Geen band tussen jongeren en gemeente

N. J. van Dooijeweert-Van der Slikke / Geen reacties

Vraag

In onze gemeente is er weinig oog voor jongeren. Er zijn wel jeugdverenigingen, maar dat is naast de catechisatie eigenlijk het enige. Op de catechisaties worden de lessen uit het boekje afgewerkt en is er weinig ruimte om vragen te stellen of actuele zaken te bespreken. Daarnaast weten sommige ouderlingen die catechisatie geven niet eens je naam. Dit ervaar ik als zeer onpersoonlijk. Met geloofsvragen moet ik toch bij hen terecht kunnen?

Ook heb ik vrienden die dreigen de gemeente te verlaten. Laatst zei een van hen dat ze al twee jaar niet meer naar catechisatie gaat. Ze wilde nu ook stoppen met naar de kerk gaan. De gemeente/ambtsdragers had/hadden nooit iets van zich laten horen. Ze zei: “Als ze mij op de catechisatie niet missen, zullen ze mij in de kerk ook niet missen.” Ik stond met een mond vol tanden. Wat kan ik doen?

Ik weet dat de kerkenraad het druk heeft. Ik wil ze zeker niet belasten, maar wil ze wel graag wijzen op hun verantwoordelijkheid. Hoe moet ik dit doen? Ik vind het erg dat er geen band is tussen de jongeren en de gemeente. Misschien gaat er te weinig van ons uit als jongeren. Wat kan ik daar aan doen? Zonder jongeren heeft de kerk toch geen toekomst?!

Een jongere, 20 jaar.

Antwoord

Beste jongere.

Wat een intens triest verhaal. Het doet me pijn dit te lezen. Het erge is dat het zo heel veel op deze manier gaat. Het is jammer dat er zo weinig aandacht voor jongeren is, terwijl dat zo ontzettend belangrijk is. Jullie zijn de toekomst van de kerk. Julie groeien op in een wereld, waar voor God geen plaats meer is. Iedereen begrijpt dat jullie zoveel vragen hebben. Hulp en steun zijn broodnodig.

Op catechisatie is het zo belangrijk om je vragen te kunnen stellen. Zeker je geloofsvragen. Stel ze ook gewoon. Als je geen vragen mag stellen, dan is er iets goed mis. Dat je ouderling je naam weet en ook weet wat je doet, je studie en werk kan benoemen, is een noodzaak. Stel eens voor om een rondje te doen waarin iedereen verteld wie hij of zij is. Het gaat niet alleen om vragen opzeggen en wat dogmatiek! Het gaat om je leven.

Het is zeker een kwalijke zaak als je niet gemist wordt op de catechisatie. Een herder zoekt direct dat ene schaap op. De Heere Jezus Zelf geeft het voorbeeld in de gelijkenis. Wat dat meisje tegen je zei, daar kun je geen antwoord op geven. Je kunt alleen beschaamd zijn dat dit gebeurt. Natuurlijk kan dit niet afgedaan worden met de opmerking: “We hebben het zo druk.” Druk hebben met duizend en een ding is minder belangrijk dan aan jongeren de hand reiken en naar hen luisteren. Je mag hopen en bidden dat de gemeente er is, ook voor jou. Met raad en daad. Het gaat om de dingen van de Heere, Zijn Koninkrijk en het geloof.

Maar laten we niet in de negatieve kant blijven steken! Ga gerust in gesprek met jullie ouderling. Hij zal in alle liefde alle vragen van je beantwoorden en ook aandacht aan je schenken. Leg de nood van jullie, als jongere, bij hem neer. Je mag vertellen dat jullie als jongeren graag een band met hen willen hebben. De ouderlingen hebben inderdaad samen met de dominee verantwoordelijkheid ten opzichte van jullie als jongeren.

“Misschien gaat er te weinig van ons uit als jongeren”,  schrijf je. Dat klopt ook in heel veel gevallen. Veel jongeren hebben totaal geen interesse in hetgeen in de kerk gebeurt. Veel jongeren ondervinden geen vreugde om naar de kerk gaan. Dat is voor de kerkenraad ook een zwaar punt. Jongeren bereiken lijkt soms alleen maar mogelijk voor en door het mobieltje.

Wel wil ik persoonlijk als oudere mijn hoofd diep buigen. Er ligt veel schuld bij ons als ouderen. Dat we zo weinig Gods liefde hebben laten zien in ons spreken en leven. Het is zo nodig dat er ook op catechisatie, de geur van de Heere Jezus verspreid wordt. En dat we als ouderen jullie helpen om de dingen van het geloof beter te begrijpen.

Ga ook met andere jongeren samen in Gods Woord lezen. Lees de evangeliën, onderzoek Gods Woord, lees wat Jezus zegt. Ga bidden voor je gemeente, bidden voor de jongeren die dreigen af te haken. Jongeren zijn de toekomst van de kerk. En de Heere heeft de jongeren lief. Daarom roept Hij hen toe: “Geef Mij je hart.” Zoek samen de Heere, houd aan, grijp moed en Hij zal jullie zegenen.

Hartelijke groet,
Mevr. N. J. van Dooijeweert-van der Slikke

Reactie van een ambtsdrager:

Natuurlijk kan er altijd wat verbeterd worden aan de manier van catechiseren. Ook wij als ambtsdragers hebben onze tekortkomingen. Maar ik weet van dichtbij hoe de ambtsdragers -dikwijls naast hun werk en zonder onderwijsachtergrond- hun uiterste best doen. Richt je vooral op het positieve en probeer ook zelf met je catecheet te spreken. Soms kan dit nog beter na de les. Je zult merken dat die afstandelijkheid dan best meevalt.

En wij kunnen als ambtsdragers ook leren van de dingen die jullie meemaken tijdens je studie of op je werk. Zie vooral dat de Heere je in jouw gemeente een plaats heeft gegeven onder Zijn Woord. In Zijn goedheid geeft de Heere ook ambtsdragers die jullie de weg willen wijzen. Wat een groot voorrecht is dat.

Van harte Gods zegen toegewenst.

Tags in dit artikel:

jongerenkerk