Astma

drs. A.J. van den Noort | Geen reacties | 01-07-2013| 08:51

Vraag

Aan dokter Van den Noort. Wat is een onbehandelde of onderbehandelde astma? Ik ben zelf medisch onderlegd, maar ken dit begrip niet. Zou u het willen uitleggen? Ik ben overigens 38 jaar (mijn vraag ging over de Coopertest).

ADVERTORIAL

Familiedagen 29, 30 en 31 oktober

Familiedagen is hét evenement voor jong en oud, vol activiteiten, workshops en entertainment. Geniet samen van een onvergetelijke dag vol plezier, inspiratie en gezelligheid!

Meer info...

Familiedagen 29, 30 en 31 oktober

Antwoord

Beste vragensteller,

Een onbehandelde astma is astma wat niet behandeld wordt, hetzij doordat deze diagnose (nog) niet gesteld is, of doordat een astma-patient gestopt is met medicatie. Kinderen met astma "groeien regelmatig over de klachten heen", maar wij zien ook dat de astma-klachten tijdens de volwassen leeftijd weer terugkomen.

Onderbehandelde astma is astma die onvoldoende behandeld wordt, vaak door te lage dosis van de medicatie, of doordat bijvoorbeeld alleen luchtwegverwijders gebruikt worden en geen ontstekingsremmers. Regelmatig is de inhalatietechniek ook niet optimaal, waardoor medicatie niet op de juiste plaats komt en dus zijn werk niet goed doet.

Met vriendelijke groet,
Drs. A. J. van den Noort

Lees meer artikelen over:

astmaconditie
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.