Meisje dat theologie studeert

B.S. van Groningen / Geen reacties

Vraag

Ik ben een meisje uit de Gereformeerde Gemeenten. Volgend jaar hoop ik mijn vwo- opleiding af te ronden en ik denk over een studie theologie. Nu weet/verwacht ik op de universiteiten als Leiden, Amsterdam een redelijk vrijzinnige studie aan te treffen (inclusief schriftkritiek e.d.). U zult begrijpen dat dit mij niet erg trekt. Is er een universiteit waar de Bijbel nog wel als onfeilbaar geldt? En het tweede deel van mijn vraag: Hoe wordt er in de Gereformeerde Gemeenten aangekeken tegen een meisje dat theologie studeert? Welke beroepen zijn dan 'geoorloofd'?

Antwoord

Beste vriendin,

Je stelt best indringende vragen. Aan schriftkritiek op de universiteiten ontkom je echt niet. Maar hoe sta je zelf in deze samenleving? Wanneer voor jou de zaken niet helder of duidelijk zijn, dan is de mogelijkheid groot dat je ongemerkt meegetrokken wordt. Je moet best sterk in je schoenen staan (natuurlijk niet in eigen kracht) om zo’n studie aan te kunnen. Maar ik vond in mijn archief nog een alternatief: het hersteld hervormd seminarium, weliswaar verbonden aan de vrije universiteit van Amsterdam. De identiteit is de verbondenheid aan de gereformeerde belijdenis. Dat houdt concreet in dat het uitgangspunt is dat de Bijbel het gezaghebbende en onfeilbare Woord van God is. Het is een opleiding tot predikant. Ik weet niet of je ook “theologie” kan studeren zonder het predikantschap te ambiëren. Ik geef je de informatie door, zodat je zelf kunt informeren of het mogelijk is. In Utrecht is ook een opleiding voor theologie, die enigszins behoudend is. En de Th. Hogeschool van Apeldoorn (Chr. Geref.) is ook erg goed.

Hier volgen enkele adressen: Mevr.drs. P. J. Reinders, tel. 020 - 5986600 (onderwijscoördinator van de th. Faculteit van de Vrije Universiteit; email: p.j.reinders@th.vu.nl Drs. P. C. Hoek (docent praktische theologie), tel 0166-654602; email pchoek@hetnet.nl Voor meer info: www. hersteldhervormdekerk.nl

Wat jouw andere vraag betreft, hoe wordt er tegenaan gekeken dat een meisje uit de Geref. Gem theologie studeert? Dat ligt m.i. heel verschillend. Met welk doel? Predikant worden, dat lijkt me niet de meest geëigende weg. Dat zal ook jouw bedoeling niet zijn. Maar op onze reformatorische scholen hebben we ook afgestudeerde dames in de theologie. Ik denk aan de Driestar. En op het zendingsveld kun je ook dienstbaar zijn denk ik. We hebben nog geen vrouwelijke evangelisten, maar in het geheel van het evangelisatiewerk kunnen we ook meisjes gebruiken, die op dit niveau hebben gestudeerd.

Dus er zijn toch ook voor meisjes mogelijkheden genoeg. Maar je zult ook zelf moeten weten, wat je intentie is. En soms blijkt pas tijdens of na je studie wat de Heere met je voor heeft. Ik hoop dat je vanuit een innerlijke verbondenheid aan de Heere en Zijn Woord deze studie wilt beginnen. En dan zal Hij ook zeker zorgen voor uitkomsten en mogelijkheden. Mocht dit antwoord nog niet voldoende zijn, mail dan gerust nog een keer. Wellicht is een persoonlijk gesprek ook verhelderend. Dat laat ik graag aan jou over. Sterkte bij de beslissing en afweging en in alle opzichten Gods nabijheid toegebeden!

Met hartelijke groeten,
B.S. van Groningen, docent Godsdienst en Apologetiek

Lees meer artikelen over:

Theologie studeren