Geslachtsregister van Heere Jezus

Ds. M.W. Muilwijk / 24 reacties

Vraag

Pas las ik Mattheus 1, het geslachtsregister van onze Heere Jezus Christus. Namenlijsten zijn niet mijn favoriete deel van de Bijbel, maar als ze er staan dan horen ze er wel bij. Er is al wat gevraagd over de verschillen tussen de lijst in Mattheus en in Lukas 3. Maar als ik me beperk tot Mattheus, dan zijn er een paar dingen die opvallen. Een paar koningen ontbreken. Deze koningen waren uiterst afgodisch bezig. Daarin zit mogelijkerwijs de verklaring waarom Mattheus deze koningen heeft uitgesloten van het geslachtsregister. Daarentegen zijn enkele opvallende vrouwen opgenomen in de tekst. Tamar, Rachab en Ruth. Een schoondochter, een hoer en een buitenlandse, terwijl Bathseba niet bij name genoemd wordt. Wat zou de gedachte zijn om Bathseba niet te noemen en Tamar wel?

In vers 17 schrijft Mattheus dat er veertien geslachten zijn van Abraham tot David, veertien geslachten van David tot de Babylonische wegvoering en veertien geslachten van de Babylonische wegvoering tot de Heere Jezus. Dus ik ben gaan tellen. De eerste twee keer veertien klopt, maar de laatste veertien geslachten klopt niet. Ik kom uit op dertien. Hoe komt dit? Heeft Mattheus een telfoutje gemaakt? Of is er ergens een foutje gemaakt bij het overschrijven?

Antwoord

Beste vragensteller/-ster,

Je vragen zijn niet moeilijk te beantwoorden, hoewel de vraag is of een kritische geest tevreden gesteld zou zijn. Ik hoop niet dat je de vraag stelt vanuit kritiek en je vraag lezend, denk ik dat ook niet.

Wat betreft de 3x14 geslachten, kom ik bij telling en hertelling gewoon op 3x14 geslachten. Het punt is waarschijnlijk dat Jechonias (= Jojachin) twee keer wordt genoemd, namelijk aan het einde van de lijst voor de ballingschap en als eerste aan het begin van de ballingschap. Dit heeft er mogelijk mee te maken dat Mattheüs wil aangeven dat de ballingschap een grote cesuur in Israëls geschiedenis aangeeft.

De weggelaten koningen zijn alle drie niet op gewone wijze gestorven, maar in een samenzwering gedood. Mogelijk dat dit een verklaring geeft. Het geeft Gods (tijdelijke) oordeel over zonde en afgoderij aan, als waarschuwing. De lezers van Mattheüs kennen alle koningen en juist de weglating bepaald erbij dat God soms direct over de zonde oordeelt als waarschuwing. Maar deze werd niet ter harte genomen. Het resulteerde in de ballingschap, waarop nadruk wordt gelegd door Jechonia te herhalen.

Wat betreft Bathseba; deze wordt weldegelijk genoemd en wel bij haar officiële huwelijk: dit laat zien hoe vernederend Christus’ geboorte is geweest: Thamar, die zich als hoer gedroeg; Rachab, de hoer; Ruth de vervloekte Moabitische en Salomo, in een weg van overspel en moord geboren (althans zo verkreeg David Bathseba).

Er zijn inderdaad dus wat vragen te stellen; maar het laatste punt maakt duidelijk uit welke diep vernederende weg Christus geboren is; uit ‘verdachte’ vrouwen. Het tweede punt maakt duidelijk dat Christus uit een goddeloos voorgeslacht komt, waarin de Heere driemaal direct met een oordeel over de zonde kwam; maar men luisterde niet en de ballingschap kwam, waarbij ook het eerste punt een smet brengt op Christus’ voorgeslacht. In elke generatie van 14 ging het mis; uit dit voorgeslacht kwam Christus en zulken wil Hij redden door hen gelijk te worden in alles, uitgenomen de zonde.

Zo komen deze vragen uit bij het grote wonder van Christus’ afstamming: uit zondaren voor zondaren! Ben jij ook zo’n zondaar geworden om door Hem alleen gered te worden?

Hartelijke groet,
Ds. M. W. Muilwijk

Lees meer artikelen over:

geslachtsregister
24 reacties
Spatie
@Juni
ik hoop dat ik jouw reactie verkeerd lees!
je schrijft aan vlokje en moeder van 2: u hebt uw god. Ik ben jaloers op de God van Lamain.

u hebt uw god, schrijf je dit bewust met kleine letters? Is de God van Lamain een andere God dan de God van vlokje en moeder van 2? Durf jij dat te beweren? Zelf ken je God niet, begrijp ik regelmatig uit je reacties. Wie ben jij dan, om de God van anderen te beoordelen?

Jarenlang heb ik in de kerk bijna alleen maar gehoord van een God van recht, die ons zal oordelen. Jaren lang gehoord dat er bijna geen mogelijkheid is om zalig te worden. De preken waar jij zo graag naar luistert. Diep, dieper, diepst kruipen door het stof in grote duisternis. Geen hoop, geen lichtpuntje. Alles even zwaar en ellendig. Gelukkig mag ik nu ook regelmatig horen van een God, Die gekomen is voor zondaren!

juni, lees de evangeliën maar eens goed. Er wordt niemand weggestuurd door Jezus (alleen de Farizeeën en schriftgeleerden worden door Hem bestraft). Hij is met innerlijke ontferming bewogen over de mensen.
juni
@ SPATIE.

U LEEST VERKEERD.
EN MISSCHIEN IN UW JARENLANGE KERK MET EEN OORTJE ZITTEN LUISTEREN MISSCHIEN?

EEN GOED IDEE MISSCHIEN OM NU EENS MET TWEE OORTJES TE LUISTEREN?
ik GENIET VAN LAMAIN zo worden we ieder voor zich,weer voorzien in onze behoefte.
zelfs de pastoor vond het prachtig!!!!ik blij!
juni
spatie@ ik kan niet reageren zoals het moet. m,n computer wijkt. hele zinnen zijn telkens verdwenen,of alleen maar grote letters. dat zag ik in verschillende reacties van mij,dat sommige zinnen niet goed doorkomen!
echt vervelend.
jehovra
@Juni, volgens mij gaat het niet over uw beminde Lamain of over uw prachtige en lezenswaardige oude boeken uw doorwrochte bevindingen. De antwoorden die u geeft passen derhalve niet. Het is mooi als je met elkaar reageert / inhoudelijk een reactie geeft. Laat het dan wel gaan om het desbetreffende onderwerp.