Stilte vragen voor het gebed bij het eten

Ds. R. Kok / Geen reacties

Vraag

Bij ons op het werk heb ik helemaal geen problemen met het vragen om stilte voor het gebed voor het eten. Alleen, het is ineens heel erg anders als ik wil danken. Iedereen staat op en dan durf ik opeens niet meer om stilte te vragen. Het gebeurde een keer dat ik door een collega erop gewezen werd dat ik nog moest danken. Ik schaamde me erg. Hoe kan ik dit het best aanpakken?

Antwoord

Het is zeker niet altijd gemakkelijk om op je werk stilte te vragen voor gebed in verband met de maaltijd. De omstandigheden op het werk kunnen zo verschillend zijn. Ik begrijp uit je vraag dat het gelukkig geen moeite kost om stilte te vragen vóór het eten. Wel geeft het vragen om stilte voor het danken moeite. Iedereen staat op, enz. Ik ken de omstandigheden en mogelijkheden op je werk niet, maar kun je daar toch niet eens open en eerlijk met deze of gene uit je werkkring over spreken? Misschien willen ze je best gelegenheid geven. Is het allemaal niet mogelijk, dan kun je lijkt mij -ondanks de drukte om je heen- zelf een kort dankgebed doen.

Het valt zeker niet altijd mee om met anderen op je werk over deze zaken te spreken, of om gelegenheid voor gebed te vragen, maar de Heere kan en wil ook vrijmoedigheid geven. Maak daar ook een gebedszaak van. Het verbindt aan de Heere en je zult ontdekken dat de Heere soms ook verrassende mogelijkheden geeft.

Ds. R. Kok

Tags in dit artikel:

biddencontact met niet-gelovige