Preek luisteren tijdens bezigheden

D. van Genderen / Geen reacties

21-02-2009, 00:00

Vraag

Is het oneerbiedig om tijdens autorijden of klusjes een preek te luisteren op mp3-speler of radio?


Antwoord

Beste vragensteller.

Ik vind dat je een prachtige vraag hebt gesteld, waar ik graag antwoord op geef. Ik moest denken aan Henoch. Over Henoch lezen we in Genesis 5:22 en ook in vers 24: “En Henoch wandelde met God.” Dat was het kenmerkende voor Henoch. Veel meer lees je niet over hem. In de grondtekst hebben deze woorden de gedachte dat hij voortdurend met God wandelde. Tijdens zijn werk, tijdens zijn ontspanning, tijdens de opvoeding van Methusalach en bij alles wat hij deed. Als hij een radio of een mp3-speler had gehad, zou hij er zeker naar hebben geluisterd tijdens het autorijden (als er toen al een auto zou zijn...) of tijdens een of ander klusje.

Weet je, het leven met de Heere is niet alleen voor de eerbiedige momenten in je leven, waarbij je wellicht aan de kerkdienst denkt of aan een ander moment dat je er speciaal voor bestemd,  maar doortrekt, als het goed is, je hele leven. En dan kunnen in onze ogen niet-heilige momenten heilige momenten worden wanneer je de Heere mag ontmoeten.  Zoek ook Efeze 5 eens op. In vers 18 staat: “Wordt vervuld met de Geest.” Deze woorden hebben de betekenis: Wordt voortdurend vervuld met de Heilige Geest. Opnieuw dus de gedachte dat het ons hele leven betreft. En in vers 20 van Efeze 5 volgt dan: “Dankende te allen tijd over alle dingen God en de Vader, in de Naam van onze Heere Jezus Christus.” Heel duidelijk dus opnieuw: “te allen tijd.”

Zelf heb ik ervaring dat de Heere het wil zegenen wanneer je tijdens het autorijden of tijdens een klusje gericht bent op Hem. En dat kan heel goed door het luisteren naar een preek of een lezing. Dan kunnen zulke momenten heel heilige momenten worden, die je leven misschien wel voorgoed veranderen. De Heere verscheen toch ook aan Mozes toen hij de schapen van zijn schoonvader aan het weiden was? En de Heere Jezus zocht de discipelen toch op toen ze aan het vissen waren?  En zo zou ik nog tal van andere voorbeelden uit de Bijbel kunnen noemen. “Hetzij dan dat gijlieden eet, hetzij dat gij drinkt, hetzij dat gij iets anders doet, doet het al ter ere Gods” (1 Korinthe 11:31).

Dirk van Genderen

Dit artikel is beantwoord door

D. van Genderen

  • Geboortedatum:
    26-08-1959
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Goudriaan
  • Status:
    Inactief
22 artikelen
D. van Genderen

Bijzonderheden:
Eindredacteur EO-Visie

Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties

Terug in de tijd

Ik heb al veel vragen gelezen over de zondagsrust. Ook heb ik de vraag en het antwoord gelezen waar de grens ligt m.b.t. zondagsrust. Nu is mijn vraag: ze hebben aan mij gevraagd of ik op zondag de to...
2 reacties
21-02-2014
Mijn man is eerder getrouwd geweest en uit dit huwelijk is een tweeling geboren. Ze zijn 14 jaar en wonen bij hun moeder. Echter, wij hebben grote zorgen over die thuisbasis omdat die niet veilig is. ...
Geen reacties
21-02-2017
Kan een incestslachtoffer vergeten wie de dader is? Een meisje is een lange periode betast, 'beknuffeld' door haar broer. Hij zegt eerlijk -in gesprek met haar bij de psycholoog- dat er niet meer heef...
2 reacties
21-02-2012
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering