Starten met bidden voor het eten op je werk

Ds. J.J. Tigchelaar / 1 reactie

Vraag

Ik ben christelijk opgevoed, maar tot een paar jaar geleden deed het geloof me erg weinig. Sinds een paar jaar is dit veranderd en is God voor mij het mooiste en belangrijkste in mijn leven en leef ik van Gods belofte van hoop voor een in zonde gevallen wereld. Omdat het geloof mij eerst weinig deed, bid ik op het werk momenteel niet voor mijn eten. Kan iemand mij een  praktisch advies geven voor hoe ik dit wel zou kunnen gaan doen? Mijn collega’s weten wel dat ik in God geloof en met plezier naar de kerk ga.

Antwoord

1. Allereerst mijn gelukwensen met de goede ommekeer in het leven van de vraagsteller. (Voor mijn gemak en bij gebrek aan een duidelijke indicatie neem ik maar aan dat de vraag door een man is gesteld.)

2. Op één punt is de ommekeer nog niet geheel compleet. Nog steeds blijft in de werksituatie het gebed bij de maaltijd achterwege. Ik vermoed uit een zekere angst of onzekerheid. We willen liever geen negatieve reacties of aanstoot of spot. Er zijn vast velen die hiermee zitten. Gelukkig zoekt vraagsteller raad ook dit te veranderen.

3. Mijn advies wordt mede bepaald door de werksituatie. Je bent directeur of jongste bediende, dat maakt wel wat uit. Je bent één van een grote groep in de kantine of je zit met enkele vaste collega’s aan een tafeltje in een kantoor ieder met zijn meegebrachte lunchpakket. Er is een goede omgang met elkaar of zijn achterklap en pesterijen niet van de lucht. In mijn ervaring als legerpredikant heb ik van de verschillende situaties daar wel iets van vernomen en vragen over gekregen. Wie in de kazerne in de eetzaal van de manschappen met gesloten ogen wilde bidden hield zijn handen gevouwen boven zijn bord, anders verdween de gehaktbal of het broodbeleg!

4. Nu enkele praktische adviezen. Je moet zelf inschatten welke in de eigen situatie de beste is.

5. Zijn er spotters, dan moet je de opmerking van Luther maar eens gebruiken. Die vergeleek mensen met varkens. Varkens knorren en wroeten naar eikels zonder ooit naar boven, naar de bomen, te kijken waar dat voedsel vandaan komt. Zeg natuurlijk niet: jullie zijn varkens, maar; lijken wij niet vaak op varkens?

6. Wanneer de vorige avond op televisie de honger in veel landen (bijvoorbeeld Jemen) weer eens getoond is, kun je de volgende dag opmerken dat wij wel heel dankbaar moeten zijn met onze overvloed. En dat je het passend vindt dat, eventueel samen, ook openlijk in dankbaarheid aan God te willen tonen. Zelf werd ik daar sterk bij bepaald toen ik indertijd in een vluchtelingenkamp in Thailand met mensen uit Laos sprak die eenmaal per dag voor een hap eten in de rij moesten staan. Wij zijn gewend aan drie maaltijden met diverse tussendoortjes.

7. Tegenwoordig wordt er vaak geklaagd over ons ongezonde eten: teveel vet, teveel suiker of zout, allerlei toegevoegde ingrediënten om smaak of houdbaarheid te bevorderen, onduidelijke of vage of soms bedrieglijke aanduiding op het etiket. Zeg dan tegen klagers: laten we bidden dat ons eten ons zal voeden en ons niet  zal schaden. Je kunt er, als de relatie met je collega’s goed is, eventueel openlijk aan toevoegen: wanneer jullie dat zelf niet willen vragen zal ik het ook voor jullie doen. Dat moet je trouwens altijd doen!

8. Mogelijk gebruiken collega’s op het werk of in gezelschap dikwijls hun mobieltje om te bellen met vrouw, kinderen, vriendin, hun Bank of iemand anders. Gaan anderen daar dan dwars doorheen praten? Laten wij de anderen respecteren in hun gesprekken. Dan mogen wij ook de gelegenheid vragen om even rustig met God te spreken.

9. Soms moet je slim zijn. Bij de ene gelegenheid is het beter om als eerste te beginnen dan om als ieder al eet om stilte vragen. In andere gevallen is het wijzer te kijken wie er waar zit. Ook kun je van een ander waarvan je weet dat hij of zij ook een christelijke opvoeding of achtergrond heeft, vragen je te steunen in je wens om bij de maaltijd eerst te bidden.

10. Tenslotte een zeer belangrijke opmerking. Zorg ervoor dat in je hele gedrag, speciaal bij het werk en in de omgang met anderen passend en niet in tegenspraak is met de door jou begeerde gelegenheid om je aan de maaltijd als christen te tonen. Mensen kijken terecht kritisch naar de oprechtheid van christenen. Ze mogen je daarop ook bevragen.

Ds. J. J. Tigchelaar

Lees meer artikelen over:

bidden
1 reactie
abcd
Praktisch antwoord van de dominee.
Wel vraag ik mezelf af of het altijd nodig is om stilte te vragen. Ik denk dat het meer iets van cultuur is. Zelf zeg ik vaak iets van ''ik ga even (God) danken voor dit eten'', en dan laat ik het aan de anderen over wat ze daar mee doen.