Andreas en Simon Petrus

Ds. C. den Boer / Geen reacties

Vraag

Als ik in de evangeliën de roeping van Andreas en Simon lees, dan kom ik opvallende verschillen tegen. In het ene evangelie staat dat Simon en Andreas aan het vissen waren en direct hun netten verlieten en Jezus volgden. In een ander evangelie lees ik dat Jezus met hen mee ging in het schip en gebood het net aan de andere zijde uit te werpen. Nog een ander evangelie beschrijft dat Andreas en Simon de netten aan het spoelen waren en ten slotte is er nog een evangelie dat het viswerk niet eens benoemt, maar beschrijft dat Simon en Andreas na een boodschap van Johannes de Doper Jezus achterna zijn gegaan. Hoe zit het nu precies?

Antwoord

Ik beperk me in mijn antwoord tot Andreas en Simon Petrus.

a. Het Evangelie naar Markus (Mark.1:16-18) vertelt dat deze twee aan het vissen waren in het meer van Galilea. Toen Jezus daar voorbijkwam, zag hij hen bezig met hun werk. Hij riep hen om vissers van mensen te worden. En zij volgden terstond Jezus.

b. Nagenoeg woordelijk hetzelfde heeft Mattheus (Matth. 4:18-20). Vermoedelijk heeft Mattheüs bij het schrijven van zijn Evangelie gebruik kunnen maken van het Evangelie naar Markus en dat gevolgd.

c. Lukas (5:1vv) vertelt, dat Jezus twee schepen zag en dat de vissers hun netten aan het spoelen waren. Jezus ging in het schip van Simon en preekte vanaf dat schip. Daarna zei Hij, dat zij naar dieper water moesten varen om te vissen. Petrus zei dat ze de gehele nacht gevist hadden en niets gevangen. Maar op Jezus’ Woord wierp hij het net uit en vingen zoveel vis, dat ze twee schepen nodig hadden voor de vangst. Simon Petrus was vol verwondering. Zo ook Jakobus en Johannes (Zebedeus’ zonen). Zij allen gaan Jezus volgen.

Mijn voorzichtige conclusie is: Markus en Mattheus geven het gebeurde (de roeping van enkele vissers tot de dagelijkse navolging van Christus) verkort weer. Lukas vertelt het iets uitvoeriger. Dat het nog weer in een ander Evangelie staat, dat Andreas en Simon de netten aan het spoelen waren, is niet juist. Dit staat in het Evangelie naar Lukas.

d. Johannes vertelt (1:35vv) dat Andreas (en Johannes) onder het gehoor van de Doper verkeerden (deze trok veel mensen). Blijkbaar vonden deze vissers er naast hun visserswerk tijd voor om niet ver van hun woonplaats de Doper te gaan horen. Toen zij de Doper hoorden wijzen op Jezus het Lam van God, die door hem gedoopt was, kwamen ze in nader contact met Hem en waren voortaan vaker onder Jezus’ gehoor; zij bleven inmiddels nog even hun beroep uitoefenen. Andreas nam zijn broer Simon Petrus mee en bracht hem in aanraking met Jezus. Over de roeping tot het discipelschap = dagelijkse navolging gaat het hier dus nog niet.

Blijkbaar wil de vierde evangelist laten zien, dat Jezus’ discipelen, o.a. Andreas en Johannes wegkwamen onder de prediking van de Doper die zij wellicht meer dan eens hoorden. Zo werden zij bewogen om te geloven dat in Jezus de beloofde Messias was gekomen. Zij verkeerden van toen af regelmatig onder het gehoor van Jezus. Andreas bewoog Simon Petrus, zijn broer, daartoe ook.

Over hoe zij tot de dagelijkse navolging/ discipelschap van Jezus kwamen, wordt ons nader verklaard door de andere evangelisten (zie boven).

Ds. C. den Boer

Lees meer artikelen over:

evangeliënPetrustegenstrijdig