Uitschrijven bij de CGK

Ds. H. D. Rietveld / Geen reacties

Vraag

Hoe kan ik mij laten uitschrijven bij de CGK? Ik was dooplid maar ga nu naar een evangelische gemeente.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Het antwoord op deze vraag lijkt me op het eerste gezicht niet moeilijk. Ik zou eerst contact opnemen met de plaatselijke predikant of de scriba van de CGK en dan de vraag gewoon voorleggen. Maar ik weet natuurlijk niet de specifieke omstandigheden van degene die de vraag stelt. In de kerkorde staat dat leden van de kerk die zich laat overdopen zich feitelijk aan de gemeenschap van de kerk onttrekken.

En er zijn genoeg wedervragen te stellen. Wat zeggen je ouders ervan? Kun je over je veranderde mening met hen of anderen spreken? Heb je de reformatorische bijbelse leer wel goed bekeken? Ik vind de catechismus altijd een prima gezonde, evenwichtige bijbelse weergave ervan.

Ik zou ook willen vragen of je Gods leiding in je leven wel goed in het oog hebt. Is het per se nodig dat je de kerk verlaat waarin je bent groot geworden? Heb je er wel oog voor dat Gods genade altijd het eerste is en het laatste blijft? Dat we moeten opgroeien in de genade en de kennis van Christus? Ik denk dan altijd aan wat Paulus in Rom.9: 16 zo duidelijk zegt: Zo hangt het dan niet af van hem die wil, ook niet van hem die hardloopt, maar van God Die Zich ontfermt. Dat had hijzelf ook ondervonden.

Maar als het om de formele zaken gaat blijf ik bij mijn advies als hierboven.

Ds. H. D. Rietveld

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Nijkerk
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    emeritus