Psychische problemen en geloofsvragen

Ds. D.W. Tuinier / 52 reacties

Vraag

Ik ben een meisje van 15 jaar, heb psychische problemen en veel geloofsvragen. Ik wil graag een keer met mijn dominee praten, maar durf geen contact met hem op te nemen. Ik heb al een poosje geleden met mijn godsdienstleraar gepraat, maar daar zijn we mee gestopt omdat hij het idee had dat mijn vragen voortkwamen uit mijn psychische onrust. Ik voel een heel hoge drempel om contact op te nemen met de dominee. Het voelt alsof mijn problemen niet groot genoeg zijn om daarmee naar de dominee te gaan. Wat kan ik doen?

Antwoord

Mijn reactie is heel kort. Hopelijk neem je het van mij aan: jouw predikant is de eerste persoon waar je moet zijn. Twijfel niet langer, voeg de daad bij het woord en neem vandaag nog contact met hem op en maak een afspraak met hem. Het gesprek vooraf voorbereiden. Goed is om het een en ander wat je bezig houdt op te schrijven. Neem dat mee en lees het desnoods voor.

Het is wellicht ook goed om langs je huisarts te gaan. Vertel hem ook wat je psychische zorgen zijn. Vraag hem medisch advies. Ga vooral biddend je weg. De Heere wil ook jou helpen en voor je zorgen. Eerbiedig bedoeld: Zijn kantoor is altijd open (Ps. 147:6 ber.). De grote Hulpverlener heeft altijd spreekuur.

Blijf je het heel moeilijk vinden en kom je er niet uit, mag je aan de redactie van Refoweb mijn emailadres vragen.

Veel sterkte, hoor.

Pastorale groet,
Ds. D. W. Tuinier

Tags in dit artikel:

predikantpsychologie
52 reacties
liesz
Ik zelf ook psychische problemen en daarbij kwamen ook heel veel vragen of gedachtes over het geloof bij kijken, ik wilde ook graag een gesprek met me dominee want me psycholoog die wist ook weinig over het geloof. Ik durfde ook niet het te vragen en toen heeft mij zusje het na de cathecesatie voor me gedaan. Mischien is het voor jou ook een idee om het met iemand die je vertouwd (evt moeder, vader, broer, zussen enz.) er over te hebben en dat zei het aan de dominee vragen of hij jou hulp wil schenken hierin! Maar bid zeker ook om hulp, God kan je helpen!
emaildfj1atgmailpuntcom
Hallo Vraagsteller,
Het is goed, dat je je met heg geloof bezighoudt en vragen hebt. Want het is belangrijk over het geloof na te denken en te proberen God te begrijpen en hoe we volgens zijn wil kunen leven. Wat heb je voor vragen?
Ikzelf lees vaak in de bijbel, ook samen met vriend(inn)en, om erover na te denken, wat God wil en hoe wij Hem diep kunnen kennen. Schrijf me gerust: emaildfj1@gmail.com
Ik communiceer graag over het geloof.
1Emmetje1
Ik ben vraagsteller.

Liesz, bedankt voor je reactie. Ik dacht eigenlijk dat ik de enige was met dat probleem, maar ja, nu zie ik dus dat dat niet zo is. Heel erg bedankt voor je advies, maar ik ga toch even kijken of ik zelf de stap durf te nemen.

emaildfj1, ik heb het idee dat jij mijn vraag niet helemaal begrijpt, want ik wil juist er met de dominee over praten. Met een vriendin heb ik dat al gedaan, maar ja, zij weet ook geen antwoord. En dat is logisch.
dhlj
Beste vraagstelster,

Bel jouw ds op en vraag hem of hij tijd voor je heeft. Jouw problemen zijn groot genoeg om naar de ds te gaan. En al zijn het, in jouw ogen, kleine problemen, ook daar maakt de ds tijd voor. Hij is niet voor niets herder en leraar. Realiseer je wel dat ook een ds niet altijd een antwoord weet op je vragen. Maar ik hoop van harte dat hij je wel kan helpen. Maar leg het ook aan de Heere voor, Hij weet ook van jouw problemen en vragen af.
Heel veel sterkte toegewenst en ik hoop dat je snel de stap zet om te bellen.
1Emmetje1
dhlj,

Het probleem is ook dat ik niet weet wát ik moet zeggen en hóe ik het moet verwoorden. Als ik dat maar kon, zou ik al lang iets hebben gedaan.

Weet je, jullie zeggen allemaal dat ik moet bidden, maar dat vind ik juist zo moeilijk. Dat kan ik juist niet.
Hoe moet ik de Heere over mijn problemen vertellen? Als ik er met iemand over praat, kan diegene er iets aan doen. En ik heb het idee dat dat bij de Heere niet zo is.
evelienlut
Beste vraagsteller,

Ik heb soms ook het idee dat de Heere geen antwoord geeft. (dat hebben volgens mij meer mensen) Toch hoop ik dat je de stap naar de dominee biddend neemt. Ga maar in gebed en vraag of je de woorden mag vinden als je een afspraak maakt en als bij de dominee bent. Hij kan je toch de woorden geven.....

Sterkte jongere!!!!
Hermon
Beste vraagstelster,

Dominee Tuinier geeft je wijze raad!
Je weet niet wát en hóe je het zeggen moet, dat is je probleem? Probeer zijn raad dan eens op te volgen door het niet te zéggen, maar het eerst op te schrijven. Je kunt er dan over nadenken en het allemaal wat op een rijtje zetten. Je kunt het eventueel later dan ook aan je dominee voor lezen.

Het opschrijven van datgene waar je mee bezig bent, kan al helpend voor jezelf zijn. Zo ontdek je vaak zelf ook wat nu zo ongeveer je vragen zijn. Wellicht kun je sommige van je vragen hier op RefoWeb terug vinden, omdat veel jongeren (en ouderen) met dezelfde vragen lopen.

Hoe je de Heere over je problemen moet vertellen? Bij de Heere mag je komen zoals je bent. En waar je ook bent. Je hoeft je vragen niet perfect te formuleren, integendeel. Soms kan een mens niet meer uitroepen dan: Heere, help! Zo'n gebed, uit de nood van je ziel naar Hem gericht, wil de Heere verhoren! Wie Hem aanroept in de nood, vindt Zijn gunst oneindig groot! De Heere Jezus heeft hier op aarde niemand terug gezonden, die met een vraag naar Hem toe kwam. Je mag Hem álles vragen. Als je jong bent zit je vol met vragen, leg ze allemaal maar aan de Heere voor en vraag Hem om raad. Zijn Naam is immers Raad!

Eén zin in je laatste reactie heeft me geraakt. Je zegt: als je er met iemand over praat, dan kan diegene er iets aan doen... en je hebt het idee dat dit bij de Heere niet zo is...
Dit idee is geen werkelijkheid! De Heere Jezus zegt tot Zijn discipelen: zonder Mij kunt ge niets doen. Ook je dominee heeft hulp van Boven nodig om jou te kunnen helpen, want in feite kan jouw dominee ook helemaal niets... God is echter Almachtig! Wat een oneindig groot verschil! Onze ellende is dat we het éérst en te vaak en te lang van mensen verwachten en God maar laten wachten, terwijl Hij elke keer klopt op de deur van je hart... Hij ziet je zo graag aan Zijn genadetroon!
Gerard
1Emmetje1

De Heere weet al lang over jouw problemen, al voor je het hebt verteld. En Hij ziet ook waar het werkelijke probleem ligt, ook als jij dat nog niet ziet. En Hij wil Zich ook over jou ontfermen. Hij laat niemand staan die die Hem om hulp vraagt.

Zoals Hermon ook al zei: als je niet kunt bidden, zeg dan gewoon: Heere Jezus, Help!
Jezus zegt (in Joh 6:37): Wie tot mij komt, zal ik zeker niet wegsturen.
Kan je dat geloven? Dat is alles wat Hij van je verlangt.

Ik weet niet wat je problemen zijn, maar vraag de Heere Jezus of Hij iemand wil sturen die je helpen kan. Iemand die het zelf ook niet kan maar die met hulp van God je wil proberen te helpen.
En neem dan contact op met je dominee. Ook als het je niet lukt om het goed te verwoorden, de dominee zal als het goed is je wel vragen stellen om het proberen duidelijk te krijgen. En als dat niet lukt komt er misschien wel iemand anders die je helpen kan. En als dat niet lukt kan je aanbod van ds Tuinier aannemen. En als je zou willen sta ik ook klaar om je te helpen. Ik ben geen dominee, maar met hulp van Jezus kan ik je misschien wel helpen en je vragen proberen te beantwoorden. Ik woon ver weg, in Finland, maar je kan mij altijd emailen, ook anoniem als je zou willen.

Jezus zegt in Matt 7:7-8: Bid, en u zal gegeven worden, zoek, en u zult vinden, klop, en er zal voor u opengedaan worden. Want ieder die bidt, die ontvangt, wie zoekt, die vindt, en voor wie klopt zal opengedaan worden.
Je hoeft Jezus niet heel precies te vertellen wat er aan de hand is. Hij weet het al wel.
Vraag gewoon: Heere, U weet van mijn problemen, helpt U mij. Dank U dat U mij helpen wil.

Mijn eerste echte gebed tot God was ook: "Heere, ik weet niet of u er bent, Heere help U mij". Dat was bijna 23 jaar geleden. En Hij heeft geholpen. Duizenden keren. Op vele manieren.

Sterkte!

Sterkte
AHHK76
Beste Emmetje,
Jezus genas zieke mensen. Toen 'gewone' kinderen tot Hem wilden komen om Zijn zegen te ontvangen, waren ze ook welkom!
Als een dominee een hart voor God en mensen heeft, dan ben je welkom bij hem.... waarvoor het ook is!
Toen ik iets 15 was, had ik ook problemen. In mijn ogen waren het maar kleine probleempjes die niet geschikt waren voor hulpverlening. Daarom vroeg ik op school hulp. Zij verwezen mij na verloop van tijd door naar de geestelijke gezondheidszorg. Mijn problemen waren groter en minder makkelijk op te lossen dan ik dacht...
Ik ben meer een denker en schrijver dan een prater... dus ik schrijf de dingen die mij bezighouden ook vaak op!
En verder als jouw godsdienstleraar de tijd nam om met jou te praten, dan gaat het vast echt over iets wat wel belangrijk is. Een dominee is er voor God en de mensen. Hij is ook een gewoon mens, die dezelfde behoeften heeft als anderen. Niemand is te onbetekenend om bij hem aan te kloppen en door hem geholpen te worden.
God kan ingrijpen en helpen in problemen. Maar hij gebruikt daar ook vaak mensen voor...
Daarom mag jij jouw problemen vertellen aan Hem en aan mensen!
Lieve meid, ik wens je veel sterkte!
Groetjes van Heleen ahhk76@gmail.com
helmuthoorn
@1Emmetje1

Beste meid,
Bedenk dat er altijd Een is, de Heere Jezus, Die onvoorwaardelijk van je houdt en Die jou beter kent dan wij mensen onszelf ooit zullen kennen.
Wij kunnen elkaar en onszelf soms erg tegenvallen, maar de Heere kunnen wij nooit tegenvallen.
En Hij Zelf valt altijd zo ontzettend mee!

Bedenk ook dat veel jonge mensen van jouw leeftijd vaak erg onzeker van zichzelf zijn.
Dat heeft te maken met de veranderingen, die zij, zowel geestelijk als lichamelijk, door moeten maken, van kind naar volwassene. Ineens lijkt het dan alsof veel dingen, die je vroeger als vertrouwd en vanzelfsprekend beschouwde, allemaal op losse schroeven komen te staan. En je daarom soms het idee hebt, dat het dan in je leven en in je hoofd een grote warboel wordt.
Veel jongens reageren daarop door dan ''stoer'' te gaan doen, en grenzen op te zoeken hoever zij kunnen gaan, bij hun ouders en op school bij de leraren. Veel meisjes trouwens net zo goed.
Dat weet jij ook wel. Van die giechelende, luidruchtige meiden, en van die jongens, die een niet bestaand en veel te zelfverzekerde persoon uitbeelden.
Je komt ze waarschijnlijk elke schooldag tegen.
Maar sommige jongens en meisjes trekken zich dan in zichzelf terug.
Zij worden schuw, stil en angstig en gaan zich soms de meest vreselijke dingen over de hen omringende wereld en zichzelf inbeelden.
Zowel het een als het ander is echt niet zo abnormaal hoor.....
Maar leuk is het natuurlijk niet!
Het gaat ook meestal vanzelf wel over.
En vaak komen daar prachtige jonge vrouwen en jonge kerels uit, die hebben geleerd om dieper over de dingen na te denken dan de meeste andere mensen.
Maar daar heb jij nu op dit moment natuurlijk niet zo veel aan.
Jij kunt jouw problemen gerust aan de dominee voorleggen.
Maar leg ze in de eerste plaats maar in gebed bij de Heere voor.
Hij antwoordt je dan misschien niet direct, en misschien ook wel niet op de door jou gewenste of verwachte manier.
Maar Hij luistert WEL.
1Emmetje1
@iedereen

Heel erg bedankt voor jullie bemoedigende reacties! Ik vind het fijn om die te lezen!
Één ding wil ik in ieder geval opmerken: er is een verschil tussen echt psychische problemen hebben en alleen maar onzeker zijn. (@helmuthoorn). De psychische problemen van mij zijn nou niet echt te vergelijken met een periode van onzekerheid, voor het geval dat gedacht wordt. Dat wil ik dan even rechtzetten.

Vraagje aan iedereen:
Ik moet bidden, problemen aan God voorleggen, enz.
Maar hoe?!!
Het heeft niet veel zin om elke keer het gevoel te hebben dat je tegen een plafond praat...
hansa
Lieve @Emmetje1

Als je niet bidden kan, geen woorden hebt, lees dan biddend een psalm.
Veel psalmen verwoorden een diepe nood. Lees ze aandachtig en biddend en dan ís het bidden.
Bijvoorbeeld psalm 5, 6, 38, 141, 142, 143 e.a.
Vraag naar de Heere en Zijn sterkte en ga daarna gerust naar je dominee.
Gerard
@Emmetje1

Je zegt dat je het gevoel hebt dat je tegen een plafond praat. Ik begrijp dat wel, maar kijk daar niet naar wat je voelt of niet voelt. Ik schrijf hier wel eens wat op refoweb of ergens anders. Ik heb soms het gevoel dat bijna niemand het leest. Maar het kan best zijn dat ik er helemaal naast zit. Ik heb ook wel eens wat gevraagd aan mensen. Er kwam dan soms helemaal geen reaktie en ik had het gevoel dat ze helemaal niet luisterden. Maar dan kwam er na toch na enige dagen of weken een reaktie en bleek het dat ze welk degelijk hadden geluisterd.

Zo is het ook met God. Misschien hebben we het gevoel dat Hij niet luistert. Maar Hij luistert wel want dat heeft Hij beloofd en Hij kan niet liegen. God gebruikt altijd mensen om je helpen. Misschien wil Hij je dominee gebruiken of misschien een ander om je een antwoord op je vragen te geven.

Toen ik voor de eerste keer bad tot God kreeg ik ook niet gelijk een antwoord. Sommige antwoorden kwamen na enkele weken. Andere antwoorden duurden veel langer en kreeg ik pas toen ik er rijp voor was. De antwoorden vond ik altijd in de Bijbel, maar vaak met hulp van andere mensen, dan weer deze en dan weer een andere. Trek daarom de stoute schoenen aan en probeer contact te zoeken met iemand en zoals ds Tuinier al zei is je predikant is de eerste persoon waar je moet zijn.

De bijbel leert ons beide te doen: te bidden en aktie te ondernemen. Dat gaat altijd samen. Niet alleen bidden en dan maar wachten op een stem of een briefje uit de hemel (of een gevoel). Ook niet alleen maar aktie ondernemen en zelf proberen een oplossing te vinden. Maar aktie te ondernemen en te vragen om Gods hulp daarbij. Dat hoeft niet in mooie woorden. De vraag is alleen, ben je bereid te accepteren wat God zal antwoorden?
Lanor
Als je het gevoel hebt dat je gebed niet verder komt dan het plafond, dat geeft niks, want God is (juist) ook aan deze kant van het plafond!!

Drempelvrees voor je dominee, ken je gelovige mensen bij wie je dat niet hebt? Vraag het hen.

Zegen.
AHHK76
Ik droomde eens en zie ik liep
aan 't strand bij lage tijd.
Ik was daar niet alleen, want ook
de Heer liep aan mijn zij.
We liepen saam' het leven door,
en lieten in het zand
een spoor van stappen, twee aan twee;
De Heer' liep aan mijn hand.
Ik stopte en keek achter mij
en zag mijn levensloop
in tijden van geluk en vreugd
van diepe smart en hoop.
Maar als ik goed het spoor bekeek
zag ik, langs heel de baan
daar waar het juist het moeilijkst was,
maar één paar stappen staan...
Ik zei toen: "Heer' waarom nou toch?
Juist toen ik U nodig had;
juist toen ik zelf geen uitkomst zag
op het zwaarste deel van 't pad".
De Heer' keek toch vol liefde mij aan
en antwoordde op mijn vragen:
"Mijn lieve kind, toen t'moeilijk was,
toen heb Ik jou gedragen!"
AHHK76
God kent jou door en door.
Hij weet wat je denkt en wat je voelt.
Jouw pijn, jouw vragen, jouw verdriet, jouw zonden.
Hij weet alles van jou, beter dan dat jij jezelf kent...
Dus vertel Hem alles maar gewoon zoals het is!
Zoals je het tegen iemand zou vertellen die je vertrouwt!
Stort je hart voor Hem uit.
Je hoeft geen mooie woorden te gebruiken, je mag gewoon zijn wie je bent.
Hij hoort jou echt!
Sterkte met alles....
1Emmetje1
@hansa
Bedankt voor het advies! De psalm waar ik mij het meest in herken is psalm 88...

@Gerard
Je reactie is een eyeopener. Ik altijd maar denken dat je moest bidden en dan als je antwoord had actie ondernemen. Dank je! Ik heb ondertussen al contact opgenomen met iemand die ik vertrouw, hij gaat de dominee bellen. (De tip van Liesz, nog bedankt daarvoor!) Nu is het dus wachten tot hij de dominee te pakken heeft gehad, want de dominee zit ook niet heel de dag naast de telefoon.

@Lanor
Ik heb er al met anderen over gehad, dat is niet genoeg. Juist van hen kreeg ik te horen dat het beter was als ik naar de dominee zou gaan.

@AHHK76
Maar loopt God niet alleen aan de zijde van Zijn kinderen?
Heel erg bedankt voor jouw bemoedigende reacties.

@iedereen
Nu is het dus nog in spanning zitten tot ik een afspraak met de dominee heb, maar jullie reacties helpen me er doorheen.
AHHK76
Lieve Emmetje,

Goed dat je hier jouw vragen stelt...
Als jij je het meest herkent in Psalm 88, dan zit je heel diep in de put! Dan heb je zeker hulp nodig. Fijn dat iemand voor jou de dominee wil bellen!

Ik vind het moeilijk om een 100% sluitend antwoord te geven op jouw vraag of God alleen naast Zijn kinderen loopt en hen draagt… God zorgt ook voor hen die Zijn kinderen niet zijn. Hij heeft de mensen lief (Joh. 3 : 16). Hij zorgt dat ze ademen, ook als ze slapen en er zelf niet aan denken. Hij zorgt dat hun bloed stroomt en hun andere organen werken. Eigenlijk wilde ik met dat gedicht zeggen dat God soms dichterbij is dan je denkt…! Als je in moeilijkheden zit, zoals jij en dan toch wil bidden en met een dominee wilt praten… Dat zegt iets over jou en over Gods genade. Dan denk ik dat je God zoekt en als je God zoekt, dan zul je Hem vinden. Dat staat in de Bijbel. Als dit zo is, dan heeft God nu al bijzondere zorg over jou, al zie je dat nog niet.

Op de Areópagus zei Paulus tegen de mensen die God niet kenden en afgoden dienden: “Opdat zij den Heere zouden zoeken, of zij Hem immers tasten en vinden mochten; hoewel Hij niet verre is van een iegelijk van ons. Want in Hem leven wij, en bewegen ons, en zijn wij; gelijk ook enigen van uw poëten gezegd hebben: Want wij zijn ook Zijn geslacht.”
Na deze toespraak waren er wel enkele mensen die er meer van wilden weten, maar de meesten niet. Toch had Paulus tegen hen gezegd dat God dichtbij was! Dus God is ook dichtbij mensen die niet in Hem geloven!

Sterkte Emmetje en groetjes van Heleen (ahhk76@gmail.com)
1Emmetje1
@AHHK76

Wat kan ik lezen om me juist níet bezig te houden met psalm 88??
Ik ben alleen benieuwd hoe lang het gaat duren, dominee is elke keer niet thuis... :-(.

Ja, oké. Ik begrijp het. Maar het is zo moeilijk om te geloven dat God misschien wel met me bezig is. Dat Hij met MIJ bezig is, terwijl ik zoveel heb gezondigd.

Groetjes,

@iedereen
Ik hb trwns al wel ruim jaar hulp voor psychische problemen... Maak je daar dus geen zorgen over, ;-).
AHHK76
Lieve Emmetje,

Ik zeg niet dat je niet bezig mag zijn met Psalm 88. Maar ik heb hem gelezen en trek daaruit de conclusie dat je erg in de put moet zitten, als jij je daarin het meest herkent...! Dat vind ik erg verdrietig voor jou. Daarom ben ik blij dat je hulp hebt en dat iemand voor jou de dominee belt!

Je zegt dat je veel hebt gezondigd. Dan wil ik jou wijzen op koning David. Hij pleegde overspel en een moord. Toch bleef hij een kind van God en was er voor hem ook nog vergeving. Je kunt iets van zijn schuldbelijdenis lezen in Psalm 51.
Dan was er ook nog koning Mannasse. Wat die man precies gedaan had, weet ik zo niet. Hij had een godvrezende vader (Hizkia). Maar hij was een erg goddeloze koning, die God niet wilde dienen. Maar hij kwam (in de gevangenis) tot bekering. Ook voor hem was er genade. Je kunt over hem lezen in 2 Koningen en 2 Kronieken.
Paulus deed mee aan christenvervolging en hij werd een groot apostel.
Hun zonden mogen wij niet navolgen, maar het mag ons wel hoop geven dat God om wil zien naar ons!

Zondag zongen wij in de kerk: Een stroom van ongerechtigheden, had d'overhand op mij.
Maar ons weerspannig overtreden, verzoent en zuivert gij. (Psalm 65)

Een Psalm die ik heel mooi vind en hier op lijkt:
Uit diepten van ellenden, roep ik met mond en hart, tot U die heil kunt zenden. (Psalm 130)
....
Maar neen daar is vergeving, altijd bij U geweest!

Als ik zelf met mijn zonden loop, ben ik heel blij met 1 Johannes 1: 9. Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, dat Hij ons de zonden vergeve, en ons reinige van alle ongerechtigheid.

Liefs en groetjes en sterkte van Heleen