwonen. Biddend om Gods nabijheid, licht en leiding. Je aanwezigheid betekent geen legitimatie van de keuze van je kind, maar wel het signaal om er altijd voor je kind te willen zijn en in gesprek te willen blijven met een  beroep op het Woord van God.

Ben je ervan overtuigd dat je niet goed doet door er heen te gaan, ga dan niet, maar houd het gesprek gaande! Blijf er voor open staan te horen wat je kind beweegt. En besef: ook onze vaste overtuiging kan evolueren. Hoezeer wij ook vandaag van harte geloven in de waarde van de kinderdoop en het verkeerde van overdoop. "HEERE, leer ons en leid ons!"

Het kan uiteraard ook zijn, dat het kind zelf niet eens aan de ouders vraagt om aanwezig te zijn. Wel wetende hoe moeilijk het voor hen is. In dat geval zou ik thuis blijven.

Kand. G. van Ginkel

Lees meer artikelen over:

overdoop
13 reacties
mieke82
Beste vraagsteller

Zelf komt mijn man uit een gezin waar de bijbel echt centraal stond. Daar houden ze zich nog steeds aan. Ook nu ze kinderen hebben die daar bewust afstand van nemen. We denken dat het altijd beter is de vrede in de family te bewaren. Moet je dan naar een volwassendoop gaan als je het er niet mee eens ben (het is wel bijbels Jezus liet zich ook volwassen dopen) Daarin vind mijn man dat de deskundige gelijk heeft als het voor jou zelf niet goed voeld moet je het niet doen.
mieke82
respecteer je kint ter aller tijde
Roozemond
Het is en blijft een persoonlijke keus die je samen met God mag maken om er wel of niet bij te zijn.
Bij ons is het precies andersom, vorig jaar is een zusje van mijn man opnieuw gedoopt (iedereen kan nu reacties gaan plaatsen dat ik het verkeerd zeg, dat het overdoop moet zijn, maar voor ons is het opnieuw dopen) en eind van deze maand laten de ouders van mijn man zich opnieuw dopen. Wij zijn niet bij zijn zusje geweest en gaan ook niet naar zijn ouders. Niet om te trappen ofzo hoor, maar wij staan niet achter hun keus. Wel is het goed om duidelijk en tactvol te formuleren waarom je wel komt of waarom je juist niet komt. Dat geeft helderheid/duidelijkheid.
Roozemond
De zin tussen haakjes moet als volgt zijn: (iedereen kan nu reacties gaan plaatsen dat ik het verkeerd zeg, dat het geloofsdoop moet zijn, maar voor ons is het opnieuw dopen)
blijblij
Je zou het toch ook fijn vinden als familie of vrienden die de volwassendoop voorstaan komen als jou kind wordt gedoopt?
Roozemond
@blijblijblij: ligt geheel aan de totale situatie. Ik nodig mijn schoonouders daar niet voor uit om ze niet nog een kans te geven te trappen naar de gemeente waar wij achter staan. Ik bedoel er maar mee aan te geven dat het bij iedereen weer een andere situatie is waar wij eigenlijk geen antwoord op kunnen geven.
possien
* reactie verwijderd door Refoweb *

<i>Reageren op een antwoord is mogelijk mits de reactie iets toevoegt en niet in strijd is met het antwoord van de deskundige. Vraagstellers zijn niet gebaat bij tegenstrijdige reacties en bovendien vinden we het ongepast ten opzichte van de deskundige die zijn/haar vrije tijd ter beschikking stelt om onze bezoekers te helpen. Voor discussies over (kinder/volwassen/over)doop is er het forum.</i>
Roozemond
* reactie verwijderd door Refoweb *

<i>Reageren op een antwoord is mogelijk mits de reactie iets toevoegt en niet in strijd is met het antwoord van de deskundige. Vraagstellers zijn niet gebaat bij tegenstrijdige reacties en bovendien vinden we het ongepast ten opzichte van de deskundige die zijn/haar vrije tijd ter beschikking stelt om onze bezoekers te helpen. Voor discussies over (kinder/volwassen/over)doop is er het forum.</i>
Sabine
Een ding: Je aanwezigheid ergens betekent nog niet dat je het er mee eens bent!!!!
Je bent alleen belangstellend....
Wiepie
Citaat."Hoezeer wij ook vandaag van harte geloven in de waarde van de kinderdoop en het verkeerde van overdoop...".

Als men belijdt dat er 1 (kinder)doop is, waarom wordt de overdoop dan de overdoop genoemd als zij niet als doop wordt erkent???
adriano313
Reactie(s) weg.....?

Jammer, volgens mij voegde het juist alleen maar iets toe
MUS
Je kunt de doop door onderdompeling ook zien als geloofsbelijdenis met een in die kerk gebruikelijke ceremonie. Wees een 'droge baptist'. Baptisten kennen ook een 'droge kinderopdraagceremonie'.
wilrij
* reactie verwijderd door Refoweb *

<i>Reageren op een antwoord is mogelijk mits de reactie iets toevoegt en niet in strijd is met het antwoord van de deskundige. Vraagstellers zijn niet gebaat bij tegenstrijdige reacties en bovendien vinden we het ongepast ten opzichte van de deskundige die zijn/haar vrije tijd ter beschikking stelt om onze bezoekers te helpen.
Voor discussies is er het forum.</i>