De kandelaar is weg

Ds. C. den Boer / 1 reactie

Vraag

Wat wordt er bedoeld met de opmerking tijdens de prediking: "De kandelaar is weg"?

Antwoord

In de concordantie van Trommius vindt men verschillende teksten in het NT waarin het woord kandelaar wordt genoemd. Bijv. dat we een kaars niet onder een korenmaat moeten zetten, maar op een kandelaar. Dan kan ieder in huis bij dat licht leven. De kandelaar herinnert aan de zevenarmige kandelaar in de Tempel onder Israël.

In het laatste Bijbelboek (Openbaring) gaat het in verschillende teksten zelfs over zeven gouden kandelaren, een aanduiding van de zeven gemeenten van Klein-Azië (Openb. 1:20). En in Openb. 2:5 horen we van de vermaning, gericht aan de gemeente van Efeze, om te bedenken hoe ver zij van huis is geraakt; zij moet zich nodig bekeren en de eerste ‘werken’ doen. Als zij dat niet doet en zich niet bekeert, zal Hij Die temidden van de zeven kandelaren wandelt, de kandelaar van zijn plaats weren. Dat laatste kan moeilijk iets anders betekenen dan: De verhoogde Heere, present in Zijn gemeente, zal dan: (de kandelaar van) de gemeente wegnemen = het licht van/in de gemeente doven. Hoe vreselijk is die waarschuwing bewaarheid?! Wat is er nog over in onze tijd van die zeven gemeenten in Klein-Azië (Turkije)? En hoezeer maakt het moslimfundamentalisme zich op om de kerk in het Midden-Oosten en Afrika van de aardbodem weg te vagen.

Met de opmerking die u noemt (“de kandelaar is weg”) kan bedoeld zijn: een gemeente die geen licht meer uitstraalt en op verdwijnen staat. Bij geen bekering. Stel u voor: een vuurtoren die geen licht geeft. Dat vraagt om ongelukken. Wat wij allemaal nodig hebben is: bekering. Wij als Nederlandse natie, zo diep weggezonken in een geestelijke en morele decadentie. Wij als christelijke kerken met hun (af)dwalingen in leer en leven. Wij als kerkleden, cq. gelovigen in hun verwereldlijkt leven. Ieder beproeve zichzelf.

Slotopmerking: Dr. Vreekamp (Kerk en Israël) brengt het vergeten van de eerste liefde in verband met het feit, dat de heiden-christelijke kerk ‘vergeten’ is dat het heil uit de joden is. De eerste liefde, het begin van de kerk, ligt in Jeruzalem. Bij eerste liefde kan men ook denken aan ‘de geestelijke opwekking’ van de Reformatie en Nadere Reformatie.

Ds. C. den Boer (Barneveld)

Tags in dit artikel:

kandelaar
1 reactie
anina
Ik hoor ook wel eens in de kerk, dat de kandelaar onder de heidenen ( bij ons dus ) zal worden weggenomen en dan terug gaat naar Israel? ( aan het eind der tijden ) Neem aan dat vraagsteller dit bedoelt ?
Weet ook eigenlijk niet waar dit vandaan komt . ( in de Bijbel staat )