Psychische problemen en geloofsvragen

Ds. D.W. Tuinier / 52 reacties

Vraag

Ik ben een meisje van 15 jaar, heb psychische problemen en veel geloofsvragen. Ik wil graag een keer met mijn dominee praten, maar durf geen contact met hem op te nemen. Ik heb al een poosje geleden met mijn godsdienstleraar gepraat, maar daar zijn we mee gestopt omdat hij het idee had dat mijn vragen voortkwamen uit mijn psychische onrust. Ik voel een heel hoge drempel om contact op te nemen met de dominee. Het voelt alsof mijn problemen niet groot genoeg zijn om daarmee naar de dominee te gaan. Wat kan ik doen?

Antwoord

Mijn reactie is heel kort. Hopelijk neem je het van mij aan: jouw predikant is de eerste persoon waar je moet zijn. Twijfel niet langer, voeg de daad bij het woord en neem vandaag nog contact met hem op en maak een afspraak met hem. Het gesprek vooraf voorbereiden. Goed is om het een en ander wat je bezig houdt op te schrijven. Neem dat mee en lees het desnoods voor.

Het is wellicht ook goed om langs je huisarts te gaan. Vertel hem ook wat je psychische zorgen zijn. Vraag hem medisch advies. Ga vooral biddend je weg. De Heere wil ook jou helpen en voor je zorgen. Eerbiedig bedoeld: Zijn kantoor is altijd open (Ps. 147:6 ber.). De grote Hulpverlener heeft altijd spreekuur.

Blijf je het heel moeilijk vinden en kom je er niet uit, mag je aan de redactie van Refoweb mijn emailadres vragen.

Veel sterkte, hoor.

Pastorale groet,
Ds. D. W. Tuinier

Lees meer artikelen over:

predikantpsychologie
52 reacties
1Emmetje1
@AHHK76,

Oké, ik snap je.
Ik ben misschien te ongeduldig, maar het duurt me allemaal te lang. De dominee is er elke keer niet, dus de persoon die hem zou bellen krijgt hem niet te pakken. Ben benieuwd hoe lang dit alles gaat duren en hoe lang ik het nog volhoud.

David was al een kind van God toen hij deze zonden deed, ik niet. Je zegt het precies goed: Hij bleef een kind van God, maar als je het nog niet ben, kun je het moeilijk blijven. Ik snap wel dat eens vergeven, altijd vergeven is, maar het is mij nog nooit vergeven.

Er is alleen vergeving voor Zijn kinderen...

Ik kan mijn zonden wel belijden, maar doe ik het ook oprecht? Meen ik het ook?

Groetjes,
Emmetje
Gerard
@Emmetje

Ik vindt het goed dat je zegt dat je geen kind van God bent. Er zijn heel wat mensen die onterecht menen dat ze een kind van God zijn (bv omdat ze gedoopt zijn of naar de kerk gaan of iets anders doen).

Johannes zegt in Joh 1:12 hoe je een kind van God kunt worden: "Maar allen die Hem (de Heere Jezus) aangenomen hebben (als Redder en Koning), hun heeft Hij macht gegeven kinderen van God te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven" .

Kinderen van God worden betekent hier niet dat je langzamerhand een kind van God kunt worden nadat je Jezus hebt aangenomen, maar dat door het aannemen (ontvangen) van de Heere Jezus een kind van God bent geworden. Van onszelf kunnen we geen kind van God worden. Maar God heeft ons toch in staat gesteld (de macht gegeven) om een kind van God te worden: namelijk door te geloven in de Heere Jezus Christus (In Zijn Naam betekent in Zijn macht en Zijn betrouwbaarheid en ales wat daarbij hoort).

Je kan vandaag nog een kind van God worden. Hoe? "Stel uw vertrouwen op de Here Jezus en gij zult behouden worden" (Hand 16:31)

Jezus zegt: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, wie mijn woord hoort en Hem gelooft, die Mij gezonden heeft, heeft eeuwig leven en komt niet in het oordeel, want hij is overgegaan uit de dood in het leven (Joh 5:24).

Ik heb hieronder een gedeelte uit een boekje van ds Spurgeon, een dominee in Engeland uit de 19e eeuw, overgenomen. Het boekje heet 'Rondom de enge poort'. Als ik zou kunnen zou ik het je graag toesturen, maar hierbij in ieder geval een hoofdstuk. Het is een klein beetje oude taal soms maar ik hoop dat je het volgen kan en dat het je helpt.

Geloof in de Persoon van de Heere Jezus

Er bestaat een betreurenswaardige neiging onder de mensen om Christus buiten het Evangelie te houden. Zij zouden even goed de bloem uit het brood weg kunnen laten. De mensen horen de weg der zaligheid verklaren en stemmen toe dat hij schriftuurlijk is, en op alle manier op hun geval van toepassing is; maar zij vergeten, dat een plan van geen nut is als het niet wordt uitgevoerd, en dat ten aanzien van de zaligheid hun eigen persoonlijk geloof onmisbaar is. Een weg naar York zal me er niet brengen: ik moet die weg voor mezelf bereizen. Elke gezonde leer, die ooit werd geloofd zal nooit een mens zalig maken, tenzij hij voor zichzelf zijn vertrouwen stelt op de Heere Jezus.

De heer Macdonald vroeg de bewoners van het eiland Kilda hoe een mens zalig moest worden. Een oude man antwoordde: ‘wij zullen zalig worden als wij berouw hebben en onze zonden nalaten en ons bekeren tot God’. ‘Ja,’ zei een vrouw van middelbare leeftijd, ‘en ook met een oprecht hart.’ ‘Ja,’ antwoordde een derde, ‘en met een gebed,’ en een vierde voegde er aan toe: ‘het moet een gebed uit het hart zijn.’ ‘En wij moeten tevens ijverig zijn,’ zei een vijfde ‘in de onderhouding van de geboden.’ Nadat iedereen zijn steentje had bijgedragen en in de veronderstelling dat er een zeer behoorlijke geloofsbelijdenis was opgesteld zagen zij uit en luisterden zij naar de goedkeuring van de prediker, maar zij hadden zijn diepste medelijden opgewekt: hij moest beginnen bij het begin en hun Christus prediken. Het vleselijk verstand onderwerpt zichzelf altijd een methode die het eigen ik kan volgen om zich groot te maken; maar de weg van de Heere Jezus loopt juist in omgekeerde richting. De Heere Jezus vat die bondig samen in Marcus 16 vers 6: ‘Die geloofd zal hebben en gedoopt zal zijn, zal zalig worden’. Geloven en gedoopt worden zijn geen verdienstelijke zaken om zich op te beroemen; zij zijn zo eenvoudig dat roemen wordt uitgesloten en vrije genade alleen de erepalm wegdraagt. Deze weg der zaligheid is gekozen, opdat mag worden ingezien, dat zij er is uit genade alleen.

Het is mogelijk dat de lezer nog niet behouden is: wat is daarvan de reden? Gelooft u dat de weg der zaligheid, zoals die wordt beschreven in de tekst die wij hebben aangehaald, twijfelachtig is? Bent u bang dat u niet zalig zult worden, als u Hem volgt? Hoe is dat mogelijk, wanneer God voor de zekerheid daarvan Zijn eigen Woord als pand heeft gegeven? Hoe kan wat God voorschrijft en waarvoor Hij een belofte gegeven heeft, mislukken? Meent u, dat die weg erg gemakkelijk is? Waarom schenkt u er dan geen aandacht aan? De gemakkelijkheid ervan ontneemt elke verontschuldiging aan hen, die hem niet in acht nemen. Als u iets groots zoudt willen doen, wees dan niet zo dwaas, dat u het kleine zou veronachtzamen. Geloven is vertrouwen of leunen op Christus Jezus; met andere woorden: het vertrouwen op zichzelf opgeven en op de Heere Jezus vertrouwen. Gedoopt worden is zich onderwerpen aan de ordinantie die onze Heere waarnam bij de Jordaan, waaraan de bekeerden op het Pinksterfeest zich onderwierpen, waaraan de gevangenbewaarder gehoorzaam was in de nacht van zijn bekering. De uitwendige belijdenis moet altijd samengaan met het inwendige geloof. Het uitwendige teken maakt niet zalig; maar het maakt ons onze dood, begrafenis en opstandig met Jezus bekend, en het moet evenmin als het Heilig Avondmaal worden veronachtzaamd.

Het grote punt is: geloven in Jezus en uw geloof belijden. Gelooft u in Jezus? Leg dan, beste vriend, uw vrees af: u zult zalig worden. Bent u nog steeds een ongelovige? Bedenk dan dat er maar één deur is, en als u daardoor niet wilt ingaan, moet u omkomen in uw zonden. De deur is er, maar als u daardoor niet binnengaat, wat voor nut heeft zij dan voor u? Het is noodzakelijk dat u aan het gebod van het Evangelie gehoorzaamt. Als u niet hoort naar de stem van Jezus en Zijn bevel niet metterdaad en in waarheid volbrengt, dan kan niets u zalig maken. Nadenken en besluiten nemen zal niet tot het doel leiden; u moet tot de zaak zelf komen; want alleen als u daadwerkelijk gelooft, zult u waarlijk leven voor God.

Ik heb eens gehoord van een vriend, die ernstig begeerde het middel tot bekering te worden voor een jonge man en dat iemand tot hem zei: “U kunt naar hem toe gaan en met hem spreken, maar u zult hem niet verder krijgen; want hij is bijzonder goed bekend met het verlossingsplan”. Dit was in hoge mate het geval en toen onze vriend met de jonge man begon te spreken, kreeg hij daarom ten antwoord: “Ik ben u zeer verplicht, maar ik weet niet wat u mij nog meer zou kunnen vertellen, want ik heb het plan van de verlossing door het plaatsbekledend offer van Christus allang gekend en bewonderd”. Helaas, hij verliet zich op het plan, maar hij geloofde niet in de Persoon! Het verlossingsplan is zeer voortreffelijk, maar het kan ons niet baten als wij niet persoonlijk in de Heere Jezus Christus zelf geloven. Welk gerief biedt u de tekening van een huis, als u niet het huis zelf binnengaat? Een man die buiten in de regen zit, heeft niet veel gemak van de plannen die voor hem liggen uitgespreid. Wat is het nut van een kleding-patroon als u geen lomp bezit om u te bedekken?

Hebt u nooit gehoord van de Arabische hoofdman te Cairo, die ernstig ziek was en naar de zendingspost ging en dat de zendeling zei, dat hij hem een recept kon geven? Hij deed dat, en een week later bevond hij de Arabier niets beter. “Hebt u mijn recept ingenomen”? Vroeg hij. “Ja, ik heb elk stukje van het papier opgegeten.” Hij verbeelde zich dat hij zou genezen door het geschrift van de dokter te verorberen, dat ik het plan van het geneesmiddel kan noemen. Hij had het recept moeten klaarmaken en dan zou het hem goed gedaan hebben als hij het drankje had ingenomen; het verzwelgen van het recept kon hem geen goed doen. Zo is het ook met de zaligheid: niet het plan van de verlossing kan zalig maken, maar de uitvoering van dat plan door de Heere Jezus in Zijn dood voor ons, en de aanvaarding daarvan door ons. Onder de joodse wet bracht de offeraar een os mee en legde zijn handen daarop: het was geen droom of theorie of plan. In het offerdier vond hij iets wezenlijks dat hij kon betasten en aanraken, evenzo steunen wij op het wezenlijke en ware werk van Jezus, het meest wezenlijke onder de hemel. Wij komen tot de Heere Jezus door het geloof en zeggen: “God heeft door Hem verzoening bereid en ik aanvaard haar. Ik geloof in wat werkelijk aan het kruis is volbracht. Ik ben ervan overtuigd dat de zonde door Christus werd weggenomen en ik vertrouw op Hem.” Als u zalig wilt worden, moet u verder gaan van het aanvaarden van plannen en leringen tot het vertrouwen op de goddelijke Persoon en het volbrachte werk van de Heere Jezus Christus. Beste lezer, zult u Christus aannemen?

Jezus nodigt al diegenen uit, die vermoeid en belast zijn, om tot Hem te komen, dan zal Hij hun rust geven. Hij belooft hun dat niet als zij alleen maar over Hem dromen. Zij moeten komen en zij moeten tot Hem komen, en niet alleen maar tot de kerk, tot de doop, of tot het rechtzinnig geloof of tot iets, wat dan ook, dat minder is dan Zijn Goddelijke Persoon. Toen de koperen slang werd opgericht in de woestijn, moesten de mensen niet zien op Mozes, noch op de Tabernakel, noch op de wolkkolom, maar op de koperen slang zelf. Het zien zonder meer was niet genoeg, als zij niet zagen op het juiste voorwerp; en het juiste voorwerp was niet genoeg als zij er niet op zagen. Het was voor hen niet voldoende dat zij wisten van de koperen slang; zij moesten allen zelf daarop zien. Wanneer iemand ziek is kan hij een behoorlijke kennis van geneesmiddelen hebben, maar als hij de genezende drank niet werkelijk inneemt, kan hij toch sterven. Wij moeten Jezus aannemen; want “zovelen Hem aangenomen hebben, heeft Hij macht gegeven kinderen van God te worden”. Leg de nadruk op twee woorden: Wij móéten Hem aannemen en wij moeten Hem áánnemen. Wij moeten de deur wijd openzetten en Christus Jezus binnenlaten; want “Christus in u” is “de hoop der heerlijkheid”. Christus moet geen mythe, geen droombeeld, geen hersenschim voor ons zijn, maar een wezenlijk mens en een waarachtig God; en onze aanneming van Hem moet geen gedwongen en geveinsde aanvaarding zijn, maar de hartelijke en vreugdevolle toestemming en instemming van de ziel, dat Hij alles in alles van onze zaligheid zal zijn. Zullen wij dan niet terstond tot Hem gaan en Hem maken tot ons enig vertrouwen?

De duif wordt opgejaagd door de havik en vindt geen bescherming tegen haar rusteloze vijand. Zij heeft begrepen dat er voor haar een schuilplaats is in de rotskloof en zij haast zich erheen met blijde wiekslag. Eenmaal geheel beschut in haar toevluchtsoord vreest zij geen roofvogel. Maar als zij zich niet verborg in de rots zou zij door haar vijand worden gegrepen. De rots zou van geen nut zijn voor de duif als de duif niet in de kloof ging. Haar gehele lichaam moet in de rots worden verborgen. Als tienduizend andere volgens daar een beschutting vonden, zou toch dat feit die éne duif niet redden, die nu door de havik wordt achtervolgd! Zij moet zich geheel in de schuilplaats begeven en zich in haar toevluchtsoord verbergen, anders zal haar leven een prooi worden van de verdelger. Welk een uitnemend beeld is dit van het geloof! Dat is ingaan in Jezus, zich verbergen in Zijn wonden.

“Rots der eeuwen, troost in smart, Wees een schuilplaats voor mijn hart”

De duif is uit het gezicht: alleen de rots is te zien. Zo snelt de schuldige ziel door het geloof naar de doorboorde zijde van Jezus en zij verbergt zich in Hem buiten het gezicht van een wrekende gerechtigheid. Maar om te schuilen bij Jezus moet er de persoonlijke aanneming zijn en die is het die zo velen van dag tot dag uitstellen, totdat te vrezen staat, dat zij zullen “sterven in hun zonden”. Wat is dat een ontzagwekkend woord! Het is wat onze Heere zei tot de ongelovige Joden; en hetzelfde zegt Hij op dit ogenblik tot ons: “Als u niet gelooft dat Ik het ben, zult u sterven in uw zonden.” Het doet iemands hart huiveren, als hij eraan denkt, dat zelfs iemand, die deze regels zal lezen, mogelijk toch behoort bij het beklagenswaardige gezelschap, dat op die wijze zal verloren gaan. De Heere voorkome het door Zijn grote genade!

Ik zag onlangs een merkwaardig schilderij, dat ik zal gebruiken als een toelichting van de weg der zaligheid door het geloof in Jezus. Een boosdoener had een misdaad begaan waarvoor hij moest sterven, maar het was in de oude tijd, toen kerken werden beschouwd als heiligdommen, waarin misdadigers zich mochten verschuilen om zo te ontkomen aan de dood. Zie de overtreder! Hij stormt op de kerk af, de bewakers achtervolgen hem met hun getrokken zwaarden, dorstend naar zijn bloed! Zij volgen hem tot vlak bij de kerkdeur. Hij rent de trappen op en juist als zij op het punt staan hem in te halen en hem in stukken te houwen op de drempel van de kerk, komt de bisschop naar buiten en terwijl hij hun het kruis voorhoudt, roept hij: “Terug, terug! Bezoedelt de voorhoven van het huis van God niet met bloed. Gaat achteruit!” De woeste soldaten hebben ontzag voor het symbool en trekken terstond terug, terwijl de arme vluchteling zich verbergt achter het gewaad van de bisschop. Evenzo is het met Christus. De schuldige zondaar vlucht rechtstreeks naar Jezus; en hoewel de gerechtigheid hem achtervolgt, heft Christus Zijn gewonde Handen op en roept tot de gerechtigheid: “Ga terug! Ik bescherm deze zondaar; Ik verberg hem in het verborgene van Mijn tent; Ik zal niet toelaten dat hij verloren gaat, want hij stelt zijn vertrouwen op Mij”.

Zondaar, neem de toevlucht tot Christus! Maar u antwoord: “Ik ben te slecht”. Hoe slechter hoe bent, hoe meer u Hem zult eren door geloven dat Hij in staat is ook u te beschermen. “Maar ik ben zulk een groot zondaar”. Des te meer eer zal Hem dan worden gegeven als u, groot zondaar die u bent, gelooft dat u op Hem kunt vertrouwen.
Als u een beetje ziek bent en tot uw dokter zegt: “Meneer, ik vertrouw volkomen op uw deskundige bekwaamheid” dan ligt er in uw verklaring niet zulk een groot compliment. Iedereen kan een zere vinger of een lichte ongesteldheid behandelen. Maar als u zwaar ziek bent door een complicatie van kwalen, die u ernstig kwellen, en als u dan zegt: “Meneer, ik verlang geen betere dokter; ik zal geen ander advies vragen dan het uwe; ik vertrouw me met vreugde aan u toe”; welk een eer hebt u hem dan toegekend, doordat u uw leven aan zijn handen kunt toevertrouwen, terwijl het in zeer groot en onmiddellijk gevaar verkeert. Doe hetzelfde bij Christus; stel uw ziel onder Zijn behandeling: doe het weloverwogen en zonder enige twijfeling. Durf van alle andere verwachtingen af te zien; waag het alleen met Jezus. Ik zeg “waag”, ofschoon het in werkelijkheid helemaal geen waagstuk is, want Hij is overvloedig bij machte zalig te maken. Werp uzelf zonder meer op Jezus; laat er in uw ziel niets zijn dan vertrouwen op Jezus; geloof in Hem en vertrouw op Hem, dan zult u nooit in uw vertrouwen worden beschaamd. “Die in Hem gelooft zal niet beschaamd worden” (1 Petrus 2:6).
1Emmetje1
@Gerard,

Ja, wat moet ik hierop zeggen? Laat ik eerlijk zijn, ik zit hier vol gedachten... Ik raak ervan in de war, het klinkt zo makkelijk, want ja, beschermt God mij ook? Wil Hij ook mijn Heelmeester zijn? Ik weet het niet meer, het is erg, erg moeilijk allemaal. Zoveel vragen heb en de vragen blijven er alleen maar bij komen.
Alleen Gods kinderen zullen hem aannemen toch, ik kan niet zomaar even zeggen: Ik heb Jezus aangenomen en ik geloof, ik ben behouden. (Klinkt misschien oneerbiedig, maar zo bedoel ik het zeker niet!)
Gerard
@Emmetje

Ik begrijp dat het moeilijk voor je is. Mogelijk gaat het in tegen wat je vaak hebt gehoord. Dat je zegt: "alleen Gods kinderen zullen hem aannemen toch" lijkt daar ook op te wijzen. Ik vindt dat echter nergens in mijn Bijbel. Je wordt een kind van God nadat je de Heere Jezus hebt aangenomen, je bent niet eerst een kind van God en dan je neem je hem aan. Aannemen is dat je je overgeeft aan Hem, dat je naar Hem vlucht, je in Zijn armen werpt. Niet zoals op je verjaardag een kadootje aannemen en zeggen, oh leuk dank je wel, dat had ik nog niet. Maar het is met je problemen, met je zonden, met alles naar Hem toe te vluchten en je hoop op Hem richten. Het woord 'macht' in Joh 1:12 kan je ook wel vertalen met 'recht' of 'voorrecht'. Je kan het vergelijken met een adoptie. Door je over te geven aan de Heere Jezus krijg je het (voor)recht een kind van God te zijn.

Ik hoop dat je dominee je helpen kan. Maar misschien als je dominee juist zou zeggen dat mensen niet zomaar naar Jezus mogen toegaan is het misschien wel Gods bedoeling dat het niet lukt contact te krijgen. Ik hoop dat dat niet zo is en dat je dominee je naar Jezus wijzen zal en je vragen zal beantwoorden met Jezus in het middelpunt. Maar als dat niet zo zou zijn is het misschien wel juist beter zo dat er nog geen contact is.

In Mattheus 18 haalt Jezus een kind naar voren en stelt deze als een voorbeeld. Hij zegt: alleen die worden als een kind, zullen bij mij horen. Diegene die in een eenvoudig geloof zich toevertrouwen aan de Heere Jezus. In Matt 19:13 brengen de mensen kinderen bij de Heere Jezus. Zijn discipelen willen hun wegsturen maar Jezus bestraft hun en zegt: Laat ze komen en verhinder ze niet, want voor zulke is het Koninkrijk der hemelen.
Durf je ook zo als een kind op de Heere Jezus te vertrouwen? Het is Gods wil dat je dat doet. Jezus zegt in Joh:40 "En dit is de wil van Hem Die Mij gezonden heeft, dat ieder die de Zoon ziet en in Hem gelooft, eeuwig leven heeft, en Ik zal hem doen opstaan op de laatste dag."

In Matt 18 waarschuwt Jezus sterk voor degenen die zo'n kind op de een andere manier probeert weg te houden of weg te drijven van Hem. Hij zegt: het zou beter voor hem geweest zijn dat een molensteen aan zijn hals gehangen was en hij in de diepte van de zee gezonken was , dan dat hij dat zou doen. Dat is voor Jezus het ergste dat een mens doen kan: iemand van Hem weg te houden.

Je vraagt of God je ook beschermt en of Hij ook mijn Heelmeester wil zijn. Ik kan met volle overtuiging zeggen dat Hij je Heelmeester wil zijn. De Bijbel laat daar geen twijfel over. Petrus zegt: "De Heere wil niet dat enigen verloren gaan, maar dat allen tot bekering komen." (2 Petr 3:9). Wat Hij wil is dat je naar Zijn Zoon gaat. Bij de doop van Jezus spreekt God en zegt: "Dit is Mijn geliefde Zoon, luister naar Hem!" (Luk 9:35). Het feit dat je zo met deze dingen bezig bent is voor mij al genoeg bewijs dat God met je bezig is en naar je omziet en je naar Zijn Zoon, de Heere Jezus wil toesturen. Jezus zegt dan: "Alles wat de Vader Mij geeft, zal tot Mij komen; en wie tot Mij komt, zal Ik beslist niet uitwerpen." (Joh 6:30)
Het kan zijn dat God dingen toelaat in je leven. Het kan zijn dat er dingen gebeuren die moeilijk zijn. Maar ze gebeuren altijd met een doel: om je (dichter) bij de Heere Jezus te brengen.

Ik kan je niet overtuigen, dat zou ook niet goed zijn. Gods Woord, de Bijbel moet je overtuigen. En de antwoorden moeten uiteindelijk ook daarvan komen. Ik en je dominee en wie dan ook kunnen alleen daar naar verwijzen. Vraag de Heere Jezus om je ogen te openen en je in staat te stellen dat je Hem kunt aannemen. Lees in de evangeliën van Mattheus, Markus, Lukas en Johannes en laat je overtuigen door de woorden van Jezus.
Gerard
Ik wil ook nog even mensen die meelezen en kindern van God zijn door de Heere Jezus oproepen tot gebed voor Emmetje.
1Emmetje1
@Gerard

Het gaat inderdaad in tegen wat ik vaak hoor. Het klinkt nu te makkelijk invergelijk met wat ik de dominee hoor zeggen. Ik weet niet of dat ligt aan het kerkverband waar ik in zit? Maar zou het inderdaad zo zijn dat ik niet met de dominee moet praten? Ik heb juist zó veel vragen/problemen waar ik met hem over wíl praten, daarom vind ik het zo moeilijk om te wachten.
Hoe kan ik worden als een kind?! Ik weet niet hoe ik op Hem moet vertrouwen.
Voor u misschien genoeg bewijs, maar voor mij niet. Ik ben zo bang dat ik mij bedrieg. Daar waarschuwt de dominee zo vaak voor: dat we ons niet moeten bedriegen voor de eeuwigheid.
Ik ben allang blij dat u me een weg probeert te wijzen!
Gerard
@Emmetje

Dat je dominee zegt dat we ons niet moeten bedriegen voor de eeuwigheid is aan de ene kant waar. Aan de andere kant vind ik het ook een gevaarlijke uitdrukking als het je van Jezus weghoudt. Als het uit ongeloof is in de Heere Jezus is het zelfs een hele grote zonde.

Als je op de Heere Jezus vertrouwd kan je jezelf niet bedriegen. Ik zeg het nog een keer met nadruk: Als op de Heere Jezus vertrouwd KAN je jezelf NIET BEDRIEGEN. Je kan alleen jezelf bedriegen als je op jezelf vertrouwt. Als je gaat vertrouwen op je eigen daden, op je oprechtheid, op dat je je zonde goed kent, op een bepaald gevoel of een ervaring of een beleving, wat dan ook. Als je op iets van jezelf gaat vertrouwen zit je inderdaad op een verkeerd spoor. Maar als je op de Heere Jezus vertrouwt is het ONMOGELIJK jezelf te bedriegen, want dat zou betekenen dat de Heere Jezus ons zou bedriegen en dat is onmogelijk. Daarom kijk niet naar iets van jezelf, maar vertrouw volkomen op de Heere Jezus.

Petrus zegt in 1 Petr 1:13 "Hoop volkomen op de genade die u gebracht wordt in de openbaring van Jezus Christus". Let hier ook op het woordje genade. Genade betekent dat het iets is dat je geschonken krijgt zonder het te hebben verdiend, op wat voor manier dan ook. In Romeinen 4 en 5 legt Paulus uit dat het juist allemaal genade is. Als er iets van onszelf bij zou zijn, zou het geen genade meer zijn. Je kan dus helemaal niets meebrengen naar de Heere Jezus, geen goede daden, geen zondekennis, geen oprechtheid, geen vroomheid, geen trouw naar de kerk gaan, geen serieus zijn, niets van dat alles. Laat dat allemaal maar achter en zeg tegen de Heere Jezus in je gebed: Ik heb niets maar ik stel mijn vertrouwen helemaal op U.

Paulus zegt in de brief aan de Romeinen: "Namelijk, indien gij met uw mond zult belijden de Heere Jezus, en met uw hart geloven, dat God Hem uit de doden opgewekt heeft, zo zult gij zalig worden. Want met het hart gelooft men ter rechtvaardigheid en met de mond belijdt men ter zaligheid. Want de Schrift zegt: Een iegelijk, die in Hem gelooft, die zal niet beschaamd worden." (Rom 10:9-11)

Let op die laatste zin: "Een iegelijk, die in Hem gelooft, die zal niet beschaamd worden". Dit is de meest rotsvaste waarheid die er is. Ook al stort de hele wereld om ons heen in elkaar, dan blijft deze waarheid nog steeds overeind staan. Iemand die dit tegenspreekt is een godslasteraar van de ergste soort want hij maakt God tot een leugenaar. Johannes zegt dat in 1 Joh 5:10: "Wie gelooft in de Zoon van God, heeft het getuigenis in zichzelf; wie God niet gelooft, heeft Hem tot leugenaar gemaakt, omdat hij niet geloofd heeft het getuigenis dat God van Zijn Zoon getuigd heeft."
Paulus zegt dan in vs 13: "Want een iegelijk, die de Naam des Heeren zal aanroepen, zal zalig worden." Dat is weer zo'n rotsvaste waarheid. Denk je dat God dat zou zeggen als het niet waar zou zijn?

Ik wil je ook nog wat gerust stellen. Ik heb zelf de Heere Jezus zo'n 23 jaar aangenomen. Voor die tijd leefde ik heel erg voor mezelf en liep ik altijd weg van God. Maar toen begon God in mij te werken, net zoals nu bij jou. Dat heeft een tijdje geduurd maar op een bepaald moment had God mij zover dat ik de Heere Jezus kon aannemen en mocht ik vanaf toen een kind van God zijn. Ik heb toen simpelweg gebeden: Heere Jezus, ik weet niet hoe het verder moet, maar neemt U mijn leven en zorgt u voor mij en leert U mij hoe het verder moet. In de jaren die volgden heb ik veel geleerd, vooral uit de Bijbel, met hulp van andere mensen. Ook nu leer ik nog elke dag, ook vooral hoezeer ik Jezus nodig heb. Ik heb ook moeilijke dingen meegemaakt. Er waren dagen dat ik tientallen keer per dag De Heere Jezus om hulp bad. Ik ben ook gevaarlijk ver afgedwaald geweest. Maar Jezus,
mijn Goede Herder, heeft mij weer opgehaald en me terug bij Hem gebracht. Hij is de goede Herder en zal zijn schaapje weer terughalen. Daar kan je ook op vertrouwen. Ik weet niet of je al tegen de Heere Jezus hebt gebeden, maar doe dat. Zeg gewoon: Heere Jezus, ik weet het allemaal niet hoe het moet, maar neemt U mij leven en zorgt u voor mij. Wilt u mijn Goede Herder zijn en mag ik Uw schaapje zijn? Het is onmogelijk dat Jezus dat afwijst, dat is waar de Bijbel keer op keer van getuigd en waar ik 1000% zeker van ben.

Spurgeon, de dominee waarvan ik hierboven iets had overgenomen, schrijft ergens anders in dat boekje: "Als er een brand is en een brandweerman komt het kind redden (er staat een plaatje van een brandweerman met een meisje in zijn armen bij), dan klemt ze zich alleen maar aan de brandweerman vast en vertrouwt op hem alleen. Het kind vraagt zich niet af of zijn armen sterk genoeg zijn om haar te dragen, en of zijn hart bereid genoeg is om haar te redden: maar zij klemt zich vast. De hitte is verschrikkelijk, de rook is verblindend, maar zij klemt zich vast; en haar redder brengt haar vlug in veiligheid. Klem u met hetzelfde kinderlijke vertrouwen vast aan Jezus, die u zal wegdragen uit het gevaar van de vlammen van de zonden."
Dat is worden als een kind en op Hem vertrouwen als een kind. Het kind vertrouwt op niets van zichzelf, alleen op de brandweerman. Vertrouw ook zo op de Heere Jezus.

Ik denk dat je nog even kunt afwachten of het lukt je dominee te bereiken. Ik begrijp dat je allerlei vragen hebt die je hem graag wilt stellen. Als het lukt om contact te krijgen kan je hem gerust je vragen voorleggen. Let er op hoe hij praat over de Heere Jezus. Als hij je bij Hem wilt brengen is het goed. Als hij je van Hem weg wil houden is het verkeerd.
Lukt het nu niet met je dominee dan zou je bijvoorbeeld volgende week op het aanbod van ds Tuinier die je vraag beantwoorde kunnen ingaan, en zijn email adres opvragen bij refoweb. Ik geloof dat ds. Tuinier je wel op de Heere Jezus zal wijzen op een goede manier en misschien je vragen kan beantwoorden. Ik sta ook altijd voor je klaar om je proberen te helpen.
1Emmetje1
@Gerard,

Ik vind het zo moeilijk om te vertrouwen op Iemand Die ik niet kan zien. Op een persoon die mij helpt, kan ik vertrouwen, omdat ik diegene kan zien, weet hoe diegene is. Maar ik weet niet hoe ik dat dan bij de Heere Jezus moet doen.
Je noemt Romeinen 10:9-11, maar ik weet niet of ik met mijn hart geloof! Ik ben zo bang dat het allemaal maar nep is bij mij en ik hoop dat ik daar juist zo goed met de dominee over kan praten (zelfde kerkverband als dominee Tuinier). Ik denk eigenlijk wel dat de dominee mij ook de weg naar de Heere Jezus toe zou wijzen, dat heeft hij afgelopen seizoen op catechisatie ook gedaan.
Ik reageer vanmiddag op de rest.
AHHK76
Lieve Emmetje,

Mensen die jij kunt zien, kunnen vreselijk tegenvallen. Echt waar! Het gebeurt best wel eens dat mensen die heel vriendelijk en aardig en betrouwbaar lijken het uiteindelijk toch niet helemaal zijn...!

Maar God verandert nooit en Hij is door en door betrouwbaar! In Zijn Woord kun je lezen hoe Hij vol liefde en geduld is voor mensen die Hem zoeken, maar ook voor mensen die weglopen (verloren zoon). Er staat nergens dat het allemaal helemaal goed en echt bij jou moet zijn in het geloven, zonden belijden, enz... voordat God naar je luistert. Want dan zou onze goedheid en echtheid de grond zijn en dat is niet zo. Het volbrachte werk van Jezus is de grond van onze zaligheid. Daar kun je niets aan toevoegen.
Er staan zoveel uitnodigingen in de Bijbel. Jesaja 55 en Matth. 11: 28 : Komt allen tot Mij die vermoeid en belast zijt. Leg je vinger er maar bij en zeg maar gewoon :
Trek mij en wij zullen U nalopen. (Hooglied 1: 4)
Ik geloof Heere, kom mijn ongeloof te hulp.
Bekeer mij, zo zal ik bekeerd zijn.
Er staat nergens dat God mensen afwijst, die Hem zoeken, omdat ze niet uitverkoren zijn en Hij ze daarom niet wil hebben.

Thomas Boston schreef:
Satan gebruikt twee glazen spiegels om de mensen hun zonden te laten zien:
- Een verkleinglas dat hij de geruste zondaars voorhoudt: daarin gezien blijken hun
zonden slechts gering. Vandaar dat hun ongeregelde wandel slechts 'zwakheden'
wordt genoemd. En kleinere zonden die de wereld niet opmerkt, worden in 't geheel
niet als zonden gerekend.
- Een vergrootglas, dat hij een overtuigde zondaar voor de ogen houdt. En als een
mens op zijn eigen zondigheid ziet, moet hij weten dat hij in satans spiegel ziet.
Daardoor ziet hij niets van Gods genade, van de kracht van Christus' bloed en de
werking van Zijn Geest, boven zijn zondigheid. Het zien van de ziekte brengt hem
verder van de Geneesheer af. Het doet hem van Christus afwijken in plaats van tot
Hem te gaan. In plaats van hem aan te sporen om het middel te gebruiken, wordt z'n
hart er door ontmoedigd. Want hij kan z'n hand niet uitstrekken om de aangeboden
genezing zich toe te eigenen.

De duivel probeert alles om jou bij God vandaan te houden. Maar Jezus hing met Zijn armen wijd uitgestrekt aan het kruis en iedereen is welkom bij Hem!

Sterkte en groetjes van Heleen
1Emmetje1
@Gerard,

Als ik door die uitdrukking niet naar Jezus toega, is dat dan mijn zonde of die van diegene die de uitdrukking vertelt?
Hoe moet ik zo'n schaapje zijn, hoe moet ik worden als een kind?!
(Ik had dominee Tuinier gelijk al gemaild, naar aanleiding daarvan heb ik iemand gebeld die ik vertrouw en hij gaat de dominee bellen.
Ik ben ook zo ver afgedwaald geweest van wat goed is. En ik vraag me af of ik niet te ver ben afgedwaald, zodat het niet meer goed komt. Een poosje geleden hoorde ik van een vriendin over de zonde tegen de Heilige Geest, maar vallen zelfmoordgedachten/zelfmoordplannen daar ook onder?

@AHHK76

Je hebt gelijk, maar je kunt mensen andersom ook beoordelen. Dat je ze niet vertrouwt, terwjil ze wél betrouwbaar zijn.

Dan weet ik wel welk glas er bij mij wordt gebruikt. Een heel erg vergrootglas.
U zegt: de duivel probeert alles. Zou hij mij ook zelfmoord laten plegen?
AHHK76
Dat kan inderdaad Emmetje dat mensen wel betrouwbaar zijn, maar dat je het toch moeilijk vind om ze te vertrouwen. Meestal is dat dan omdat je in andere mensen teleurgesteld bent.
Als je bang bent dat je de zonde tegen de Heilige Geest gedaan hebt.... Dan heb je die NIET gedaan. Want als je die doet, dan ben je zo verhard dat jij je daar geen zorgen meer over maakt!
De duivel zegt tegen jou dat jouw zonden te groot zijn om vergeven te worden. Maar dat doet hij om je bij Jezus vandaan te houden. Jezus wil jouw zonden wel vergeven!
Natuurlijk kan de duivel ook zeggen dat je zelfmoord moet plegen... Zeker als je bang bent dat het met jou niet meer goed kan komen. Hij fluistert jou dan in dat het toch hopeloos is. Maar luister niet naar hem. Vlucht tot Jezus!
Ik heb eerder geschreven over koning Manasse die een godvrezende vader had en zelf toch heel erg goddeloos was. Ook voor hem was er genade toen hij in de gevangenis tot inkeer kwam! Er is ook genade voor jou Emmetje.
... indien iemand gezondigd heeft, wij hebben een Voorspraak bij den Vader, Jezus Christus, den Rechtvaardige; En Hij is een verzoening voor onze zonden; en niet alleen voor de onze, maar ook voor de zonden der gehele wereld. (1 Johannes 2)
Gerard
@Emmetje

Ik hoop voor je dat het gauw lukt met je dominee.

Een ding moet je goed begrijpen: Jezus is niet aan het kruis op Golgotha gestorven voor goede, gehoorzame mensen. Hij is gestorven voor zondaren zoals jij en ik.

Je kent de uitdrukking wel: zolang er leven is er hoop. Nee, je bent niet te ver, je bent niet te zondig. Alleen goede mensen (die van zichzelf denken dat ze goed zijn) hebben Jezus niet nodig. Maar wij hebben Jezus nodig. En zolang we leven kunnen we nog komen. Als we sterven en we hebben ons nog niet met God laten verzoenen door de Heere Jezus is het te laat. Maar zolang we leven is het nooit te laat, tenzij we ons verharden er gewoon hardnekkig en met opzet niet willen en daarin volharden.

Je kent waarschijnlijk wel de geschiedenis van Lukas 7. Jezus is bij Simon de Farizeër, een man die denkt dat hij het wel goed doet van zichzelf. Dan komt een vrouw bij Jezus met een fles olie. De vrouw is een zondares. Dat betekent dat ze niet zo maar een zondaar is zoals ieder mens maar dat ze blijkbaar openlijk en lange tijd dingen heeft gedaan die verkeerd zijn. Iedereen weet dat blijkbaar. Ook de vrouw zelf weet het. En ook Jezus weet het. De vrouw zegt niets maar komt in tranen bij de Heere Jezus en zalft zijn voeten. Ze weet dat ze bij Hem moet zijn met haar zonden.
Jezus vraagt dan aan Simon: Een zekere schuldeiser had twee schuldenaars; de één was vijfhonderd penningen schuldig en de ander vijftig. Toen zij niets hadden om te betalen, schold hij het hun beiden kwijt. Zeg dan: Wie van hen zal hem meer liefhebben? Het was duidelijk dat Jezus doelde op deze zondige vrouw. Zij deed het goede, Simon deed het verkeerde. De zondige vrouw verlangde naar vergeving, Simon dacht dat hij dat niet nodig had. Jezus zegt daan tegen Simon: Daarom zeg Ik u: Haar zonden, die veel waren, zijn haar vergeven, want zij heeft veel liefgehad; maar aan wie weinig vergeven wordt, die heeft weinig lief. En Jezus zegt dan tegen de vrouw: "Uw zonden zijn u vergeven. Uw geloof heeft u behouden; ga heen in vrede!".

Dus nee je bent niet te ver. Er is redding voor jou.

Zelfmoordgedachten vallen ook niet onder de zonde tegen de Heilige Geest. Dat is iets heel anders. Degene die dat deden maakten Jezus uit voor een demon, voor een duivel, alhoewel ze wisten dat Hij van God kwam (zie Mark 3: 20-30).

Je vroeg nog wat geloven met het hart is. Simpel gezegd betekent het dat het je raakt, dat het iets persoonlijks wordt. Dat het niet een afstandelijk geloven van een feitje is. Mensen kunnen met het verstand geloven dat Jezus is gekruisigd, als een historisch feitje. Ze geloven wel dat dat gebeurd is maar het betekent verder niets voor hen. Maar als je het gelooft met het hart, dan raakt het je. Dat ga een beetje beseffen: Jezus is gekruisigd voor mij, om mijn zonden over te nemen en mij te redden. Om de straf die ik verdiend had te dragen.

Ik begrijp dat moeilijk is te vertrouwen als je Jezus niet ziet, als er niets tastbaars of merkbaars is. Ik vond dat ook onmogelijk voordat ik tot geloof kwam. Wat mij heeft geholpen dat ik in de wereld om me heen zag dat God er was. Ik wil het vergelijken met elektriciteit. Je kan dat niet zien of niet merken. Maar je kan er wel de gevolgen er van zien. Als je de stekker van een lamp of van een elektrisch apparaat in het stopcontact doet en de schakelaar om dan kun je de gevolgen van de elektriciteit zien. Zo leerde ik ook God zien in de wereld om me heen. Al het mooie dat er is. Kan dat allemaal toeval zijn, zonder doel? De mooie natuur, de planten en bloemen, de dierenwereld, de zon en de maan en de sterren, de jaargetijden, alles wat God heeft gemaakt. En ook dat mensen kunnen denken, dat ze een besef hebben, dat ze kunnen liefhebben, dat ze mooie dingen kunnen maken. Is dat allemaal maar toevallig ontstaan uit niets?

En ik zag toen ook al het verkeerde dat er is. Al het kwaad dat de mensen elkaar aandoen, al het leed dat er is. Ook in de natuur. Vroeger werd mij verteld dat alles in de natuur goed was. Een dier dood alleen een ander dier om te eten werd er gezegd. Toen zag een natuurfilm waarin roofdieren wreed zaten te spelen met andere dieren, zonder ze te doden of op te eten. Zo drong het tot me door: het klopt, er is zonde in de wereld. De zondeval van Genesis 3 is werklijkheid. Ik zie overal de gevolgen ervan om me heen. Net zoals ik zie dat elektriciteit er werkelijk is als ik een lamp aandoe, kan ik zien dat de zondeval werkelijkheid is als ik om me heen kijk. Ik zie de gevolgen overal. Wat de Bijbel zegt, klopt allemaal. Er is een God. Alles wat de Bijbel zegt klopt en de God van de Bijbel is echt.

En toen drong het tot me door, maar als dat allemaal waar, dan moet ook de rest waar zijn. Dan klopt het ook dat ik zondig ben (en ik had zwaar gezondigd, vele jaren lang). En dan klopt het dat ik op weg ben om verloren te gaan en op weg naar de hel ben. En dan klopt het ook dat de Heere Jezus is gekomen om mij te redden. En dan klopt het ook dat ik bij Hem moet zijn. Ook al zie ik Hem niet en merk ik niet dat Hij er is. Toch geloof ik dat het waar is want ik zie de bewijzen overal om me heen. En ik heb later nog veel meer bewijzen gevonden, in het bijzonder in de Bijbel. Ik hoop voor je dat jij die ook telkens meer vind en je ogen er voor open gaan.

De satan kan mensen inderdaad mensen aanzetten tot zelfmoord. Dat deed hij bij Judas en bij anderen. Hij wordt de 'mensenmoordenaar van de beginne' genoemd. Maar je hoeft niet naar hem te luisteren. Hij heeft geen macht over je. Hij is onderworpen aan God, onderworpen aan Jezus. Zeg eenvoudig tegen Jezus, ook al zie je Hem niet en weet je nog niet hoe je Hem vetrouwen kan: Heere Jezus, beschermt U mij en houdt U mij vast. Jezus is duizendmaal sterker.

Je vraagt nog: "Hoe moet ik zo'n schaapje zijn, hoe moet ik worden als een kind?!". Simpelweg: lees je bijbeltje, elke dag. Lees wat Jezus zegt in de evangeliën. HIj is de Goede Herder. Zo je leer je Hem telkens beter kennen. En als je Hem beter leert kennen leer je Hem ook meer vertrouwen. En tegelijkertijd minder op jezelf te vertrouwen, op je eigen kracht en sterkte. Dan leer je te vertrouwen als een kind. Als een schaapje dat de stem van de Herder leert kennen en telkens meer op Hem vertrouwt.

Ik hoop dat dit je een beetje helpt. En ik hoop dat je gauw al je vragen kunt voorleggen aan je domniee en dat hij je de antwoorden kan geven die je nodig hebt.
Hermon
Emmetje, ik ben geschrokken van je vragen over zelfmoord. Als je daar gedachten over hebt, wacht in dat geval dan niet langer dag in dag uit op een dominee die telefonisch niet te bereiken is. Doe iets waardoor je je dominee wel kunt bereiken, bijvoorbeeld hem morgen na kerktijd of na catechisatie opwachten. Vertel hem dat je in grote nood verkeert en dat je (tussenpersoon) hem al de hele week tevergeefs probeert te bereiken. Maak direct een afspraak met hem!
AHHK76
Emmetje,
Heeft de Dominee geen mailadres, zodat jullie hem zo kunnen bereiken?
Lastig dat hij steeds weg is!
Ik bid voor jou.
Veel sterkte en groetjes van Heleen
1Emmetje1
@AHHK76
Ik vind het juist zo moeilijk om te geloven dat Jezus er ook nog voor mij is.

@Gerard
Nee, ik weet ook wel dat de natuur geen toeval is. Maar het blijft moeilijk om te geloven in Iemand Die je niet ziet.

@Hermon
Catechisatie is afgelopen. En ik durf juist niet naar hem toegegaan, omdat hij op catechisatie een keer een wat minder tactvolle opmerking over zelfmoord heeft gemaakt. Daar zou tussenpersoon het ook met hem over hebben.

@AHHK76
Ik kan geen mailadres van hem vinden.
Hermon
Beste Emmetje, het valt me op dat jij je bijzonder goed kunt verwoorden voor een 15 jarige. Ook kun je heel helder aangeven wat je vragen zijn. Wat dat betreft behoef je denk ik niet zo zeer tegen een gesprek op te zien. Veel van je vragen, waar jij mee worstelt, zijn ook nog eens heel bekende vragen waar talloze mensen (jong en oud) mee worstelen. Misschien kun je eens zoeken op refoweb, allicht dat er een antwoord van een dominee bij staat op ook jouw vraag.

Verder merk ik dat je bijzonder tegen een gesprek met je predikant opziet en vooral omdat hij een wat minder tactvolle opmerking over zelfmoord heeft gemaakt. Ik begrijp dat je met hem dus over je gedachten en pogingen tot zelfmoord wilt spreken? Je zult zelf toch wel beseffen dat gedachten en pogingen tot zelfmoord een zeer ernstige zaak is? Hoe kun je dan in je vraag opmerken dat het voor jou voelt alsof je problemen niet groot genoeg zijn om naar een dominee te gaan?

Als je er niet mee naar je eigen dominee durft te gaan, neem dan contact op met Dominee Tuinier. Ik ken dominee Tuinier, hij is vroeger onderwijzer geweest, hij heeft begrip voor jongeren. Wacht hier niet te lang mee! Als je toch liever naar je eigen dominee gaat, stop dan bijvoorbeeld een brief in zijn brievenbus met je e-mailadres erop, als hij onbereikbaar blijft. Zijn mailadres staat waarschijnlijk ook in het kerkelijk jaarboek of op internet.

Sterkte toegewenst!
1Emmetje1
@Hermon
Ik vat het op als een compliment, dus bedankt daarvoor.
Ik had zelf eigenlijk helemaal niet het idee dat het verwoorden zo heel goed ging.

Ja, dat wil ik inderdaad. Best wat van mijn vragen hebben daar ok mee te maken. Nou ja, ik ben al 1.5 onder behandeling en het lijkt nog niet zo te helpen, maar ik heb het idee dat ik met mijn problemen niet naar de dominee toehoef. Wellicht heb ik een verkeerd beeld van de taken van de dominee.

Ik heb al met dominee Tuinier gemaild, daarna heb ik al contact opgenomen met tussenpersoon. Ik heb veel liever dat tussenpersoon eerst al de dominee heeft gesproken en alles heeft uitgelegd dan dat ik de eerste stap moet zetten.

Bedankt!
AHHK76
Lieve Emmetje,
Juist omdat het vanuit ons gezien zo moeilijk, ja onmogelijk, is om bij God te komen... Daarom is het juist zo'n groot wonder dat er van die bijzondere teksten in de Bijbel staan waar God ons uitnodigt en ons genade en vergeving aanbiedt! Bij God zijn alle dingen mogelijk! Misschien kun je deze woorden lezen/bidden/zingen?!

Vaste Rots van mijn behoud,
als de zonde mij benauwt,
laat mij steunen op Uw trouw,
laat mij rusten in Uw schauw,
waar het bloed door U gestort,
mij de Bron des Levens wordt.
Jezus, niet mijn eigen kracht,
niet het werk door mij volbracht,
niet het offer dat ik breng,
niet de tranen die ik pleng,
schoon ik ganse nachten ween,
kunnen redden, Gij alleen.
Zie, ik breng voor mijn behoud
U geen wierook, mirr' of goud;
moede kom ik, arm en naakt,
tot de God, die zalig maakt,
die de arme kleedt en voedt,
die de zondaar leven doet.
Eenmaal als de stonde slaat,
dat dit lichaam sterven gaat,
als mijn ziel uit d' aardse woon
opklimt tot des Rechters troon,-
Rots der eeuwen, in Uw schoot
berg mijn ziele voor de dood.
1Emmetje1
@AHHK76

Ja, maar die uitnodiging geldt toch alleen voor uitverkorenen...?
AHHK76
Lieve Emmetje.

Als dat er bij staat wel, maar bij de meeste uitnodigingen staat het niet. Uiteindelijk zullen wel alleen de uitverkorenen komen, denk ik... Maar als dat er niet staat, moet je dat ook niet zo lezen! Je mag niks aan de Bijbel toevoegen... Het is niet zo belangrijk je bezig te houden met de uitverkiezing, dat is een geheim van God waar we weinig van weten en begrijpen.. Veel belangrijker is het bezig te zijn met andere dingen die duidelijker en uitgebreider in de Bijbel staan: De uitnodigingen om bij God te komen, de oproepen tot bekering, Zijn liefde voor mensen, enz.

In Joh. 3 : 16 staat dat een ieder die gelooft het eeuwige leven heeft. Niet een ieder die uitverkoren is...!
De uitverkiezing is geen blokkade of muur waardoor je niet tot God kunt komen, maar is een poort tot zaligheid. Het is alsof aan de voorzijde van deze poort staat: Komt tot Mij (Jesaja 45: 22 Jesaja 55: 6, 7, Matth. 11: 28 enz.)
Als je door die poort gegaan bent, staat als het ware aan de achterkant van die poort: Ik heb je uitverkoren.
Dat is iets wat je pas achteraf kunt bekijken. Voor nu geldt: Openbaringen 3: 20 Zie, Ik sta aan de deur, en Ik klop; indien iemand Mijn stem zal horen, en de deur opendoen, Ik zal tot hem inkomen, en Ik zal met hem avondmaal houden, en hij met Mij.

In de Bijbel staan vele oproepen tot bekering. Er staat nergens bij: als je uitverkoren bent. Wel kunnen we in de Bijbel lezen dat mensen niet wilden komen (Jesaja 30 : 5 en Mattheüs 23: 37b)
Ik wil je wel wat boekjes hierover toesturen, als je dat wilt. Als je dit wilt, mail dan jouw adres naar mij:
ahhk76@gmail.com

Sterkte en groetjes van Heleen