Zingen onder de douche

Redactie Refoweb / 7 reacties

Vraag

Met mijn werk in de zorg (onchristelijke omgeving) kom ik bij een cliënt die wel christelijk leeft. Deze is erg dement maar kan nog goed zingen. Sinds ik daar achter kwam, zingen we tijdens de verzorging regelmatig. (Ere zij God, Stille nacht, Psalm 81, Psalm 89) Toch zat ik er pas aan te denken of dit wel goed is om bijvoorbeeld tijdens het douchen te doen? Is dit wel eerbiedig?

Antwoord

7 reacties
refoweb
Mededeling aan alle vraagstellers op Refoweb:

We plaatsen maximaal 1 antwoord per dag met een doorverwijzing naar oude antwoorden. Stel je een vraag die al eerder is gesteld dan kan het (op dit moment) weken duren voordat het antwoord met de urls gepubliceerd wordt.

Om dat te voorkomen, raden we aan om het archief eerst goed te doorzoeken. Zie 'zoek op woord(en)' rechts van de pagina. Daarnaast kun je ons altijd mailen via vragen@refoweb.nl om meer informatie over je vraag te krijgen.
Spatie
God heeft de mens naakt geschapen en naakt zullen wij eens voor Hem staan. Het gaat niet om onze kleding, maar om ons hart.
Fijn dat jullie samen zingen onder het douchen. Verder is er waarschijnlijk weinig tijd om met deze mevrouw te zingen.
Catherine
Ach, ik vind het ontroerend. Ga er vooral mee door vraagsteller! Net zoals Spatie veronderstelt, er is waarschijnlijk geen tijd en gelegenheid voor.
Ik had een Psalmzingende moeder, zij zong altijd, tijdens de afwas, de strijk, ik heb dat nooit als oneerbiedig gezien. Zodoende leer ik als jong kind spelenderwijs de melodiëen van al die gezangen en Psalmen.
En op deze manier kun je nog een lichtje zijn voor je cliënt!
Mona
van harte met Catherine eens! Vooral doorgaan met zingen.
Hoeveel er ook vervlakt in het hoofd van een demente bewoner, en hoeveel functie's er ook verloren gaan, het verwondert me altijd weer, dat de bijbel/psalmen/gezangen vaak tot het laatste toe in herinnering blijven.
Zelf ben ik van mening dat je dit moet zien, dat God tot het laatste toe, aan Zijn eer wil komen.
Blijf het daarom vooral doen.
Ook als mensen zich niet meer, verbaal of non-verbaal, kunnen uiten, dan nog kan er misschien in het hart van een demente medemens een herkenning zijn (misschien, wij weten het niet zeker, maar het kan!)
Fijn dat je dit doet hoor.
Race406
Zingt het nooit eens in je terwijl je in de auto zit of terwijl je iets anders doet? Zingen is echt niet alleen toegestaan geknield, of met een hoed/net pak in de kerk! Het gaat erom DAT je zingt! Denk maar eens aan David die dansend voor de ark uitging en zong. Niet te krampachtig zou ik willen zeggen!!
Geep
Kinnen verpleegkundige en werk in een ziekenhuis. Toen ik nog in een verzorgingshuis werkte was eree dementerende vrouw die nooit gedouched wilde worden. Niemand lukte dat ook maar ik probeerde het altijd met een praatje over het dorp en probeerde vertrouwen te winnen. Onder de douche zongen we vaak een bekende Psalm of een gezang. Als deze mevrouw naar bed werd geholpen las ik geen stukje uit de Bijbel maar zong met haar een paar Psalmen. Lezen, schrijven en luisteren naar een preek kon ze niet meer, ze was erg dementerend. Maar zingen kon ze als de beste en het vergemakkelijkte ook de zorg. En als we dan klaar waren zei ze: mooi hè?
Pientje
Kol 3 heeft daar iets over te zeggen:
Kol 3:16b: Zing voor de Heere met dank in uw hart.
En dan vers 17: "En alles (incl douchen en zingen onder de douche) wat u doet met woorden of met daden, doe dat alles in de Naam van de Heere Jezus, terwijl u God en de Vader dankt door Hem".
Mooi he? Je kunt dan vragen: 'Maar geldt dat ook voor douchen? Ja hoor, want in 1 Kor 10:31 staat: "Of u dus eet of drinkt of iets anders doet, doe alles tot eer van God".
Belangrijk is dus dat je niet een zondige tekst zingt of onbewust iets zingt, maar dat je het zingt met dank in je hart (vers 16), de Vader dankend om Wie de Heere Jezus is (Kol 3:17), tot eer van Hem (1 Kor 10:31) en dit alles doet 'in de Naam van de Heere Jezus' (zie Kol 3:17), wat in het kort gezegd inhoud dat het past bij Jezus en Zijn Naam: 'Zaligmaker' en dat je het in Zijn Naam, in het gezag van Zijn Naam, doet. (dit laatste is een studie op zich).
Van het douchen mag je genieten en zingend, met dank in je hart door de Heere Jezus, kun je er nog meer van genieten! Geniet er met dankbaarheid van!