Psychische problemen en geloofsvragen

Ds. D.W. Tuinier / 52 reacties

Vraag

Ik ben een meisje van 15 jaar, heb psychische problemen en veel geloofsvragen. Ik wil graag een keer met mijn dominee praten, maar durf geen contact met hem op te nemen. Ik heb al een poosje geleden met mijn godsdienstleraar gepraat, maar daar zijn we mee gestopt omdat hij het idee had dat mijn vragen voortkwamen uit mijn psychische onrust. Ik voel een heel hoge drempel om contact op te nemen met de dominee. Het voelt alsof mijn problemen niet groot genoeg zijn om daarmee naar de dominee te gaan. Wat kan ik doen?

Antwoord

Mijn reactie is heel kort. Hopelijk neem je het van mij aan: jouw predikant is de eerste persoon waar je moet zijn. Twijfel niet langer, voeg de daad bij het woord en neem vandaag nog contact met hem op en maak een afspraak met hem. Het gesprek vooraf voorbereiden. Goed is om het een en ander wat je bezig houdt op te schrijven. Neem dat mee en lees het desnoods voor.

Het is wellicht ook goed om langs je huisarts te gaan. Vertel hem ook wat je psychische zorgen zijn. Vraag hem medisch advies. Ga vooral biddend je weg. De Heere wil ook jou helpen en voor je zorgen. Eerbiedig bedoeld: Zijn kantoor is altijd open (Ps. 147:6 ber.). De grote Hulpverlener heeft altijd spreekuur.

Blijf je het heel moeilijk vinden en kom je er niet uit, mag je aan de redactie van Refoweb mijn emailadres vragen.

Veel sterkte, hoor.

Pastorale groet,
Ds. D. W. Tuinier

Lees meer artikelen over:

predikantpsychologie
52 reacties
AHHK76
meer informatie kun je ook vinden op www.benikweluitverkoren.nl
Gerard
Emmetje,

Ik hoop en bid heel erg voor je dat het lukt de dingen te bespreken met je dominee of met ds Tuinier. Ik krijg telkens meer de indruk dat er veel meer achter zit en dat er heel wat is om door te spreken en dat je een nogal scheef beeld hebt gekregen van God. Uitverkiezing in de Bijbel betreft en de eerste plaats het volk Israël. In de tweede plaats gebruikt Paulus het om aan te tonen dat alle eer is aan God. Niemand kan roemen in zichzelf, we kunnen alleen roemen in God. Maar je zult nergens in de Bijbel vinden dat Jezus zegt of Paulus zegt of een van de apostelen zeggen: "niet uitverkoren, pech gehad" of "je mag pas komen als je weet dat je uitverkoren bent".

Het grote probleem met de prediking van uitverkiezing als voorwaarde is het er voor zorgt dat je naar jezelf gaat zitten kijken in plaats van naar Jezus. En er is bij onszelf heel veel te vinden dat verkeerd is. En dan komt de conclusie: zie je wel, ik ben niet uitverkoren. Of je gaat zitten wachten op een bepaald iets en dat komt nooit. En dan komt de conclusie: ik ben vast niet uitverkoren. Dat is zo volstrekt in tegenstelling met wat Jezus zegt en wat de Bijbel zegt dat ik er niet voor schroom te zeggen dat het een lering van de satan is. Het houdt je weg bij Jezus en dat is letterlijk van de duivel!

Ik wil nog even terugkomen op dat je zegt dat je het moeilijk vindt iemand te vertrouwen die je niet zien kan. Aan de ene kant begrijp ik dat wel. Aan de andere kant, doe je dat eigenlijk niet heel veel? Je hebt mij nog nooit gezien. Ik denk dat je wel vertrouwt dat ik het goede met je voor heb. Je leest denk ik elke dag boeken, op school of thuis. Je vertrouwt er op dat het meeste waar is wat er wordt geschreven, ook al heb je de schrijvers nog nooit gezien. Als je een email of sms verstuurd vertrouw je erop dat deze aankomt, ook al heb je makers of beheerders van het systeem nog nooit gezien. Ik kan zo doorgaan met allerlei voorbeelden. Zo stel je je vertrouwen elke dag op heel veel mensen die je nooit hebt gezien. We kunnen God zien in de wereld om ons heen, en in de Bijbel. We kunnen zien hoe Hij zorgt voor ons, elke dag opnieuw, want alles, letterlijk alles, komt van Hem. Er is niets dat je hebt dat niet van Hem komt. En we kunnen God nog beter leren kennen uit de Bijbel en het meest van alles door Zijn Zoon, de Heere Jezus. Is dan vertrouwen op Hem zoveel anders? Of is er iets anders dat je weerhoud?

Ik kan je niet overtuigen en dat zou ook niet goed zijn. Mensen menen het goed en proberen je te helpen. Maar iets is niet zo omdat de domininee het zegt, of omdat ik het zeg, of omdat een website het zegt, of omdat een oudvader het zegt, of wie dan ook het zegt. Het is alleen waar als God het zegt in Zijn woord, de Bijbel. Daarom is het zo heel erg belangrijk dat je je Bijbel leest en begrijpt en daar op bouwt. Neem een vertaling die je begrijpen kan. Bidt om een verlicht verstand dat je begijpen kan wat je leest. Vertrouwen in Iemand komt ook door Hem te leren kennen, en we leren Jezus kennen uit de Bijbel. Ik hoop zo voor je dat je Jezus zo zal leren kennen uit de Bijbel.

Sterkte en groetjes
1Emmetje1
@AHHK76
Pas zat er een boekje van benikweluitverkoren bij de post, maar ik ben bang dat mijn moeder die heeft weggegooid. Ik zal nog een keertje kijken.
U zegt: Het is niet zo belangrijk om je bezig te houden met de uitverkiezing, maar ik moet toch juist wel met bekeerd/niet bekeerd bezig zijn. Anders blijf ik sowieso onbekeerd!

@Gerard
Ik zou het niet erg raar vinden als ik een scheef beeld heb. Nou ja, dat klinkt een beetje raar, maar ik bedoel: Er zijn veel dingen gebeurd waardoor ik dat zou kunnen hebben: Zus was depressief, nu heeft haar man problemen, hun zoontje heeft problemen, ikzelf heb psychische problemen... En al heb ik de afgelopen jaren geen last gehad van twijfel/opstand, helaas begint dat nu wel te komen. En daar wil ik inderdaad met de dominee over spreken.

Maar hoe kan ik tegen de satan ingaan? Ik heb al zoveel aan mijn hoofd dat ik het niet volhoud om de strijd aan te gaan.

Je hebt gelijk en toch denk ik dat al de dingen die gebeurd zijn mij toch tegenhouden, al weet ik dat ik God niet de schuld mag geven.

Groetjes,
Emmetje
Gerard
Emmetje,

Ik wil graag nog even wat rechtzetten voor ik het geval ik de indruk heb gewekt dat je tegen de satan zou moeten strijden. Dat was niet mijn bedoeling en is ook niet wat ik denk dat je moet doen. Je moet naar de Persoon gaan die de macht heeft over de satan.

Je zegt nog: "maar ik moet toch juist wel met bekeerd/niet bekeerd bezig zijn. Anders blijf ik sowieso onbekeerd!". Bekering in de Bijbel is iets dat je moet doen, niet iets waar je mee bezig moet zijn. Er staat vele tientallen keren in de Bijbel: bekeert U! Maar ik vraag me af waar je aan denkt bij bekering? Als je zegt: 'Anders blijf ik sowieso onbekeerd', wat bedoel je met onbekeerd zijn? Wat stel je je voor bij bekeerd zijn? Wat denk je dat bekering is? Bekering in de Bijbel is eenvoudig: je afkeren van je eigen weg, van de dingen die je zelf wilt, en in plaats daarvan je te richten op God, helemaal, zonder reserve. Dat is niet iets waar je aan moet werken of mee bezig moet zijn, maar iets dat je moet doen. Mijn probleem was altijd dat ik dat niet wilde, ik wilde dat het zou gaan naar mijn zin. Is dat ook jou probleem? Je zegt dat er de laatste tijd twijfel en opstand komt. Ik vermoed dat er 3 redenen hiervoor zijn: ten eerste dat er dingen zijn gebeurd die niet zo zijn gegaan als je zou wensen, en je daarom aan Gods goedheid en zorg bent gaan twijfelen. Dat is ongeloof en dus zonde. Ten tweede dat je zelf dingen hebt gedaan of gedacht waarvan je weet dat die een scheiding maken tussen jou en God. Dat is ook zonde. En ten derde dat je een verkeerd beeld hebt van God en Zijn liefde voor zondaars niet kent. Zit ik er naast of klopt dat een beetje?

De Bijbel roept op tot twee dingen die samen gaan: bekeer je (van het op jezelf gericht zijn naar het op Gods gericht zijn) en geloof het evangelie (de blijde boodschap dat Jezus het offer is, het Lam van God, dat ons verzoent met God en dat we door Hem een kind van God mogen worden). Dat is niet iets dat kinderen van God doen, dat is iets wat degenen die kinderen van God geworden zijn hebben gedaan. En dat is niet iets dat uitverkorenen doen, maar de mensen die dat doen zijn uitverkorenen.

Ik weet wel dat dat niet makkelijk is. Ik heb hier zelf ook tegen gestreden. De reden was dat ik niet wilde. Ik kan allerlei uitvluchten zoeken. Maar toen puntje bij paaltje kwam was de reden simpelweg dat ik niet wilde. Ik wilde mijn eigen weg gaan. Maar toen ik tot het besef kwam dat ik deze dag nog kon sterven en voor eeuwig verloren kon gaan, kon ik niet anders meer dan naar de Heere Jezus toegaan in gebed en me aan Hem overgeven.

Ik moest nog denken aan een voorbeeld. Wij hebben een eindje achter ons huis een soort van moerasland. In het voorjaar staat daar veel water en als het opdroogt wordt een grote modderpoel. Als er door loopt wordt je vaak helemaal vies. Vooral onze honden zijn vaak helemaal vies als ze daar zijn geweest en achter de eenden aan hebben gejaagd. Stel je nu voor dat je daar loopt in het donker. Je ziet niet zoveel, maar je merkt wel dat het erg vies is, er zijn plekken die stinken, en als je af en toe in een kuil stapt komt er vieze bedorven geur omhoog. En zo loop je een tijd lang door. Af en toe struikel je en het wordt nog erger. Je weet wel dat je vies bent, maar je hebt geen idee hoe erg het is. Af en toe veeg je het vuil van je lichaam of van je gezicht maar je merkt niet dat het alleen maar erger wordt. En dan kom je thuis en sta je in het volle licht. En dan pas zie je hoe vies je werkelijk bent. Tien keer zo erg als je had gedacht. Maar thuis gekomen kan je al je vuile kleren afleggen en een douche nemen.

Zo is het ook een beetje met hoe we door de wereld gaan. Zonder God lopen we in het donker en zien we niet zoveel. We lopen door de modder van onze eigen zonden en de zonden van anderen. We worden telkens viezer. We proberen het misschien een beetje weg te vegen, maar zien niet dat we het alleen maar erger maken. Maar als we dan bij Jezus komen en Hem leren kennen, dan pas leren we zien hoe vies we echt zijn, want Hij is het Licht der wereld. En Hij is ook tegelijkertijd degene die ons helemaal schoonmaakt. In 1 Joh 1 zegt Johannes "het bloed van Jezus Christus, Gods Zoon, reinigt ons van alle zonde".

Ik hoop dat het snel lukt contact met de dominee te krijgen. En lukt het nou niet, stuur dan nog eens een email aan ds Tuinier en vraag hem wat hij aanraad verder te doen!
AHHK76
Lieve Emmetje,
God vraagt van jou niet om je te verdiepen in de uitverkiezing of die uit te pluizen. Daarom schrijf ik dat jij je daarmee niet bezig hoeft te houden. God vraagt van jou wel bekering en geloof. Tegelijk wil Hij dat ook Zelf aan jou geven... Dus het is wel goed daaraan te werken en voor te bidden!
Je kunt misschien niet meer bidden als de Farizeeër, die God dankte dat hij niet zo (slecht) was, als andere mensen. Maar je kunt wel bidden als de tollenaar..? O Heere wees mij de zondaar genadig. Die man ging rechtvaardig naar huis.
Dat wil God jou ook schenken. Er zijn nu mensen die hier proberen met jou mee te denken en mee te leven en voor jou te bidden. Deze mensen gunnen het jou dat het goed met je gaat en dat je gelukkig bent. God is liefdevoller en machtiger dan wij. Hij gunt het jou nog meer dan dat wij dat kunnen.... en Hij kan en wil het ook schenken!
Sterkte en groetjes van Heleen
1Emmetje1
@Gerard,

Met onbekeerd zijn bedoel ik: nog niet Gods kind zijn. Met bekeerd zijn bedoel ik: wedergeboren zijn. Ik weet niet zo goed of dat ook mijn probleem is, ergens wil ik wel, maar aan de andere kant toch ook weer niet. Ik probeer het, ik neem me voor om het te doen en een dag later heb ik er geen zin meer in of heb ik het te druk of ben ik te moe. Nou, volgens mij klopt dat wel een heel beetje...
Ik heb net een briefje voor de dominee gemaakt, dus het begint op te schieten..

@AAHK76

Bidden als de Farizeeër lukt me denk ik inderdaad niet, maar bidden als de tollenaar vind ik ook moeilijk.
Hermon
Beste Emmetje, je zit met vragen waar talloze jongeren (en ouderen) mee worstelen. Je bent daarin dus echt niet de enige. Zit je op de -16 vereniging? Daar kun je wellicht in contact komen met andere jongeren die met dezelfde vragen zitten. Stel je je vragen wel eens op catechisatie? Dat is misschien eng, maar je kunt er andere jongeren mee helpen, die met dezelfde vragen zitten, maar ze niet zo goed kunnen verwoorden als jij.

Je boft, dat je catechisatie krijgt van de dominee zelf. Hij zal je vragen op catechisatie vast serieus nemen en in de groep willen bespreken. Wie weet, ben jij er niet alleen meegeholpen, maar ook die anderen die hun vragen niet durven stellen. Jij hebt ook het voordeel dat je al enige tijd psychische hulpverlening hebt genoten itt zoveel andere jongeren, die (in stilte) mogelijk met net zulke problemen kampen als jij. Gebruik de gave die jij nu ontwikkeld hebt, namelijk het verwoorden van datgene wat er bij jou van binnen leeft. Zo kun je tot zegen zijn voor anderen. Dat doe je nu al op RW. Doe het zo ook op catechisatie en JV. Je zult ontdekken dat je niet de enige bent die met vragen en problemen worstelt, dat kan ook heilzaam zijn voor jezelf!
1Emmetje1
@Hermon
Ik zit op +15jeugdvereniging, maar ja, mijn zwager is ook leiding, dus dat vind ik niet zo handig. Ik stel mijn vragen absoluut niet op catechisatie! Ik word zeer waarschijnlijk door de rest voor gek verklaard als ik dat doe, zo serieus zijn de meesten niet... En het is inderdaad veel te eng.

Ik vind het moeilijker om in een groep mijn vragen te setllen.
Nou, volgens mij ben ik anderen niet echt tot zegen hier op RW..

Vanavond na jv gaat het briefje bij de dominee in de brievenbus..
Hermon
Als jij je vraag stelt (kan ook anoniem hier op RW of op cat./JV met een anoniem briefje), dan kunnen jongeren die met hetzelfde zitten ervaren dat zij niet de enigen zijn die met die vraag lopen. De reacties die daarop komen, kunnen niet alleen jou, maar ook anderen tot zegen zijn.

Verkijk je niet op de buitenkant van je medecatechisanten. Veel 15-jarigen doen van buiten vrolijk en stoer en willen niet serieus overkomen, maar van binnen kunnen ze er ondertussen wel mee bezig zijn. Met dit soort vragen, maar ook met allerlei andere problemen.

Dapper van je dat je de dominee hebt durven schrijven! Bid maar of de Heere je dominee gebruiken wil om jou de weg te wijzen in alles wat je zo bezetten kan.

Sterkte hoor!
1Emmetje1
@Hermon
Ja, oké. Ik snap het. Maar dat gaat niet gebeuren, want ik hoop eigenlijk wel dat ik voor het volgende catechisatieseizoen begin de dominee heb gesproken.
Nou, ik vraag me echt af of ze ermee bezig zijn, maar goed, het zou best kunnen zijn.

Dank u!
1Emmetje1
@Iedereen

Volgens mij is de reactietermijn van 1 maand bijna verlopen en daarom wil ik iedereen bedanken die heeft gereageerd! Ik heb er veel aan gehad en vind het heel jammer dat je maar een maand kunt reageren. Ik had nl. graag nog meer reacties van jullie gehad, want het gaat nog niet super en het zal waarschijnlijk nog even duren voordat de dominee contact met me opneemt. En dat terwijl ik het nu eigenlijk zat ben om te wachten. Heb ik eindelijk de stap gezet om met hem in contact te komen, duurt het nog weer een poos... (Oké, misschien is minimaal 2 weken geen poos, maar zo voelt het voor mij wel!)

Nogmaals: Iedereen super bedankt!
AHHK76
Lieve Emmetje,
Fijn dat je weer even reageert... Vervelend dat je nog moet wachten!
Als je mij wilt mailen, dan mag dat hè? Ik heb het al eerder geschreven. Het mag, het hoeft niet... Maar voor refoweb heb ik expres een anoniem mailadres aangemaakt, zodat ik anoniem kan mailen. Als jij dat ook doet, dan kun je anoniem met mij mailen, als je dat wilt. Mijn mailadres hiervoor is: ahhk76@gmail.com
Sterkte en groetjes van 'Heleen'