Trouwen met een weduwnaar

C. M. Chr. Rots - de Weger / 2 reacties

Vraag

ik ga bijna trouwen met een weduwnaar. De gedachte dat hij één is geweest met een andere vrouw vind ik moeilijk. Hoe kan ik dit voor mijzelf minder moeilijk maken? Ik zou het heel fijn vinden als iemand met mij mee wil denken. Ik zou het allerliefste willen dat de man waarmee ik trouw en ik de eerste voor elkaar zijn, maar hij is jarenlang getrouwd geweest. Heeft u wat raad voor mij hoe ik hier beter mee kan omgaan, zodat ik me ook kan geven, zoals ik graag wil?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Het is een gegeven dat uw aanstaande echtgenoot eerder getrouwd is geweest. Dat kunt u vervelend of moeilijk vinden, maar u kunt het niet veranderen. U mag aannemen dat hij van zijn eerste echtgenote heeft gehouden. Maak dit met hem bespreekbaar: vertel van uw moeite en vraag hem om over haar te vertellen. Hij zal vast en zeker foto’s vanuit zijn eerste huwelijk hebben of voorwerpen met een emotionele waarde. U kunt daar niet omheen door net te doen of zij er niet is geweest. Wellicht wordt het gemakkelijker als u er met uw aanstaande echtgenoot over gesproken hebt: misschien heeft hij er ook zo zijn moeite mee…

Blijft úw moeite desondanks bestaan –nogmaals: de feiten kunt u immers niet veranderen!- vraag uzelf dan af of u ‘bijna’ moet gaan trouwen! Denk niet dat uw gevoelens vanzelf zullen veranderen in het huwelijk. Die ‘derde persoon’ moet haar eigen plekje krijgen en behouden in uw gedachten, tussen u beiden. Dat vraagt tijd, energie en vooral veel liefde (ook postuum voor ‘haar’!). Wees eerlijk tegenover uzelf: het kan zelfs zo zijn dat uitstel van de trouwdatum niet helpt, maar dat het afstel moet worden! Neem uzelf (en uw gevoelens voor hem) dus zeer serieus!

Een hartelijke groet,
Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

huwelijk
2 reacties
Catherine
Van familieleden die voor de 2e keer trouwden, of met een weduwnaar, hoorde ik dat het soms best moeilijk kan zijn. Een foto van een overleden vrouw staat er meestal nog en is aanwezig als stille 3e.
Toch hoort dat idd bij het verleden van je partner (in dit geval).
Hij zal misschien ook wel eens vergelijken, dat is menselijk.
Ik denk dat ik dat ws ook wel zal doen.
Maar probeer het te gaan zien dat hij is zoals hij nu is, MEDE door zijn 1e echtgenote. Een hele lieve man, die weet wat een huwelijk inhoudt.
Enne, wanneer ben je de eerste voor iemand ?
Veel mensen hebben eerst een aantal keren verkering of waren verloofd, alvorens zij hun huidige man/vrouw tegenkomen !
petrus
Als je er niet mee kunt leven dat je aanstaande man één geweest is met een andere vrouw, moet je niet met hem trouwen. De kans is nl. groot dat je dat gevoel niet kwijt raakt.
Wat je jezelf dient af te vragen is of het wel helemaal eerlijk is wat je wilt.
Waar komt je gevoel vandaan?
Het komt op mij een beetje egoïstisch over.
Én vraag jezelf af: trouw je om de ander iets te geven of trouw je om iets te krijgen?
(oké, natuurlijk zul je zeggen: allebei, maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel)