Ben je nog wel rein als je je zelf bevredigd hebt?

J.M. Strijbis / Geen reacties

Vraag

Ben je nog wel rein als je je zelf bevredigd hebt?

Antwoord

Beste vragensteller/ster,

Sorry dat het even heeft geduurd, voordat je antwoord krijgt. De vakantie zat er precies tussen en daarna had ik het even heel druk met andere dingen. Hier dan enkele overwegingen.

-Zelfbevrediging is een algemeen verschijnsel en is dat al heel lang zo geweest.

-Ik vind het moedig dat je dit onderwerp wilt bespreken en jezelf ter discussie stelt.

-Stoppen lijkt mij ontzettend moeilijk, maar toch raad ik je aan de strijd tegen deze vorm van onreinheid voort te zetten.

-Vraag (altijd weer) vergeving voor deze zonde.

-Zonde lijkt het me wel, want deze handeling gaat altijd gepaard met onreine gedachten, die de hoofdoorzaak van de zonde zijn.

-Ik ken je leeftijd niet, maar voor wie zich niet kunnen onthouden, is het huwelijk gegeven.

-Ik keur masturbatie niet af op grond van de zonde van Onan (Gen. 38:9), die zijn zaad op de aarde verspilde. Zijn zonde was van een andere aard: hij kwam zijn verplichting (bij haar een kind verwekken) tegenover zijn schoonzuster niet na.

-Je vroeg of je onrein was? Ja, maar niet tot de dood. Er is vergeving voor wie de toevlucht neemt tot de Heere Jezus. En... in zondag 44 van de Heidelbergse Catechismus lees ik dat zelfs de allerheiligsten maar een klein beginsel hebben van die nieuwe gehoorzaamheid.

Tenslotte wens ik je veel sterkte en een regelmatig gebedsleven, zeker op momenten dat je de verleiding niet kunt weerstaan.

Groetjes, J. M. Strijbis

Tags in dit artikel:

zelfbevrediging