Vriend had al eerder gemeenschap

Kand. G.A. van Ginkel / 2 reacties

Vraag

Ik ben een 22-jarig meisje en ik heb ruim een jaar een relatie met een jongen. Voor onze relatie heeft mijn vriend meerdere relaties gehad en heeft hij ook in twee relaties gemeenschap gehad. Zo ongeveer een jaar geleden is mijn vriend tot geloof gekomen en mag hij geloven dat Christus voor zijn zonden is gestorven. Ik mag dat ook voor mijzelf geloven. Toch ik zit met de volgende vraag: wat zegt de Bijbel over onze relatie? Mag ik met mijn vriend een relatie hebben, gezien het feit dat hij gemeenschap heeft gehad met andere meisjes?

In deze link is er al eerder via Refoweb een antwoord gegeven op zo’n soort vraag. In het antwoord wordt gezegd: “Als deze jongen oprecht zijn schuld heeft beleden voor God en voor jou, dan is er geen verhindering om een relatie voort te zetten, met het oog op een gezamenlijke toekomst als man en vrouw in het huwelijk.” Ik vraag mij af; wat is de Bijbelse onderbouwing hiervoor?

Mijn vriend is met zijn exen ‘een’ geweest. In Markus 10 staat dat “wie zijn vrouw verstoot en met een ander trouwt, pleegt overspel tegen haar.” Doe ik zonde door met hem een relatie te hebben? We zeggen toch dat je voor God man en vrouw ben als je seks met elkaar hebt gehad? Pleegt hij dan geen overspel door onze relatie en ben ik hiervan geen medeverantwoordelijke? Aan de ene kant mogen we samen God dienen; aan de andere kant vraag ik mij af: hoe kan dat, terwijl mijn vriend eigenlijk niet bij mij, maar bij zijn exen hoorde te blijven? Hopelijk kunt u mij een antwoord geven met een Bijbelse onderbouwing.

Antwoord

Zou het werkelijk zo zijn dat je vriend, die zijn zonden heeft beleden voor God en mensen en die vergeving heeft ontvangen, uitsluitend in de echt verbonden kan zijn met het meisje met wie hij in een eerdere relatie gemeenschap heeft gehad? Hij had dat zelfs met twee... Met wie moet of mag hij nu getrouwd zijn?

Bijbels gezien had hij moeten trouwen met het eerste meisje met wie hij gemeenschap had. Maar... dat is niet gebeurd en misschien ook niet meer mogelijk (omdat zij inmiddels een nieuwe relatie heeft en al getrouwd is??) En, stel dat hij toch formeel met haar zou kunnen trouwen, hoe zit het dan met de oprechtheid van de liefde? En: hoe moet het dan verder met het tweede meisje?... Hij kan niet met twee vrouwen getrouwd zijn. Moet zij dan altijd alleen blijven? Of mag niemand van de drie ooit nog een relatie hebben in de zin van een huwelijk?...

Laten we eerlijk zijn: het is erg verdrietig en niet naar Gods geopenbaarde wil wat er in het verleden is gebeurd. Je vriend heeft dat mogen inzien en eerlijk mogen belijden voor God. Hij gelooft dat God hem heeft vergeven. Is het niet Diezelfde God Die jullie liefde geeft voor elkaar en een toekomst biedt samen met Hem?! God is de God van heelheid en herstel.

Kan ik één bepaalde bijbeltekst noemen waar dat expliciet staat? Nee. Wel meen ik dat het een overweging en advies is in de geest van het hele Woord. In het bijzonder Hosea.

Van harte Gods zegen toegewenst, de toekomst tegemoet. Biddend om leiding door de Geest.
Kand. G. van Ginkel

Lees meer artikelen over:

seksualiteit voor het huwelijk
2 reacties
Johnvb
Geslachtsgemeenschap hebben is wel een daad die alleen in het huwelijk tussen man en vrouw mag en moet plaatsvinden.
Voor God heeft deze jongeman dus wel de huwelijksdaad begaan, maar hij heeft voor God geen openbaar huwelijksverbond gesloten.
De bijbel noemt dit ontucht en hoererij.

De huwelijksdaad begaan is dus niet hetzelfde als een huwelijk aangaan.

De man zal zijn vader en moeder verlaten, (dus zelfstandig worden, verantwoordelijkheid dragen) zijn vrouw aanhangen, (een openbaar verbond sluiten, openbaar laten zien wij horen bij elkaar en wij beloven elkaar trouw) en zij zullen tot één vlees zijn. (de geestelijke en lichamelijke eenwording man en vrouw in een twee-eenheid.)

De trouwbelofte (het huwelijk) is dus het verbond dat we kunnen breken en dat wordt bedoeld met echtbreuk en vrouw verstoten en een ander trouwen.

Overspel is geslachtsgemeenschap hebben of intimiteit beleven met een ander dan je eigen vrouw/man.
Overspel kan door de partner vergeven worden en dan komt het niet tot echtbreuk.

En als deze jongeman zijn zonden heeft mogen belijden: dan is God getrouw en rechtvaardig dat Hij onze zonden vergeve en ons reinige van alle zonden.

Dan is het ook: het oude is voorbijgegaan, het is alles nieuw geworden.

Dank God voor Zijn genade! Hij doet onze zonden weg, werpt ze in de diepste zee en gedenkt ze niet meer!

Zijn zegen op jullie weg samen met Hem!
AHHK76
Jouw vriend heeft dit gedaan, voordat hij tot geloof is gekomen. Kan hij met de andere meisjes/exen God dienen? Gaan jullie samen jullie weg met God? Dan wens ik je toe dat je alles wat er gebeurd is, achter je kunt laten en een nieuwe start maken. Praat er samen over en bid er samen voor! Blijf samen dichtbij God.