Het gezang 'God heeft het eerste woord'

G. Slurink / Geen reacties

Vraag

Hoe beoordeelt u de tekst van gezang 1 uit het Liedboek voor de Kerken(1973): “God heeft het eerste woord” en wat verder volgt in de opvolgende verzen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Ik vind het een mooie tekst. Het gezang bestaat uit vier strofen. Oorspronkelijk was er nog een vijfde strofe in het midden, maar die is naar ik begrijp door de schrijver geschrapt omdat hij er toch niet zo gelukkig mee was. Maar inhoudelijk is het wel mooi en het was ook mooier voor de structuur van het lied: twee strofen met “God heeft het eerste woord”, betreffende de schepping en betreffende onze persoonlijke (weder)geboorte, dan twee strofen met “God heeft het laatste woord”, betreffende ons sterven en betreffende het einde der tijden en dan een samenvattende strofe. Zie ook Kerkliedwiki () en het liedboek compendium.

De centrale gedachte achter het lied is Johannes 1:1-4. “In het begin was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God. Dit was in het begin bij God. Alle dingen zijn door het Woord gemaakt, en zonder dit Woord is geen ding gemaakt dat gemaakt is. In het Woord was het leven en het leven was het licht van de mensen.” Hetgeen wijst naar de Heere Jezus, die in de Bijbel het Woord genoemd wordt en ook het Licht. Laten we de strofen eens doorgaan.

God heeft het eerste woord.
Hij heeft in den beginne,
het licht doen overwinnen,
Hij spreekt nog altijd voort.

Dit gaat in de eerste plaats over de schepping. Denk aan Gen 1:2-4. God sprak en zei: “Laat er licht zijn!” En er was licht. En dit spreken was niet eenmalig, God spreekt nog steeds tot ons door Zijn Woord. Het licht overwint de duisternis. Ook de geestelijk duisternis die ons leven is door onze zondige natuur. Dit licht is ook een thema dat veelvuldig terugkomt in de Bijbel. Zie bijvoorbeeld Joh 8:12, Joh 12:46, Mat 4:16, Jes 9:1, Jes 42:16, Psalm 112:4 en vele andere plaatsen.

God heeft het eerste woord.
Voor wij ter wereld kwamen,
riep Hij ons reeds bij name,
zijn roep wordt nog gehoord.

Ook een goede Bijbelse gedachte waarbij het heel persoonlijk wordt. God is altijd degene die het initiatief neemt. Hij heeft ons gemaakt. Hij staat aan het begin van alles. Denk ook aan Ef 1:4. God kent ons reeds voor wij geboren zijn. En hij roept ons tot Hem door Zijn Woord. In het algemeen maar ook persoonlijk. En Zijn roep klinkt nog steeds en zal blijven klinken tot het einde toe.

God heeft het laatste woord,
Al moeten wij neerzijgen
in 't somber rijk van 't zwijgen,
het wordt door hem verstoord.

Deze strofe is dus door de schrijver geschrapt, maar ik wil het toch aanhalen want hier wordt gesproken over ons sterven. Maar de dood heeft niet het laatste woord. God heeft het laatste woord en daar moet zelfs de dood voor wijken. De Heere Jezus heeft de dood overwonnen. En wij zullen allemaal worden opgewekt uit de dood, hetzij tot de opstanding ten leven, hetzij tot de opstanding ten oordeel (Hand 24:15, Joh 5:29, Openb 20:12-13).

God heeft het laatste woord.
Wat Hij van oudsher zeide,
wordt aan het eind der tijden,
in heel zijn rijk gehoord.

God bepaalt niet alleen het begin van alles, maar ook het einde van alles. Ik denk daarbij bijvoorbeeld ook aan Psalm 2 of Openb 1: 8. Aan deze wereld zal een einde komen. In deze wereld is veel onrecht en velen lijken daar voor een groot deel mee weg te komen. Maar niet voor altijd. Er zal een dag komen dat God recht zal doen. En dat elke knie zich voor Hem zal buigen (Rom 14:11, Fil 2:10). En dan zal blijken dat alles wat Hij heeft gezegd waar was. En wie op Zijn Woord vertrouwt heeft zal niet beschaamd uitkomen.

God staat aan het begin
en Hij komt aan het einde.
Zijn woord is van het zijnde,
oorsprong en doel en zin.

Dit is de samenvatting. Hij is de Alpha en de Omega (Openb 21:6, Openb 22:13). Gods Woord staat aan het oorsprong van alles. En Zijn Woord zal ook het einde bepalen. En dat niet alleen, alles vindt ook zijn doel en zin in Hem. Zonder Hem is alles uiteindelijk doelloos en zinloos. Alleen in Hem vinden we doel en betekenis.

In de Duitse versie van het lied, die haast nog rijker is, komt dit nog mooier tot uitdrukking. Daar luidt het vertaald: “God staat aan het begin en zal ook alles ten einde brengen. In Zijn sterke handen liggen oorsprong, doel en zin.” Dat is het antwoord op de vraag naar de zin van het leven. God is niet alleen de oorsprong, Hij is ook het doel (Kol. 1:16) en degene die aan alles zin geeft. Aan Hem kunnen we ons toevertrouwen.

Er valt nog wel meer over te zeggen, als je er over nadenkt met de Bijbel in de hand zit er een heleboel in. Dus al met al komt het op mij over als een mooi bijbels lied.

Een hartelijke groet,
Gerard Slurink

G. Slurink

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Reformatorisch
  • Woon/standplaats:
    Lahti, Finland
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    *Voormalig popmuzikant

Tags in dit artikel:

gezangenliederen