Hoe kunnen we een onchristelijk iemand het onderscheid duidelijk maken tussen de...

Ds. A. Jonker / Geen reacties

Vraag

Hoe kunnen we een onchristelijk iemand het onderscheid duidelijk maken tussen de wonderbaarlijke Bijbelse verhalen en de heidense mythologie?

Antwoord

 Inderdaad kan er voor een buitenstaander veel overeenkomst lijken tussen een verhaal uit de heidense mythologie en een wonderverhaal in de Bijbel. Wie alleen vanuit zijn of haar eigen verstand denkt en redeneert, zal moeilijk kunnen beslissen waarom het ene verhaal wel waar gebeurd zou zijn en het andere niet. Naar mijn mening kunnen we dit ook niet met een bewijs van te voren en van buiten de Bijbel duidelijk maken.

Wanneer een onchristelijk iemand mij zou vragen over wonderverhalen in de Bijbel, dan zou ik die vraag eerst even willen ‘parkeren’. Ik zou liever eerst spreken over de manier waarop ik de Bijbel ervaar als een goddelijk geschrift. Hoe ik in en door de Bijbelwoorden de stem van de Heere God heb mogen verstaan, een boodschap voor mij persoonlijk! Dan zou ik vraag spreken over Gods liefde voor een zondige wereld, dat Hij Zijn Zoon gezonden heeft om geboren te worden, te lijden en te sterven. Het zou toch wel heel wonderlijk zijn, dat er in de geschiedenis zo veel geschreven getuigenissen over het lijden en sterven van Jezus van Nazareth zijn en dat daar niets van waar zou zijn. Maar meer nog: Wat de Bijbel hierover zegt, heeft weerklank gevonden in mijn hart. Ik ondervind er de troost van Zijn lijden en sterven voor mijn zonden en de kracht van Zijn opstanding, zodat ik vergeving van zonden ontvang door het geloof in Jezus Christus.

Vanuit dit centrum van de Bijbel, zou ik willen spreken over andere verhalen en ook over de wonderen. Zijn immers niet de grootste wonderen dat Jezus opstond in eigen kracht en dat Hij met zijn opstandingslichaam naar de hemel is teruggekeerd?

Door de kracht van de Heilige Geest ben ik persoonlijk aangesproken door Gods Woord en geloof ik wat er in dat Woord staat, als Gods waarheid. Gods Woord is geen geschrift wat zich door onze menselijke bewijsvoeringen laat “bewijzen”. God wil door Zijn Heilige Geest door het Woord het geloof in het hart werken, zodat we het voor waar geloven. Dit geloof is in zichzelf zeker en heeft zo ook kracht van “bewijs”.

Ds. A. Jonker