Pijn in de kerk

Ds. C. Oorschot / 6 reacties

Vraag

Ik leef in de schaduw van anderen en heb daar veel verdriet van. Ik ben helemaal niks. Als ik binnenkom vindt niemand dat interessant. In de kerk besta ik ook niet. Wat een pijn. Wat nu?

Antwoord

Een in- en intriest verhaal wat de vraagsteller/stelster hier in enkele zinnen weergeeft. Er zitten jaren van teleurstelling en pijn achter. Bij het lezen en herlezen van de vraag, kwam ik tot de conclusie dat er zowel een psychische als een geestelijke kant aan dit verhaal zit.

Wat het eerste betreft, raad ik hem/haar aan om via de huisarts contact met een (liefst) christenpsycholoog te zoeken. En wat het tweede aangaat: Het lijkt me voor deze persoon goed om zich af te vragen: waarvoor en vooral voor wie ga ik naar de kerk? Deze teleurgestelde tobber gaat niet in de eerste plaats naar de kerk om de HEERE te zoeken, maar de naaste. Ik raad hem/haar aan om Jezus’ opdracht te volgen: “Maar zoekt eest het Koninkrijk Gods en Zijn gerechtigheid en al deze dingen (ook vrienden) zullen u toegeworpen worden” (Matteüs 6:33).

Met vriendelijke groet,
Ds. C. Oorschot

6 reacties
Pubermoeder
Wat een naar gevoel moet dat zijn! Maar u bent echt niet minder dan een ander hoor, u hoort er ook bij. Er staat geen leeftijd bij de vraag maar het is natuurlijk wel belangrijk om zelf een positieve bijdrage aan het gemeenteleven te geven door bijvoorbeeld mee te leven bij vreugde en verdriet d.m.v. kaartje, telefoontje of wat dan ook. Bent u in staat om vrijwilligerswerk te doen? Bezoekje te brengen bij een oudere? Sommigen kiezen ervoor om zich overal van terug te trekken, doe dat niet zou ik zeggen .Uw bijdrage, hoe klein dan ook is waardevol. Gods nabijheid toegewenst, Hij aanschouwt alle moeite en verdriet (en eenzaamheid).
AHHK76
Beste vraagsteller, Wat moeilijk en zwaar voor je! Je bent net zo waardevol en belangrijk als ieder ander. Waarom er zo op je gereageerd wordt, weet ik niet... Maar probeer inderdaad aanwezig te zijn en iets te betekenen voor anderen, dan kom je vanzelf in beeld... Ga naar een kring of andere bijeenkomst en begin zelf een praatje... misschien lijkt dit moeilijk of onmogelijk?! Ik hoop dat je een weg vindt dat dit toch lukt. God ziet jou wel! Veel sterkte!
Evangelie2020
In deze wereld maar ook in de kerk (christelijke gemeentes) verharden mensen, ik kom het persoonlijk elke dag tegen dan iedereen met zijn eigen ik bezig is.
Welvaart, genot, geld zijn dingen waar iedereen mee bezig is!
Laten we bezig zijn met de Hemelse zaken!

Veel sterkte
CorsdeKort
Zo blijven hangen in zelfbeklag heft geen zin, dat wordt het erger. Wees / wordt blij jezelf, neem die strijdt op. Wees blij met je Schepper en zijn maaksel. Leef niet voor jezelf maar voor God en voor anderen dat geeft jouw leven (en die van anderen) kleur en inhoud.
Lize180
Vertel het in je gebed.
Hij aanschouwt de moeite en het verdriet opdat men het in Zijn hand geven.
En Jezus weet hoe het is om er niet bij te horen.
Ben het niet met Cors eens dat je daar niet over mag klagen.
Doe het op de Goede Plek.
David deed dat ook.
Hij ontfermt Zich over wie het van Hem verwachten.
Zoya

Als we ergens goed in zijn in de kerk, dan is het wel naar de naaste in nood het moraliserend vingertje op te heffen en op zijn/haar eigen verantwoordelijkheid wijzen.
Van bovenaf weten we precies te vertellen hoe de ander in elkaar zit, en wat diegene er zelf aan doen moet om te veranderen.
Wat we eigenlijk zeggen is: ‘jij bent niet goed genoeg!’

Mijn eerste vraag is: ‘wordt de vraagsteller daarin gehoord en gezien?’
Nee toch?
De klacht wordt alleen maar bevestigd, en de vraagsteller staat weer alleen.
Mijn volgende vraag is: ‘wat doet u met uw verantwoordelijkheid naast (en niet boven) de ander te gaan staan?’