Vertrouwen kwijt in zoektocht naar levenspartner

C. M. Chr. Rots - de Weger / 8 reacties

Vraag

Ik ben een vrouw van inmiddels 30 jaar en nog steeds heb ik geen partner. Ik wil de Heere zo graag vertrouwen in de weg van een levenspartner, maar mijn geduld wordt zo op de proef gesteld dat ik tot mijn schaamte dat vertrouwen wel eens kwijt raak. Gelooft u dat er iemand op je pad komt als je het zelf niet meer verwacht?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Jazeker geloof ik dat er iemand op je pad kan komen als je het niet verwacht! Óf dat gebeurt weet ik niet. Maar het helpt natuurlijk wel als je oren en ogen openhoudt: God geeft geen partner op ‘commando’ of ‘met een briefje uit de hemel’ zoals weleens gezegd wordt.

Vertrouwen op de Heere is geen middel om ‘je zin te krijgen’, als ik dat zo mag omschrijven. Vertrouwen op de Heere heeft te maken met: niet mijn wil, maar de Uwe geschiede. En dat kan heel verrassend anders zijn dan je nu kunt bedenken!

Marijke Rots

8 reacties
schoenveter
Het gevoel is lastig als de wens er is, maar zo is mij een verhaal bekend van een vrouw die 'pas' na haar 37ste trouwde en nog 3 gezonde kinderen kreeg. Ook dat is goed.

Overigens is het geen verplichting om te moeten trouwen om een goed leven te hebben, gelukkig maar!
Davinci83
Er wordt geen info in de vraag gegeven over welke acties er al ondernomen zijn. Naar mijn idee is het bid en werk en vooral niet (alleen) 'wacht', mocht dat het geval zijn.
Juist tegenwoordig zijn er zoveel middelen om 'in de vijver te vissen'.. ja de vijver voor christenen is wat kleiner en nog kleiner is de vijver voor mensen die een 'vis' uit n specifiek kerkverband zoeken. Toch zou het makkelijker moeten gaan dan vroeger toen je je een 'schakeltje' in het RD plaatste (gezellige vrouw, 30 jaar, oude waarheid toegedaan, zoekt...)..succes bij de zoektocht! Enne..beter wat later getrouwd dan om een te vroege keuze gerouwd
MaryMary
Lieve zuster, er gaat inderdaad geen man aanbellen en zeggen: ik ben jouw prins op het witte paard. Je zult er biddend en in afhankelijkheid van de Heere toch wel iets voor moeten doen. Ik heb zelf erg lang gezocht naar een goede gelovige man. Wat ik gedaan heb is vragen aan betrouwbare mensen om me heen of ze feedback wilden geven van wat ik van binnen en van buiten aan mezelf nog kon verbeteren en wat mannen zoal zoeken in een vrouw. Dat heb ik voor zover mogelijk toegepast. Ook tijdens dates met potentiele mannen heb ik goed geluisterd wat ze zeiden, zodat ik kon groeien. Uiteindelijk heb ik na lang daten een liefdevolle gelovige man gevonden. Tijdens de jaren wachten kon ik leren en ontwikkelen in dingen die ik nu in mijn huwelijk toepas. Dus houd moed en gebruik de tijd goed om je voor te bereiden op een evt huwelijk. Liefs en in Christus verbonden, Mary
MaryMary
Nog even een aanvulling. Ik ging er helemaal vanuit dat je weet wat er in de Bijbel allemaal staat over de christenvrouw. Maar misschien kun je daar nog wat mee? Dat je in de Bijbel zoekt naar de kenmerken van een vrouw zoals de Heere dat bedoeld heeft? Misschien ontdek je nog iets wat de Heere je laat zien in Zijn Woord waar je nog in mag groeien? Geen idee hoor. Ik probeer vanalles aan te dragen. Ik weet hoe het voelt om lang alleengaand te zijn. Succes, Mary
Anoniempje777
Ik snap jou worsteling maar al te goed!
Rond mijn 32e kwam ook mijn frustratie dat God mijn pogingen niet zegende in de zoektocht naar een partner.
Ik heb zoveel gezocht, gedate, gebeden en gevast. Ik ben nu 38 en ik ben nog steeds onvrijwillig alleenstaand.
Voor een lange tijd heb ik gedacht dat er iets mis met mij was anders zou God mij wel zegenen was mijn conclusie.

Ik heb de verwachting dat God mij een partner zal geven losgelaten. Ik geloof dat God mij voor altijd alleenstaand zal houden. Dit was een rouwproces, geen vrouw zijn, nooit moeder worden, alleen oud worden zonder iemand om voor mij te zorgen. Maar toen ik daar door heen was en de realiteit van mijn leven aanvaarde gaf dat wel rust.
Ik leef nu niet continu meer met valse hoop en dat is echt bevrijdend.
Achteraf waren al mijn pogingen ook zo vermoeiend. Al dat bidden en vasten en zoeken en daten is echt tijdrovend zeker als het geen resultaat heeft. En ik hoef mij ook niet meer af te vragen of er iets mis met mij is. Ik kan gewoon berusten in het feit dat het nou eenmaal Gods wil is dat ik alleen ben en dat het niet mijn schuld is.

Dat wens ik iedereen toe en vooral jou ook. Je bent nu nog jong, je kunt zoveel leuke dingen doen en van het leven genieten zonder deze mooie jaren te verpesten met piekeren over een man waarvan je toch niet zeker weet of God dat wel voor jou heeft.

Mocht je nog vragen hebben dan kun je altijd de redactie om mijn mail vragen.

Ik wens je Gods zegen.
Davinci83
@Anoniempje777
Balen...hopelijk vind je tzt toch nog wat van wat je zoekt!
Anoniempje777
@Davinci83

Toch is het niet balen meer hoor. Het was balen toen ik middenin de zoektocht zat. Nu ik het heb losgelaten is het niet balen meer.
T.z.t geloof ik niet meer in maar vind het wel aardig dat jij dat voor mij wilt hopen :)
Ali636
Een vriendin van ons heeft altijd willen trouwen. Ze werkt haar hele leven ook als zendelinge met Wycliffe. Nu is ze inmiddels getrouwd... En dat begon pas toen ze redelijk over de zestig was. Gelukkig getrouwd!