Gehersenspoeld door Jehovah's Getuigen

Ds. W. C. Meeuse / Geen reacties

18-03-2017, 09:18

Vraag

Mijn man is gehersenspoeld door Jehovah's Getuigen. Hij houdt zich alleen nog maar bezig met bijbelstudies, vergaderingen en folders uitdelen langs de deuren. Hij heeft geen eigen mening meer en ik zie vandaag of morgen ons huwelijk hierdoor stranden. Zijn dit nu echt werken die God van ons verlangt? Wat kan ik doen?


Antwoord

Een moeilijke vraag. De laatste jaren heb ik geen contact meer gehad met Jehovah's Getuigen. Omstreeks het jaar 2000 kwamen ze regelmatig aan de deur en ik nodigde ze uit voor een gesprek na de kerkdienst, waarvoor ik ze eveneens uitnodigde. Daar gingen ze echter niet op in. Ooit had ik  een catechisant die een ‘opleiding’ kreeg bij de Jehovah's Getuigen en tegelijk graag meer van het christendom wilde weten. Helaas voegde hij zich bij de Jehovah's Getuigen. Mijn ervaring is dat ze zich vaak fanatiek opstellen, hoewel hun aanpak de laatste tijd wat milder is geworden. 

Uw man is, zegt u, gehersenspoeld. Maar misschien is een gezamenlijk gesprek mogelijk o.l.v. uw predikant? Vroeger las ik een boekje: “Herders zonder erbarmen” (door Josy Doyon), waarin de schrijfster vertelt hoe zij  tien jaar lang  onder deze dwaling geleefd heeft en er van bevrijd werd. Dat kan dus ook!

Ik hoop dat u zelf zich ook met Bijbelstudie bezighoudt. Mogelijk is naar aanleiding daarvan een gesprek hierover met uw man mogelijk. Uw huwelijk hoeft hierdoor niet te stranden. Het krachtigste wapen tegen alle dwalingen is het gebed. De opdracht voorons allen blijft: beproeft de geesten of ze uit God zijn (1 Joh 4:1). Ik begrijp niet helemaal dat uw man aan de ene kant zo door de Jehovah's Getuigen gegrepen is en aan de andere kant geen eigen mening heeft.

Ds. W. C. Meeuse

Tags in dit artikel:

Jehovah's Getuigen
Dit artikel is beantwoord door

Ds. W. C. Meeuse

  • Geboortedatum:
    12-04-1944
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Sliedrecht
  • Status:
    Actief
134 artikelen
Ds. W. C. Meeuse

Bijzonderheden:

Emeritus (2011)


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties

Terug in de tijd

Ik deed laatste tijd erg veel aan krachttraining met fitness. Iedere dag uit school was ik er te vinden. Ik weet dat ik daarin doorsloeg, maar ik vraag me nu vaak af of, wanneer ik me daar in mindere ...
Geen reacties
17-03-2005
Dominee C. Harink. U preekte onlangs bij ons (Ger. Gem. Herkingen). Rijk mocht u getuigen dat wie in de Zoon van God gelooft, behouden zal worden. U vervolgde later in de preek dat u er bang voor bent...
Geen reacties
17-03-2009
Ik heb de laatste tijd steeds het gevoel dat God ver van me is. Dan ben ik bang voor de duivel en raak in paniek. Ik heb een ziekte waardoor ik vaak moe ben. Ik voel me dan vaak heel waardeloos en ver...
Geen reacties
17-03-2006
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering