Als waterklerk op zondag werken

Ds. H.H. Klomp / Geen reacties

Vraag

Aan een CGK-dominee. Ik vroeg mij af hoe er gekeken wordt naar werken in de haven. Veel banen in de haven gaan 24/7 door. Nu wilde ik graag weten of je als waterklerk op zondag mag werken. Bij deze functie regel je dat de bemanning van schepen voldoende voedsel aan boord hebben voordat ze weer vertrekken. Ook zorg je ervoor dat als een van de bemanningsleden ziek wordt en naar een dokter moet, dat hij daarheen gebracht wordt. Je regelt vooral zaken die in het belang zijn van het welzijn van de bemanning.

In principe regel je al deze zaken in kantoortijden en werk je deze tijden ook. Maar eens in de drie weken heb je ook een oproepdienst in het weekend. Je bent dan in principe thuis en kunt dus gewoon naar de kerk e.d., maar als een probleem zich voordoet moet je zorgen dat dit opgelost wordt. Dit kan vaak vanaf huis, maar af en toe zul je dan weg moeten. Als een bemanningslid op zondag ziek wordt, moet je er dus voor zorgen dat hij een dokter kan bezoeken en daar kan komen. Ook kan het zijn dat er iets mis is gegaan met de levering van voedselwaren e.d. en moet je dan zorgen dat dit toch nog op tijd bij het schip aankomt.

Dit lijkt mij noodzakelijk werk, aangezien ook mensen die op zee leven voedsel, medicijnen en zorg nodig hebben. En je hoeft alleen te werken als er een probleem is. Hoe kijken jullie daar tegen aan? Kun je zulk werk geoorloofd doen op zondag?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller,

Dank voor de vraag. Ik moest me als CGK-dominee  even oriënteren op wat een waterklerk is. Maar ik ben er uit gekomen. Het zal hard werken zijn in de haven. En ook verantwoordelijk werk. Dag en nacht gaat dat door. Het rustdaggebod wil echter die 24/7 economie doorbreken (Deut. 5:15).

Het is opvallend dat het vierde gebod van Gods Wet niet veel vèrbiedt, maar iets  gèbiedt: heilig die dag. Zie ook HC zondag 38. Dat betekent: stel die dag apart van de zes werkdagen en wijdt die toe aan de (dienst van de) Heere.  Hij geeft de ware rust als de Verlosser. Zie Hebr. 4:9 en 10.  En als je daar persoonlijk wat van kent, heeft dat zijn invloed op hoe je die andere dagen je werk doet. Dan raak je er niet aan verslingerd, maar sta je er vrij en verantwoordelijk in.

Nu kan ik niet goed inschatten wat er van jou gevraagd wordt als je op zondag dienst moet doen. Als dat valt onder de werken van noodzakelijkheid en barmhartigheid dan is dat geen probleem. Het is geoorloofd om goed te doen op de rustdag (o.a. Luc. 6:9 en de DKO). En de mens is er niet voor de sabbat, maar de sabbat is er voor de mens. Vgl.  Marcus 2:27.

Maar misschien is de werklijn op zondag  wel vloeiend en is dat de achtergrond van je vraagstelling. Dat kan best voor problemen stellen. Daar moet je proberen gelovig mee om te gaan. Dan ben je dus verantwoording schuldig aan de Zoon des mensen, Die de Heere òòk  van de sabbat is. Zie Marc 2:28. Ik kan het antwoord van je vraag dus niet zomaar positief of negatief invullen, omdat ik het geheel van het werkveld niet kan overzien. Je moet persoonlijk een antwoord van de Heere Zelf krijgen in de concrete zaken van je roeping, ook op zondag. Maar ik hoop wel dat deze reactie je daarmee een stukje op weg kan helpen.

Sterkte bij je overweging en vooral  zegen op en in je werk!

Groet,
Ds. H. H. Klomp

Ds. H.H. Klomp

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Veenendaal
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Met emeritaat sinds januari 2017.

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

zondag