Verwarring over het horen van Gods stem

Ds. E. Gouda / Geen reacties

Vraag

Veel vragen gaan over het wel of niet horen van de stem van God. Veel mensen lijken daar over in verwarring. Wat mij het meest verwart is dat het blijkbaar zo vaag is of iets van God komt of ergens anders vandaan. Het antwoord zal dan zijn: dat komt door onze zonden of blindheid, maar dat weet God toch, waarom dan toch zo vaag? Niemand heeft toch baat bij die verwarring?

Antwoord

Beste vragensteller, dat is een goede vraag en tegelijk nog niet zo heel eenvoudig. Er is verwarring alom. Op allerlei gebied, niet in het minst op geestelijk vlak. Hoe komt dat? Jij geeft aan 'de zonde'. In elk geval verwart God Zelf de taal/spraak in Genesis 11 (als reactie op de zonde en de hoogmoed van de mens).

Voor het duiden van 'Gods stem horen' kan je allerlei verklaringen geven tot en met moderne wetenschappelijke verklaringen. Het helpt ons echter niet veel. Het maakt de verwarring alleen maar groter.

Tegelijk moeten we het niet ingewikkelder maken dan het is, want God spreekt en Zijn stem is helder. Onze oren vaak minder. God spreekt in de Bijbel. Er komt een stem uit de hemel. God spreekt door middel van dromen en visioenen. Hij spreekt door Zijn Geest. Hij spreekt in schepping en geschiedenis. Door middel van symbolen en rituelen. Enzovoort. Het duidelijkst spreekt God door Zijn Zoon (Hebr. 1:1, vgl. Joh. 1:18).

Toch blijft de vraag daarmee knagen, want er is inderdaad verwarring. Maar die verwarring komt niet van God maar de oorzaak ervan ligt toch écht bij ons mensen. Hoe komt het dat we niet goed weten of de stem van God komt of van... In een boek (dr. Mart-Jan Paul en dr. Jan Hoek, Een stem uit de hemel. Gods spreken in de Bijbel en in onze tijd) lees ik: "een slordig en lauw omgaan met het Woord." Niemand zal ontkennen dat Gods Woord hét middel is waardoor God Zich openbaart, maar tegelijk zijn er heel wat mensen die zeggen en ik citeer opnieuw: "Ik heb nog nooit bij het lezen in de Bijbel de stem van God gehoord. Het doet me meestal niet veel en ik begrijp er ook weinig van."

Terecht kan hier de vraag gesteld worden: Waar ligt de oorzaak (hiervan)? Het is goedkoop om alles op de noemer 'de zonde' te schuiven, maar het is tegelijk goedkoop om feitelijk de schuld bij God te leggen (alsof God de verwarring werkt en dat niemand er 'baat' bij heeft... waarom dan toch zo vaag...). Gods stem is niet vaag, Zijn spreken is overduidelijk. C. S. Lewis noemt het lijden bijvoorbeeld "Gods megafoon", om de wereld wakker te schudden. Wij zijn alleen doof! Zodanig, dat we denken dat God vaag is en dat wij helder van geest en begrip zijn.

Laten we met de intentie van de evangelist Lukas bezig zijn rondom de heilige Geschriften, zie Lukas 1:1-4 en daarnaast met de apostel Johannes bidden om het onderscheid der geesten, zie 1 Joh. 4:1-3.

Het is inderdaad 'zonde' om Gods stem mis te verstaan of niet juist te verstaan, want daarmee missen we de heilsboodschap van God voor een verloren wereld en weten we niet meer te onderscheiden tussen Gods spreken en allerlei andere stemmen die van binnenuit en van buitenaf tot ons komen. Ik wijs je op de artikelen 2 tot en met 7 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis en direct hieraan gekoppeld op het Woord van God door middel van de apostel Petrus: "En wij hebben het profetische woord, dat vast en zeker is, en u doet er goed aan daarop acht te slaan als op een lamp die schijnt in een duistere plaats, totdat de dag aanbreekt en de morgenster opgaat in uw hart."

Gods Pinksterzegen (vgl. Hand. 2:1-13) gewenst in het verstaan van Zijn stem (wij horen in onze taal spreken van de grote werken van God)!

Ds. E. Gouda