Tanden naar voren

drs. G.H. Hoek / 3 reacties

Vraag

Ik ben een meisje van vijftien jaar en heb tot mijn twaalfde een beugel gedragen. Na deze ingreep stonden mijn tanden al licht naar voren gekanteld, maar dit viel niet zo op. Drie jaar later staan mijn tanden fel naar voren. De orthodontist raadt me een kaakoperatie aan en opnieuw een beugel. Ik heb echter mijn twijfels of ik na deze operatie mijn gebit niet opnieuw naar voren zal duwen. Ik duw namelijk onbewust met mijn tong tegen mijn tanden, soms merk ik ook dat ik mijn kaken hard op elkaar klem. Volgens mijn orthodontiste is hier weinig aan te doen, maar op internet vond ik al dingen zoals een occlusale spalk... Ik probeer er wel op te letten, maar dit helpt niet echt. Weet u een manier om dit te verhelpen?

Antwoord

Meestal wordt na de beugelbehandeling een staaldraadje gelijmd achter de boven en ondertanden, waardoor het teruglopen van het behaalde behandelresultaat wordt voorkomen. Ik ben benieuwd of er bij jou zo’n draadspalk aanwezig was? Zo niet, dan mag je verwachten dat het resultaat van een nieuwe beugelbehandeling afgerond met de juiste retentieapparatuur wel een stabiel resultaat zal geven. Bespreek je zorgen ook met de orthodontist. Deze kan in jouw specifieke situatie een goede inschatting maken van de mogelijkheden op een stabiel eindresultaat.

Met vriendelijke groet,
Henk Hoek, tandarts

Tags in dit artikel:

tandarts
3 reacties
Autumn
Ik heb precies hetzelfde meegemaakt. Nadat mijn eerste beugel eruit was stonden mijn tanden een paar jaar later weer naar voren en schots en scheef. Ik had geen draadje achter mijn tanden gehad. We hebben een second opinion bij een andere orthodontist gedaan en die raadde inderdaad aan om een nieuwe beugel te nemen en een kaakoperatie omdat mijn tanden anders nooit recht zouden komen te staan. Ik heb daar uiteindelijk wel voor gekozen, al was het een lange weg. De kaakoperatie is best heftig, maar nu heb ik al jaren een mooi, recht gebit (incl. draadje achter mn tanden). Ik heb er nooit spijt van gehad! Ben na al die jaren nog steeds blij met mn gebit. Zonder die tweede beugel en die kaakoperatie had ik nooit zo'n gebit kunnen hebben. Als ik jou was zou ik een second opinion aanvragen bij een andere orthodontist.
juni
fijn dat er nog wat aan te doen is,tegenwoordig.
schoenveter
Beste 15-jarige meid,

Ik heb zelf ook dit 'probleem', maar uiteraard kan ik vanaf deze positie niet zeggen hoe erg het is. Na mijn beugel was het ook mooi geworden al bleef ik een open beet houden en de mijn tanden licht naar voren. Later stonden mijn tanden verder naar voren toe, ook met wat je zelf zegt, met slikken e.d. dat ik de tong tegen de achterkant van mijn tanden aan duw. En juist dat draadje achter je tanden zorgt ervoor dat je tanden meer naar buiten geduwd word schijnt. Maar een kaakoperatie is zoals Autumn hierboven schrijft best heftig. Dat gaat weer niet zonder risico's en je bent nog in ontwikkeling, hoe gaat jou lichaam nog veranderen? Ikzelf heb in het begin eerst een beugel gehad, en ik heb toen gevraagd over die kaakoperatie. Ja, dat moest ik zeker doen, "voor de gezondheid van het gebit". Eerst was het alleen nodig om een stuk van mijn kin te verplaatsen, maar de kaakchirurg vond dat het nodig was om de hele bovenkaak los te zagen en te kantelen en met plaatjes en schroeven vast te zetten. Ze zeggen er niet bij dat je er een jaar niet normaal kunt eten maar oké. Ik had er bijna voor gekozen om dit wel te doen maar vertrouwde het toch niet helemaal, vond het onnatuurlijk etc. (er werd best wel overdreven op mij ingepraat dat ik het moest doen, ik kreeg toen het gevoel dat het vriendjespolitiek was waarmee ze veel geld kunnen verdienen).

Nu jaren later, kwam ik bij dezelfde praktijk van de orthodontist, en heb nogmaals een mening (second opinion) gevraagd van een nieuwe ortho die ik nog niet eerder gesproken had. Die gaf mij helemaal gelijk dat ik gekozen had om NIET die operatie uit te voeren! Ok, maar bleef wel nog met mijn probleem. Later kwam ik via logopedie op het volgende: Oro-myofunctionele therapie (OMFT), iets wat bij ortho/tandarts niet zo bekend is. Maar daarmee heb je met veel minder ingrijpende middelen, hooguit een gewone beugel en een bitje om je tanden recht naar beneden te laten vallen en veel oefeningen doen. Dat is tenminste wel iets zonder zulke extreme ingrijpen of risico's! Ik heb met moeite mijzelf aangeleerd anders te leren slikken en probeer mijn lippen sterker te maken door oefeningen. Ik heb tot nu toe alleen die oefeningen gedaan en ben er nog niet verder mee gegaan, maar ik ervaar mijn probleem als minder erg. Ook heb ik het een beetje geaccepteerd en denk dat ik in de toekomst dit verder af maak.

Dus, overweeg de keuzes en risico's. Doe dit biddend. Ik kwam hierop uit.