Godsnaam

Ds. C. den Boer / Geen reacties

Vraag

In het Oude Testament lezen we over de HEERE (zowel met vijf hoofdletters als met vier kleine letters). Als ik over de HEERE lees, weet ik eigenlijk nooit zo goed hoe ik hier Christus in moet lezen. We hebben immers het Nieuwe Testament ook. Is de HEERE in het Oude Testament de Drieënige God, maar had Hij Zich toen nog niet als zodanig geopenbaard? Voor zover ik weet gaat het om YHWH, als we HEERE met vijf hoofdletters lezen, de Naam zoals God Zich aan Mozes bekendmaakte bij de brandende braamstruik. Als we Heere met vier kleine letters lezen, gaat om de Gebieder, Eigenaar, zoals ik op catechisatie leerde. Maar gaat het bij de "Heere" ook om de Drieëenige God? En hoe moet je Christus hierin lezen?

Antwoord

De Statenvertaling heeft de Hebr. naam JHWH vertaald met HEERE, en anders met: Heere.; inderdaad zoals u schrijft als vertaling van het Hebreeuws Gebieder/Almachtige.

Het gaat bij HEERE (vier hoofdletters) inderdaad om de Verbondsgod. Hij is de drieënige God. Maar u moet er rekening mee houden dat in het OT nog enigszins duister over de drieëenheid wordt gesproken, maar in het NT zeer klaar. Lees daarover nog maar eens art. 9 van de Ned. Gel. Bel. o.a. over Gen. 1:26-27: “Laat ons mensen maken…” enz. Wat Heere (vier kleine letters) betreft; daarmee is meer een eigenschap van God (bijv. God in Zijn Almacht) aangegeven). In het NT is Kurios (Heer(e) zowel de weergave van het OT-ische JHWH als van Jezus. Een bewijs, dat Jezus daar als God wordt beleden.

U kunt uitgebreider informatie vinden op mijn website onder voordrachten (exegetische - hermeneutische voordrachten, sub over de godsnaam, het zgn. tetragrammaton). Dit is een uitvoerig verhaal. Misschien hier en daar wat moeilijk. Als dat voor u ook zo is, kunt u zich beperken tot de conclusies en aanbevelingen.

Ds. C. den Boer

Tags in dit artikel:

Gods naam