Onvriendelijke behandeling

Ds. C. Harinck / 23 reacties

Vraag

Onlangs bezocht ik een kerkdienst bij de Gereformeerde Gemeente. Ik was op vakantie en wilde graag naar de kerk en omdat de ernst en serieusheid van reformatorische geloofsleer mij aanspreekt. Ik ben niet christelijk opgevoed. Voor de kerkdienst kwam ik er achter dat naast een rok voor de vrouw ook een hoed eerbaar is. Omdat ik geen hoed heb -ik ben niet reformatorisch- besloot ik advies te vragen aan medekerkgangers. Zij adviseerden mij een leenhoed bij de koster te vragen. Die was er echter niet. Toen ik aangaf dat ik geen aanstoot wilde geven en vroeg of ik achterin mocht zitten, vertelde de koster mij dat het geen verplichting was om een hoed te dragen. Hij gaf mij een plaats redelijk voorin de kerk. Wat mij echt enorm heeft geraakt en echt pijn heeft gedaan is, dat ik tot de kerkdienst begon, gedurende 20 minuten het doelwit was van beledigende opmerkingen door mannen achter mij. Met nogal luide stem noemde ze mij misprijzend "kaal en oneerbaar" en ik ben tot na de kerkdienst als uitschot behandeld. Moeders en meisjes fluisterden dat ik geen hoed op had. Het heeft mij erg verbaasd dat je in een huis van God zo behandeld wordt. De kerkdienst zelf -dat was het wrange er aan- was een soort van thuiskomen. De manier van preken en orde van dienst voelde -ook al ken ik het niet- fijn en als een manier/vorm die mij aanspreekt. Echter, de wijze waarop ik behandeld ben als vreemdeling, heeft mij echt verdriet gedaan. Heeft dat met de cultuur in die kerk of gemeente te maken of is daar een andere oorzaak voor aan te wijzen.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Geachte mevrouw,

Ik vind het wel erg wat u is overkomen. De koster is eigenlijk nog het enige lichtpunt in de onvriendelijke bejegening, die u ten deel is gevallen. Dit hoort in de gemeente van Christus alzo niet te zijn. U wilt weten of dit met de cultuur in de Gereformeerde Gemeente of alleen met die bepaalde gemeente te maken heeft. Tot mijn verdriet moet ik u zeggen, dat er inderdaad bij sommige kerkmensen een gedachte heerst als van: wij zijn lid van de beste en meest serieuze kerk en de rest behoort tot de slechte wereld.

Men kijkt wat vreemd naar mensen die wat anders gekleed zijn en zich wat anders gedragen. Toen ik, op jonge leeftijd, voor het eerst met wat andere kleding dan gebruikelijk in de Gereformeerde Gemeente kwam, heb ik dat ook ervaren. Ondanks dit alles vind ik het fijn om van u te horen dat u toch de dienst, de prediking en de manier van samen zijn gewaardeerd heb. Ik hoop zo, dat u zich niet laat afschrikken door deze nare ervaring en onze kerkdiensten nog eens zal bezoeken. In niet alle gemeenten zijn mensen zoals die mannen waarover u schreef. In veel gemeenten heerst een hartelijke en gastvrije sfeer in de richting van nieuwe bezoekers.

Kerkmensen zijn echter helaas niet beter dan andere mensen, hoewel ze wel beter weten. Wat een zegen dat Jezus Christus in de wereld is gekomen om de zondaren zalig te maken en niet alleen goede en heilige mensen.

Het dragen van een hoofddeksel of een bedekt hoofd in de samenkomst van de gemeente gaat terug op wat de apostel Paulus schrijft in 1 Kor.11:10: "Daarom moet de vrouw een macht op het hoofd hebben, om der engelen wil." De koster had echter gelijk. U, als vreemdeling, weet dat niet en bent meer dan welkom in de christelijke gemeente, ook zonder hoofdbedekking. Ik schaam mij voor de behandeling, die u ten deel is gevallen en hoop van harte dat u de christelijke boodschap van het gedrag van christelijke mensen weet te onderscheiden.

Ds. C. Harinck

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Kapelle
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

hoofdbedekkingonvriendelijk
23 reacties
pannenkoek
Wij hebben een speciale gastenbank, achterin de kerk. Als deze vol is krijgt men elders een plaats. Ik zou zeggen 'wees welkom bij ons' En de zegen van God hangt niet af van de hoed.
stijnenp
En bovendien te bedenken dat doorgaans het grootste deel van een dergelijke gemeente zich als onbekeerd/ongelovig beschouwt. Dan past toch minstens enige bescheidenheid?
M71
Heb je alle gefluisterde woorden wel goed verstaan?
Ik fluister ook als ik een gast zie in de kerk, die mijns inziens trouwens echt een gastenplaats moet hebben, dus niet weggestopt achter in de kerk. En wat ik dan fluister? "Wat fijn dat er een gast is". En ik bid of de Heere er Zijn zegen over wil geven.
Wat ik bedoel te zeggen: de mannen achter je heb je letterlijk gehoord, vreselijk dat dit ook echt gezegd is. Maar je zag anderen ook fluisteren, ik kan me niet voorstellen dat je alles letterlijk hoort, ik kan de persoon achter mij wel horen, maar alle anderen niet. Ik maak me altijd wel een voorstelling van wat er gezegd zou worden, maar het beste is om te bedenken dat het heel positief is. Wie weet is dit ook gebeurd. Zelf ben ik ook lid van de gereformeerde gemeente, ik weet dat er echt wel mensen zijn die negatief zullen praten, maar ik weet ook dat er veel meer mensen zijn die juist blij zijn met gasten!
Hopelijk houdt het je niet tegen om nogmaals te luisteren en mag je toch ervaren dat je welkom bent! Bij God ben je altijd welkom, vergeet dat nooit!
Nomad
De banner hierboven (van de hoedenzaak) is dan wel weer grappig..
Roozemond
Heel verdrietig om dit te lezen....
Laten wij met elkaar een ander thuiskomen zien in de gemeente?!
Toen
Kortom: het was verstandiger en wijzer van de koster geweest om haar een hoed te geven, had ze misschien zelf minder het idee een buitenstaander te zijn en had de gemeente een hoop gefluister bespaard.
rotterdam1
Geachte mevrouw,
Hoewel ik geen lid ben van genoemde kerk heb ik toch last van plaatsvervangende schaamte wat u in een Christelijke kerk is overkomen.
Ik hoop dat het voor u geen aanleiding zal zijn om niet meer te komen.
Ik ben er van overtuigt en kan u garanderen dat u, ook in de meeste Gereformeerde Gemeenten, van harte welkom bent in de Christelijke kerken.
Ds. Harinck hartelijk dank voor uw antwoord, u bent een goede pastor en een gentleman.
vlokje
Misschien mag je je realiseren dat kerkgangers niet menselijks vreemd is. Nieuwelingen, aparte vreemde dingen trekken de aandacht. Men is niet veel gewend....
Bij eenzelfde kerk waar ik ben opgegroeid kan ik me niet eens herinneren dat er ooit een vreemdeling is geweest. Was die er wel geweest dan was er vast een zindering door de gemeente getrokken. Lieve vraagstelster, ik denk dat het het beste is dat je het niet persoonlijk opvat, maar dat je je realiseert dat het vergelijkbaar is met wat er omgekeerd zou gebeuren. Een meisje in een nette lange rok, netjes en sober gekleed die een disco binnenkomt zal ook de aandacht trekken. Het is niet zozeer als spot bedoeld, maar mensen zijn zulke gewoonte, kuddedieren. Ons kent ons, en men kijkt vreemd op als er eens iets anders is dan anders. Ga met mensen in gesprek, en je zult merken dat het niet tegen je bedoeld is, maar men is het allemaal zo gewend zoals het altijd gaat.
rotterdam1
@Lanor "De kerk is overigens niet het huis van God. Sinds Pinksteren woont God met zijn geest in de gelovigen.
Mevrouw is een nieuwkomer, zullen we nog even wachten met dogma's totdat ze helemaal ingeburgerd is ?
Roozemond
@jan28: je bitterheid klinkt nog heel sterk door, nog niet aan vergeven toegekomen?

'in dit soort kerken ontbreekt het aan alles'
Je durft nogal wat te zeggen.

Namen doen er niet toe maar ik ben met veel vreugde christen, en ja, tevens belijdend lid van een ger.gem.

Een houding van gebed doet je meer eer aan dan deze houding overigens.
sydneylover
@Rotterdam1: ik had je compliment aan ds. Harinck niet mooier kunnen samenvatten.

@Roozemond: ik denk dat @jan28 ondanks een wat scherpe verwoording wel degelijk een punt heeft. Ik ben door een aantal verhuizingen inmiddels van meerdere GerGems kortere of langere tijd lid geweest.
Het is mij opgevallen dat koud, hard, wettisch gedrag bijna altijd gepaard gaat met een superieure houding ten aanzien van 'de wereld'. Precies zoals de vraagstelster is overkomen en zoals ds. Harinck bevestigt. Er gaat kraak nog smaak van uit..
Johannes3vers16
Lieve vraagsteller, wat een Zegen want Hij stuurt je nooit weg hoor!

Hij zal je straks echt niet vragen (bedoel ik met alle eerbied) of je een hoed op had, wordt hier zo verdrietig van als ik dat lees. De liefde zal verkillen, zien we dat dus ook al in de kerken gebeuren, helaas dus wel. Wat een voorbeeld..................
mieptruus
Sydneylover, je beschrijft het goed. OOk mijn ervaring.
Dat superieure wekt boosheid bij mij op. Er waren weinig ouderlingen die eerlijk over de dingen van het leven spraken.
Ouderling bezoek zat ik al enige jaren niet meer te wachten.Gewoonweg omdat ik geen echte naastenliefde voelde. Alleen maar superieure heid. Dure moeilijke woorden die ook gewoon in het Nederlands kunnen. Geen latijn of Grieks.
Voor mij heerste er donkerheid en angst. Zwart, depressie. Mensen met afgezakt ernstige kinnen na een dienst. En nieuwkomers? Of nagekeken, gefluisterd, of als ze niet Nederlands waren werd er geëvangeliseerd tegen ze.
Ooit een Turkse of Marokkaanse man gezien die door koster naar boven werd verwezen oor een plaats.
Direct werd er gefluisterd en gekeken naar hem Mensen waren lichtelijk angstig.
De man is vertrokken, jammer hoor.

Ja er zijn vast Ger gem gemeentes waar dat niet zo is.Gelukkig maar.
Maar ik kom niet meer daar.
jsml
beste vraagstelster,

ik kan me goed voorstellen dat er bij u grote vraagtekens rijzen door een dergelijke behandeling. Het is ook absoluut niet goed te praten... ik hoop dat u niet alleen kennis hebt gemaakt met de christenen van de Christus, maar ook met de Christus van de christenen.... Zo niet, dan wens ik je dat van harte toe..

@Roozemond, ik ben het met je eens. Ik ben geen lid, maar ik kom nog wel regelmatig in een Ger Gem waar ik heel veel betrokkenheid, behulpzaamheid en warmte ervaar. Soms verschillen de meningen wel, maar dat mag ook, denk ik.
altijdwat
Echt beschamend wat er is gebeurd! Gastvrijheid binnen onze gemeenten is iets waar we nog veel aan zouden kunnen verbeteren. Ik ben 'zwervende' geweest, in veel verschillende kerken geweest, ook vaak verhuisd. Het gebeurd echter in iedere kerk. Heeft vlgs mij idd met een 'gesloten' gemeenschap te maken waarin altijd mensen zijn op deze manier reageren. Ik vind het echter absoluut niet specifiek kenmerkend voor de ger.gem. Heb daar juist heel hartelijke en goede ervaringen opgedaan. Zo zie je maar...
Roozemond
@sydneylover: ik zeg niet dat je daar een punt hebt, het gaat mij er om dat het veel te zwart wit is geschetst, alsof de hele gergem niet zou deugen en alles daar fout is. Dat vind ik te ver gaan want er is geen enkele kerk volmaakt op deze aarde. Tijd terug was ik in een evangelische gemeente voor een speciale dienst van fam. toen kwamen we ook van een heel koude kermis thuis. Moet ik dan gelijk zeggen dat het overal zo is??
dkw
Vragensteller, kijk eens hier:
http://www.refoweb.nl/nieuws/1045/portret-gereformeerde-gemeente-houten/

Zo kan het ook zijn!!!
sydneylover
@Roozemond

Je hebt zeker gelijk dat het niet zwart-wit is want geen enkele gemeente is volmaakt en overal is wel wat.
Ik ben nu lid bij een Gergem waar ik me heel goed thuisvoel omdat daar zowel tijdens de diensten als pastoraal en binnen de gemeente iets te herkennen is van de vruchten van de Heilige Geest (dat is voor mij DE norm voor het functioneren van een gemeente!).

We overwegen wel eens om voor ons moverende redenen te verhuizen naar een andere streek van het land. Ik ken een aantal van de lokale gemeenten daar en er zijn er een aantal bij waar ik voor geen goud lid zou willen zijn. Vanwege de redenen die ook de vraagstelster aangeeft.
Autumn
Jammer dat je zo'n ontvangst hebt meegemaakt, vragensteller. Ik ben een paar jaar geleden ook naar een dienst van de Gergem geweest. Ik zat er zonder hoed (want ik heb er geen en er werd geen leenhoed o.i.d. aangeboden). Ik werd er zowat weggekeken en ik voelde me heel slecht op mijn gemak. Ik wil niet alle Gergems over een kam scheren en ik geloof zeker dat er veel hartelijke en vriendelijke gemeenteleden zijn, maar ik kom er liever niet meer. Ook omdat de vorm van de dienst mijlenver ligt van mijn eigen geloofsbeleving. Maar het zijn wel mijn broeders en zusters, daar en ik me van bewust. Hoop dat elke kerk hartelijk openstaat voor gasten!
BM2
Inderdaad heel jammer dat het zo gelopen is voor de vraagsteller. Best een bekrompen en trieste reactie van die mannen achter je. Nooit in het buitenland een protestantse dienst bezocht zeker... waar vrouwen zonder hoed en met broek zitten met wie je een goed gesprek over geloofszaken kunt voeren, zodat die uiterlijke zaken wegvallen (zelf meegemaakt in Schotland en Roemenië).

Tegelijkertijd spijt het me dat ik zo vaak op Refoweb negatieve reacties lees op de gang van zaken of de leer van de Gereformeerde Gemeenten. Ik ben er lid en herken bepaalde genoemde zaken totaal niet. Uiteraard verschilt het van plaats tot plaats.
Als je negatieve ervaringen hebt met de Ger.Gem. moet je die niet uitentreuren hier uitstallen, maar bespreken met de betrokkenen van die gemeente.